10 Reacties

één jaar geleden

Herken ik heel erg! Zoon is nu bijna 22 maanden en opeens gaat hij steeds meer praten sinds deze week, de woorden af maken en moeilijk letters opeens uitspreken. Ieder kindje doet het op zijn tijd, ik ben er van overtuigd dat je dochter haar vrouwtje wel staat op de peutergroep hoor. Snapt ze wel wat je zegt en bedoeld? Wat wij zijn gaan oefenen zijn de volgende dingen: * het abc op momenten dat hij het leuk vond, hij zegt het dan na en moeilijke letters slaat hij over of maakt er iets van. Ik geef complimenten op alles waar hij zijn best op doet. * als hij iets anders uitspreekt zeg ik ' kijk eens naar mama' en wijs naar mijn mond, ik spreek het woord dan nog eens uit en probeer de letters overdreven uit te spreken. * iets meer en overdreven articuleren soms * heel veel boekjes lezen en liedjes zingen * hij zei veel uh en hu, op den duur gezegd ' nee geen uh, zeg eens wat je wil of laat het eens zien'. Hij deed het dan steeds sneller. Uh en hu lijken dus vooral gewoontes hier.

één jaar geleden

Wij lopen sinds 5 juli 🤣 en zeggen alleen haiiii Wijzen doen we nu een beetje.. zwaaien doen wij dan weer wel.. na iedereen als die weg wilt 🫣 Klimmen en torentjes bouwen kunnen we ook de rest niet (maja we lopen ook nog niet zo lang Dus zal wel daaraan liggen) Wij gaan vanaf midden oktober naar de peuterspeelzaal... Ik ben toevallig bij de dokter geweest.. omdat die wel alles begrijpt... en als ik zeg pak even drinken (dan pakt hij de beker) doet die goed. Dus de dokter maakte zich nog geen zorgen.. gaf als tip.. kaart het aan bij het consultatiebureau omdat die meer kinderen zien en meld je aan bij logopedie . Dus hebben we ook ma gedaan. Zelf maak ik me geen zorgen maar vind het meer voor hem lastig Mensen die hem niet kennen begrijpen hem minder.

één jaar geleden

Hier hetzelfde met mijn zoontje 23 maanden. Heeft meerdere malen oorontsteking gehad en loopt echt achter met praten en begrijpen. Heeft inmiddels buisjes en ik merk een beetje vooruitgang. Wel logopedie aangevraagd en hij gaat ook naar de peuter groep als die twee is, hij doet gewoon z’n eigen ding en alles komt op z’n tijd. Ik benoem echt alles wat ik doe 3 keer, alles wat hij zegt herhaal ik ook 3 keer. Ik articuleer echt overdreven. We kijken samen filmpjes (pretlettertjes en dr panda tototime) en dan praat ik mee. Meer kan je ook echt niet doen helaas, tijd zal het leren.

één jaar geleden

Reactie op Zij1989

Herken ik heel erg! Zoon is nu bijna 22 maanden en opeens gaat hij steeds m ...
Wat fijn dat je zoontje zo vooruit gaat met praten. Mijn dochtertje begrijpt gelukkig wel wat ik zeg en bedoel. Boekjes lezen doen we nu elke dag 2x Liedjes zingen doet ze ook graag. De andere tips ga ik zeker toepassen, dankjewel!! En inderdaad ieder kindje op zijn eigen tempo. Maar als mama maak je je soms toch een klein beetje zorgen als iets niet volgens de “norm” gaat.

één jaar geleden

Zoals het er nu uit ziet, haalt je kleine man alles met grote sprongen in. ga mijn dochter ook aanmelden bij logopedie. En inderdaad het is lastig als mensen die hem niet kennen hem niet begrijpen. Dat is voor zo’n kleintje niet fijn

één jaar geleden

Reactie op Didisisi

Hier hetzelfde met mijn zoontje 23 maanden. Heeft meerdere malen oorontstek ...
Ja hier had ze ook last van oorontsteking. Uiteindelijk vanzelf gestopt zonder buisjes. Dacht wel dat dat ook een oorzaak kon zijn. Bedankt voor de tips ! Pretlettertjes ga ik ook uitproberen

één jaar geleden

Mijn dochter praat ook nog niet heel veel. Ze kent wel een aantal random woordjes, ik zou zeggen ongeveer 15? Ze verstaat ons wel steeds beter (en zegt overal ‘ja’ op 😂). Bij ons de de opvang gaat ze ook met 2 jaar naar de peutergroep. Ze hebben daar aangegeven dat ze zich niet veel zorgen maken en verwachten dat het straks met sprongen vooruit gaat. Net als al een paar keer benoemd, is mijn dochter motorisch heel sterk. Op het KDV gaven ze aan dat de ontwikkeling vaak per gebied gaat. Zo woont er bij ons een meisje in de straat die al met 3 woorden praat maar pas met 2 jaar liep. Ik maak me vooralsnog geen zorgen ☺️

één jaar geleden

Stijn is ook 22 maanden en praat ook weinig. Hij zegt papa mama opa oma trekker kijk uhhhuuhhhh die eten en tietsen (fietsen) daar. Merk dat hij wil maar het niet kan. Maak me er niet zo druk om. Komt vanzelf wel denk ik

één jaar geleden

Hier precies hetzelfde. Mijn zoontje van 22 maanden zegt eigenlijk alleen nog maar die. Met twee jaar gaat hij ook naar de peuterschool dus we willen even aankijken wat dat doet voor zijn spraak. Hij begrijpt wel echt alles verder. Het komt vast wel goed.

één jaar geleden

Hi! Gaat jouw dochter naar een kinderdagverblijf? Daar pikken ze vaak veel van op. Vrienden van ons hadden hetzelfde en het kindje ging niet naar het kinderdagverblijf, daar hadden ze ook aangegeven dat hij achter liep qua taal, en hebben ze en tips etc gegeven. Ik snap je zorgen, maar ze zijn eigenlijk nog zo jong. Komt echt wel goed 🥰