429 Reacties
2 jaar geleden
Ja, dit is ons plan ook inderdaad! Lees momenteel het boek van Rapley om me er verder in te verdiepen. Solid starts op instagram/website is ook een platform met veel info hierover en zelfs voorbeelden van hoe je voedsel kunt serveren per leeftijd. Maar onze dame is nu bijna 4 maanden dus we hebben nog even om verder in te lezen dus als anderen nog meer nuttige info/ervaringen hebben, lees ik graag mee!
2 jaar geleden
Ja ik heb idd ook al de app van solid starts gedownload. Heel handig, per voedingsmiddel staat vanaf welke leeftijd en hoe je het kunt snijden en zo. Ik volg ook Teske op Instagram, haar kindje is iets ouder en zij doet deze methode ook. Leuk om te zien:)
2 jaar geleden
Leuk! Ben benieuwd over 2 maanden! 🙈 ben misschien wat te vroeg met het openen van dit topic haha.
Heb zelf het boek van Stefan Kleintjes gekocht (eten voor de Kleintjes). Vind ik ook erg handig. Wel een beetje 'moedermaffia vibes'. Vond ik ook bij zijn borstvoedingsboek. Maar als je daar doorheen leest geeft het veel goede tips.
2 jaar geleden
Reactie op Joanna1988
Leuk! Ben benieuwd over 2 maanden! 🙈 ben misschien wat te vroeg met het op ...
Nouja, geen slecht idee om het topic alvast te openen. Om alvast te lezen waar iedereen zn info ed van haalt! Ik volg Teske inderdaad ook en zo zijn we ook erachter gekomen dat we deze manier willen toepassen.
2 jaar geleden
Reactie op Jjjjjj
Il ben ven plan om zowel puree als rapley toe te passen
Leuk! Ik ben dat ook van plan. En ben van plan om te kijken wat mijn zoontje aangeeft. Hij zit vaak bij ons aan tafel als wij eten. Ik zwaai wel eens met een stuk komkommer ofzo voor z'n neus maar hij is nog niet onder de indruk😂. Zodra hij z'n mond open gaat doen of mee gaat smakken wil ik langzaamaan beginnen.
Nog een Instagram tip: rolinde_opdegroei. (Ook specifiek voor het combineren)
2 jaar geleden
Wij zijn het ook van plan. Bij het CB zei ze dat ik wel alvast moest beginnen met gepureerd eten, vanwege de voedingsstoffen. Dus ik zei: oh ik had gelezen in de WHO richtlijnen dat het oefenhapjes zijn en dat borstvoeding tot een jaar alle voedingsstoffen geeft die ze nodig heeft. Toen zei ze: ja maar we zien de groeicurves afbuigen 🧐 dus lekkere support van het CB... Heb het boek van Stefan Kleintjes ook gelezen en volg ook Solid Starts dus en wel vastberaden om rapley te gaan doen. Onze dochter is echt nog niet klaar om papjes gevoerd te worden als ik haar zo zie.
2 jaar geleden
Reactie op LavS
Wij zijn het ook van plan. Bij het CB zei ze dat ik wel alvast moest beginn ...
Ik zou vooral ook de who curve blijven volgen en niet de curve van het cb. En tegen het cb lalala zeggen, ik kreeg ook een gekke blik van de arts toen ik zei tot 6 maanden te wachten.
2 jaar geleden
Reactie op LavS
Wij zijn het ook van plan. Bij het CB zei ze dat ik wel alvast moest beginn ...
Gek advies idd! In groentehapjes zit toch veel minder kcal dan in melk zou je denken.
2 jaar geleden
Leuk om te kijken is dan de live sessie op de insta van verloskundige Doete (naam=dubbelzen) samen met Rolinde. Allemaal vragen/antwoorden over de Rapley methode.
2 jaar geleden
Reactie op Saskia97
Yes wil ik ook gaan doen! Weet alleen nog niet hoelang ik bv wil geven en h ...
Dacht ik eerst ook, maar na een beetje googlen las ik ook veel mama's die het combineren met kunstvoeding! Op de site van solidstarts wordt ook gesproken over borstvoeding en flesvoeding:
"In the first year of life, the primary source of nutrition should be breast milk or formula, which can be complemented by nutrient-dense solid food at around 6 months old. During this phase, remember that learning to eat solid foods takes time and babies will often continue to eat around the same volume of breast milk or formula"
https://solidstarts.com/baby-led-weaning/faqs-baby-led-weaning/
Misschien is het wel een beetje zoeken met de hoeveelheid flessen als je baby dat zelf niet goed aangeeft. die van mij heeft er wel een handje van om alles weg te klokken wat hij aangeboden krijgt dus ben benieuwd 😅
2 jaar geleden
Reactie op Joanna1988
Gek advies idd! In groentehapjes zit toch veel minder kcal dan in melk zou ...
Mij is verteld dat het is om de eiwitten af te bouwen ofzo. Ze drinken dan iets minder melk, wat boordevol eiwitten zit en krijgen hun andere voedingsstoffen dan aanvullend binnen door groenten. Ik vroeg ook of ik wat melk bij de groenten kon doen als ik het zou pureren en ze raadde dat af oldat dat dan terug die eiwitten zijn en zei dat plantaardige olie dan het beste is omdat baby’s nood hebben aan veel vetten. Mijn kinderarts vond de combi rapley en papjes het beste omdat ze zowel het leuke ervaren met de rapley en de fijne motoriek oefenen maar minder effectief binnenkrijgen met het sabbelen dan met gepureerd voedsel.
2 jaar geleden
Reactie op Leruit
Dacht ik eerst ook, maar na een beetje googlen las ik ook veel mama's die h ...
Ja je hebt toch verschillende visies erop. Sommige mensen zeggen 'food under one is just for fun', en volgens mij is het baby led weaning/rapley/kleintjes het daar mee eens.
CB volgt het voedingscentrum en zij geven aan dat je baby vanaf 6 maanden naast de melkvoeding (borst of kunst) vaste voeding steeds meer nodig heeft. De melkvoeding blijft wel de belangrijkste voeding ook.