15 Reacties

6 maanden geleden

Ik weet niet of jullie dat niet al doen maar veel boekjes lezen en liedjes zingen. Bij bijvoorbeeld nijntje boeken is het op ritme geschreven. Hierdoor krijgen kinderen gevoel voor taal en zal de spraak ontwikkeling/woordenschat ook sneller verlopen. Daarnaast alles benoemen. Als zij iets aanwijst benoemen wat ze aanwijst. Overdreven gezegd als zij een beker aanwijst zeggen: dat is een beker, daar kan wat te drinken in, wil jij wat te drinken? Zo hoort ze alle woorden vaak en gaat ze deze vanzelf gebruiken. Verder lekker veel wandelen en alles wat je onderweg tegenkomt benoemen. Ze moeten eerst een woord passief weten voor ze hem actief kunnen gebruiken. Ze leren hem passief door het 1000x te horen.

5 maanden geleden

Geen herkenning maar toch wat tips: Gebruik visuele hulpmiddelen zoals foto's en prentenboeken om nieuwe woorden te ontdekken en haar wereld uit te breiden. Moedig rollenspellen aan voor creatieve expressie en het ontwikkelen van taalvaardigheden. Zing samen liedjes en doe ritmische activiteiten om haar taalontwikkeling op een speelse manier te versterken. Verken de natuur en benoem verschillende objecten en dieren om haar nieuwsgierigheid naar de wereld om haar heen te vergroten. Gebruik multizintuiglijke ervaringen zoals spelen met klei om nieuwe concepten op een hands-on manier te verkennen. Blijf haar non-verbale communicatie observeren en reageer positief om haar aan te moedigen om te blijven communiceren en haar taalvaardigheden verder te ontwikkelen.

5 maanden geleden

Bovenstaande tips zijn al heel nuttig. Vraag haar vooral niet om iets te benoemen op jouw verzoek. Spreken en taal leren is iets natuurlijks en gaat het mooist vanuit de intentie van het kind. Het kind leert woorden doordat de omgeving ze gebruikt. Niet nadat het 1000x is gezegd zoals hier boven genoemd, maar dat terzijde 😉 Je zorgen maken is niet perse nodig alleen kan je kindje zich wel opgesloten gaan voelen. Kan minder snel sociale contacten maken, iets vragen aan andere kindjes of gevoelens verwoorden. Google eens op Kentalis.nl of Nsdsk.nl. Er bestaan ook peuter communicatiegroepen gericht op peuters met een forse spraaktaal achterstand

5 maanden geleden

Heel herkenbaar! Dit had ik wel geschreven kunnen hebben De woordjes die jouw dochter zegt, zegt mijn zoontje ook. We gaan al een tijdje naar logopedie, het gaat stapje voor stapje voorruit.

5 maanden geleden

Hier precies hetzelfde. Wel een jongen. Ik maak me er niet te druk om. Zijn nichtje die is half jaar ouder praat gewoon als brugman. Maar zo is elk kind anders.

5 maanden geleden

Reactie op rosak

Hier precies hetzelfde. Wel een jongen. Ik maak me er niet te druk om. Zijn ...
Hier idem! Ook een jongen. Praat nauwelijks.

4 maanden geleden

Ik heb hetzelfde ook met mijn zoontje, hij bleek wel vocht achter het trommelvlies te hebben in beide oren en erg vergrote neusamdelen. Die zijn sinds 1 mei verwijderd en hij heeft buisjes gekregen, ik ben benieuwd of dat gaat helpen. Mijn zoontje kan ook alleen enkele woordjes los zeggen, maar geen zinnetjes met twee of meerdere woorden

4 maanden geleden

Onze dochter heeft pas grote stappen vooruit gezet sinds ze buisjes had. Ze had ook steeds vocht achter de oren.

4 maanden geleden

Gaat je kindje naar de opvang/peuterspeelzaal? In onze ervaring is dat ook een goede stimulans om (meer) te gaan praten. En hier zingen we heeeeeel veel liedjes en kon hij dat eerder dan 'gewoon' praten.

3 maanden geleden

Reactie op MD1985

Onze dochter heeft pas grote stappen vooruit gezet sinds ze buisjes had. Ze ...
Oh wat vervelend. Hopelijk helpt het.. gisteren zijn we ook bij de KNO arts geweest omdat ze heel veel oorsmeer heeft. Hij heeft het verwijderd, maar zei dat ze hier niet minder door hoorde en geen vocht achter trommelvlies.

3 maanden geleden

Reactie op wave

Gaat je kindje naar de opvang/peuterspeelzaal? In onze ervaring is dat ook ...
Ja ze gaat 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal en heeft nu een VVE indicatie, waardoor ze 4 ochtenden mag. Zingen en lezen ook veel, maar mag nog niet baten..

één maand geleden

Ik had dit kunnen schrijven. Wij zitten met precies hetzelfde. Ook als we zeggen zeg eens koe of poes is het altijd boe en miaaam (miaauw). Mijn zoon is ook geboren in sept 2021 en zegt de laatste tijd wel veel meer woorden na. Alleen de articulatie ontbreekt bijna volledig. Sinds een klein jaar gaan we al naar de logopedie en sinds april gaat hij 4 ochtenden naar de peuterschool (VVE). Hij begrijpt verder wel alles en lijkt dus niet erg gefrustreerd dat hij niet praat. Verder altijd veel voorgelezen en liedjes gezongen, dus dat kan het niet zijn geweest. Hoe gaat het inmiddels met jullie kindjes?

één maand geleden

Reactie op Alayna

Ik had dit kunnen schrijven. Wij zitten met precies hetzelfde. Ook als we z ...
Hoi! Wij zin ondertussen bij Auris geweest voor testen. Met het gehoor is alles goed en ook het begrip en de algehele ontwikkeling is gewoon goed. Alleen haar taalproductie is veelste weinig. Daarom zeggen ze nu dat ze vermoeden dat onze dochter TOS heeft. Ze zeggen nog vermoeden omdat ze nog zo jong is. Nu moeten we even het verslag afwachten en dan kunnen we haar aanmelden voor "behandeling", onze voorkeur gaat hierbij uit naar een behandelgroep. Dat wil zeggen dat ze dan 2x per week naar een school gaat met 8 kindjes en daar zit dab een logopedist en een pedagoog etc. En daar kan ze net wat beter begeleiding krijgen.. Dus ja was wel even schrikken en we gaan het zien.

één maand geleden

Reactie op Kirst91

Hoi! Wij zin ondertussen bij Auris geweest voor testen. Met het gehoor is a ...
Dat is vast een schrik inderdaad dat ze TOS vermoeden. Inderdaad spreken ze nog van een vermoeden. Wel fijn dat zulke behandelgroepen bestaan. Bij ons bestaat dat ook maar dan zou hij in een ander dorp 20 min verderop naar zo'n klas moeten. Daar kijk ik toch ook wel wat tegen op. Wat jouw dochter kan qua taal komt wel erg overeen met wat mijn zoon heeft en wij kregen van de logopedist het vermoeden verbale ontwikkelingsdyspraxie te horen. Hier kon ik me wel wat meer in vinden dan in de symptomen van Tos. Morgen gaan we voor het eerst eindelijk naar het audiologisch centrum. Hier in Leeuwarden was er een 28 weken lange wachtrij.

één maand geleden

Reactie op Kirst91

Hoi! Wij zin ondertussen bij Auris geweest voor testen. Met het gehoor is a ...
hier ook vermoeden van TOS maar ook z’n aandacht erbij houden is minimaal.. hij zal 4 dagdelen per week naar een behandelgroep gaan van de Kentalis vanaf oktober.. hij heeft al een hele grote sprong gemaakt in z’n taalproductie maar niet genoeg dus dit behandelgroep zal hem helpen zodat hij de achterstand hopelijk in kan halen en straks naar de basisschool kan gaab