429 Reacties

2 jaar geleden

Reactie op Jjjjjj

Mij is verteld dat het is om de eiwitten af te bouwen ofzo. Ze drinken dan ...
Ahh op die manier. Kan ik me wel iets bij voorstellen ook. Dat is ook iets wat ik wel lastig vind. Mijn dochter is aan de lichte kant, en ik heb soms het idee dat het aan mijn melkproductie ligt. Daarom voeden we ook bij met kunstvoeding (zo'n 50cc per dag). Dan blijft haar lijn mooi de -1 volgen. (Iedere keer als ik stopte met bijvoeden boog de lijn gelijk af). Dus ik wil haar liever niet 'vullen' met voedingsmiddelen die weinig calorieën bevatten omdat ze het wel echt nodig heeft. Aan de andere kant kijk ik zo uit naar het moment dat ze niet meer volledig afhankelijk is van melk.

2 jaar geleden

Reactie op enigma

Haha, moedermaffia vibes, dat is leuk/goed verwoord! Ik kreeg bij het lezen ...
Ja mooie vent is het hoor. Ook in het borstvoedingsboek. Heel erg over dat struggles met bv komt door slecht borstvoedingsmanagement en dat iedereen bv kan geven als ze het echt willen en dat de pijn, moeite en energie het allemaal waard zijn. Ja zal allemaal wel een kern van waarheid in zitten maar hallo. HIJ hoeft het niet te doen. Makkelijk praten als je zelf geen bloedende tepels/hormonen overload/slaaptekort etc etc etc hebt. Even offtopic maar dat moest ik toch even kwijt. Heel fijne informatieve boeken wel verder 😆😋

2 jaar geleden

Reactie op LavS

Wij zijn het ook van plan. Bij het CB zei ze dat ik wel alvast moest beginn ...
Heel goed artikel over de 4 maanden dip https://eurolac.net/dip-normaal-verloop-of-te-weinig-voeding/ !!!!!! 😚 En verder heb ik Rapley bij eerste gedaan en was ik 100% moedermaffia. Nu doe ik dus heel raar andere dingen en heb ik met 4 maanden en nog wat puree geïntroduceerd. Ik had bij m'n eerste een afbuigende lijn op de WHO curve 🧐 ondanks bv op verzoek en heel vaak exclusief tot zes maanden, dus niet bij de CB curve, vanaf 5 maanden boog het ongeveer af. Ik heb Rapley super neurotisch gedaan en nooit iets via de lepel gegeven. M'n oudste eet goed nu, super gezond is hij en slank. Maar ik wil dus zien of m'n kleinste zijn groei WHO wise niet afbuigt. Dus nu een nieuw experiment. Ik vind het DOODENG, hij had krampjes en ik ben bang dat ik zijn darmen en huid permanent beschadig en ik rouw nu al om de verloren borstvoedingspoepluiers maar misschien groeit ie zo het beste?! Hij is er wel klaar voor qua rechtop zitten en andere dingen, al zou ik ook best nog een maand kunnen wachten. 😑

2 jaar geleden

Reactie op Joanna1988

Ja mooie vent is het hoor. Ook in het borstvoedingsboek. Heel erg over dat ...
Hahaha! Ik heb beide boeken ook gelezen en had precies hetzelfde! Hij heeft makkelijk praten vanaf de zijlijn 😜 Maar als je daar wat omheen leest staat er wel heel veel waardevolle en nuttige informatie in - ik heb echt veel geleerd van dat borstvoedingsboek! En wij willen ook met de kleintjes methode beginnen als ons zoontje 6 maanden is. Ik ben wel al lid geworden van de Facebook groep - maar dat mag alleen als je het boek uit hebt 😅. Ik ben nu aspirant lid omdat ik nog geen ervaring heb, dus ik mag alleen meelezen. Dus ook op fb is de schrijver wat rechtlijnig 🤭

2 jaar geleden

Reactie op Jilster25

Hahaha! Ik heb beide boeken ook gelezen en had precies hetzelfde! Hij heeft ...
Jep. Ik was eerst ook sceptisch over zijn tips, maar toch blij dat ik het boek gekocht heb over borstvoeding en het hielp mij sws omdat weinig mensen in mijn omgeving bv op verzoek geven of überhaupt lang borstvoeding geven, dus benieuwd hoe je het dan lang volhoudt. Maar wij gaan ook voor deze methode en even wachten nog. Cb zei dat ik prima mocht wachten tot zes maanden, alleen anderen beginnen natuurlijk te vragen 🙃. Wel nieuwsgierig met welke groentes en fruit jullie gaan beginnen de eerste week

2 jaar geleden

Reactie op Skye

Heel goed artikel over de 4 maanden dip https://eurolac.net/dip-normaal-v ...
Wat een fijn artikel! Dankjewel 😊 En dit is dus van een van de schrijvers van dat borstvoedingsboek 😃 - dus nuttig en interessant!

2 jaar geleden

Reactie op Skye

Maar nog even: je oudste had dus een 'dip' ten opzichte van de WHO curve, maar hoe is dit na de 5 maanden dan gegaan met hem?

2 jaar geleden

Reactie op Jilster25

Maar nog even: je oudste had dus een 'dip' ten opzichte van de WHO curve, m ...
Doorgegaan op die lagere lijn. Iets gezakt toen. Dus ik ben benieuwd!

2 jaar geleden

Ik geef al oefenhapjes maar wil met 6 maanden beginnen met stukjes groente en fruit aanbieden. Zodra ze zelf rechtop kan zitten ga ik t proberen denk ik.. Vind wel erg spannend!

2 jaar geleden

Wij zijn ook van plan met de combinatie te gaan! Onze tweeling is nu ruim 4 mnd maar gecorrigeerd ruim 3mnd, we hebben ook nog geen enkele interesse in eten ontdekt dus we wachten rustig af. Ondertussen oriënteren we ons vast op de opties. In eerste instantie wil ik wel geprakte oefenhapjes geven vanaf 5 mnd en daarna starten met rapley, moet nog even zoeken wat een goeie combinatie is en wat hen goed bevalt! Ben in ieder geval erg benieuwd, ook of wij de hoeveelheid troep en klieder gaan trekken van twee jongens die hun weg met eten gaan ontdekken 😂

2 jaar geleden

Hoe gaan jullie het eten aanbieden? Op een bordje met zuignapjes of gewoon op het blad van de stoel?

2 jaar geleden

Denk wel op een bordje. Maar meer omdat je zulke schattige bordjes hebt haha. Blad vd tafel wordt toch wel vies verwacht ik. Maar toch.

2 jaar geleden

Hi! Wij hebben het advies van het cb om te beginnen met oefen hapjes maar willen de rapley methode toepassen. In overleg met het cb doe ik een combi. Ik bied m’n zoontje van 5 maanden bijvoorbeeld een plakje tomaat aan. Of een partje appel/peer. Ook banaan krijgt hij vast aangeboden, gepureerd moet hij er niks van hebben. Maar hij krijgt ook gepureerde courgette bijvoorbeeld. Vanwege de kans op allergieën moeten we eten gaan mengen met ei en pindakaas en dat kan eigenlijk alleen als het gepureerd is. Voor de rest borstvoeding. En vooral kijken naar m’n kindje. Hij laat heel goed zelf zien dat hij meer vaste voeding wil en wanneer. Bijvoorbeeld met avond eten gaat hij mopperen tot hij ook wat krijgt. En laat dan bijvoorbeeld zien dat hij klaar is daar met z’n hoofdje te draaien

2 jaar geleden

Reactie op Kimberley1986

Hi! Wij hebben het advies van het cb om te beginnen met oefen hapjes maar w ...
Overigens houdt hij regelmatig zelf de appel of tomaat vast. Dat is immers onderdeel van de rapley methode

2 jaar geleden

Reactie op Skye

Dankjewel voor het artikel! Zo fijn om te lezen. En dapper van je dat je nu met je tweede een andere aanpak kiest. Het verschilt denk ik ook heel erg per kindje, dus lijkt me lastig om te bepalen waar je goed aan doet.

2 jaar geleden

Wij wilden ook met Rapley aan de slag gaan als onze dochter 6 maanden is. Echter hoor ik van veel vriendinnen en collega's met oudere kindjes dat hun kinderen toch op latere leeftijd eten niet meer lekker vinden en ontzettende piespokers worden. Ik vraag mij daarom echt af of het wel zin heeft om het eten zo aan te bieden... Ook omdat het veel rommel oplevert en gepureerde hapjes net zo makkelijk zijn en handiger bewaard kunnen worden. Wij twijfelen daarom nog, maar ik ben erg benieuwd wat jullie achterliggende gedachtes zijn.

2 jaar geleden

Reactie op Goottju

Wij wilden ook met Rapley aan de slag gaan als onze dochter 6 maanden is. ...
Ik denk dat ieder kind een fase kan krijgen waarbij ze eten weigeren. Maar ik geloof wel in het 'zelf ontdekken' van eten. Dus ipv pureren en voeren, zelf voelen, proeven en vooral aan kunnen geven wanneer ze genoeg gehad hebben. Op zich vind ik pureren en aanbieden op een lepeltje dan ook prima trouwens. Sommige voedingsmiddelen lenen zich daar denk ik wel voor. Maar dan wel zelf het lepeltje laten pakken. En dat kan denk ik juist pas iets later. Denk ook dat kleintjes goed is voor de spieren in de mond. Maar aan de andere kant; alle kindjes leren uiteindelijk eten. Maar ik denk niet dat er met gepureerd voedsel iets mis is hoor. Maar ik zou graag kleintjes proberen. Meer vanuit de gedachte dat eten geen strijd moet zijn of afgedwongen moet worden, maar dat het een ontdekkingstocht is. En dat kindjes in staat zijn om tot zich te nemen wat ze nodig hebben.

2 jaar geleden

Ik ben uiteindelijk hapjes gaan geven en tis hier één groot feest. Ze probeert zelf de lepel vast te houden (kan ze nog niet echt, dus we helpen haar) en heeft de grootste lol met dat ding in haar mondje te steken en er vanaf te happen/aan te likken. De hapjes gaan schoon op! Tot nu toe wortel, courgette en bloemkool geprobeerd. Ik verheug me er ook op om later vast voedsel aan te gaan bieden. Het is zo leuk om te zien hoe je kindje alles ontdekt en wil proberen 😍

2 jaar geleden

Reactie op Goottju

Wij wilden ook met Rapley aan de slag gaan als onze dochter 6 maanden is. ...
Ik denk dat je nog steeds hebt dat je kind minder kieskeurig is met rapley. De lepel wordt er niet ‘ingeduwd’ maar het is een spelletje dus de associatie is vaak beter

2 jaar geleden

Reactie op Jjjjjj

Ik denk dat je nog steeds hebt dat je kind minder kieskeurig is met rapley. ...
Ja! Hier een hele goede eter op Rapley groot gebracht. Hij eet alles, super avontuurlijke eter. Oesters, slakken, alle groenten, fruit. Al is hij dus slank en qua kwantiteit hoeft hij niet veel (soms wel). En suiker lust hij niet. Hij eet liever geen snoep en zegt regelmatig nee als je hem snoep aan biedt. Hij is wel echt een fijnproever en houdt er van als ik me culinair beetje uitsloof 😁😆. Maar zijn broertje geef ik nu dus oefenhapjes om die dip in de groei te voorkomen, zodat ik rondom de vijf a zes maanden al sneller ijzer en eiwitrijke voeding kan introduceren.