429 Reacties

2 jaar geleden

Reactie op Goottju

Wij wilden ook met Rapley aan de slag gaan als onze dochter 6 maanden is. ...
Ik denk idd dat alle kindjes die fase hebben. M'n eerste at een halfjaar alleen pasta en pannekoeken (en drink nog moedermelk). Ach, prima. Nu eet hij goed met de pot mee.

2 jaar geleden

drink = dronk!

2 jaar geleden

Wat ik me af vraag is hoe weet/ merk je dat je baby behoefte heeft aan hapjes? 😄

2 jaar geleden

Reactie op Amandy

Wat ik me af vraag is hoe weet/ merk je dat je baby behoefte heeft aan hapj ...
Heb nog geen ervaring met m'n eigen baby en dit is m'n eerste, maar van wat ik heb gelezen: als je baby veel interesse toont in wat jij eet. Het eten volgen met z'n ogen, z'n mond open doen of kauwbewegingen maken als hij jouw ziet eten. Ik zwaai af en toe met een stuk eten voor z'n neus om te kijken wat het doet. Tot nu toe geen reactie 😂

2 jaar geleden

Reactie op Amandy

Wat ik me af vraag is hoe weet/ merk je dat je baby behoefte heeft aan hapj ...
Ja ze zeggen idd dat hij dan begint te smakken als je aan het eten bent en er naar wil graaien enzo. Maar bij de onze nog geen signaal. Ze is wel gretig op het lepeltje van de vitamines.

2 jaar geleden

Reactie op Leruit

Heb nog geen ervaring met m'n eigen baby en dit is m'n eerste, maar van wat ...
Bij mij deed ze dit inderdaad. Dus heb haar eens een hapje gepureerde erwtjes geprobeerd en ze smekte, deed haar mondje open. Trok wat rare gezichtjes bij het hapje en smakte het dan wel naar binnen. Iets anders leren slikken dan vloeibare melk was niet zo evident gelijk. Ze mengde het gelijk met haar speeksel tot het vloeibaar was om dan te slikken. Ik dacht. Ze kan maar eens een ander smaakje leren kennen en ze spuwt het in elk geval niet uit

2 jaar geleden

Reactie op Saskia97

Yes wil ik ook gaan doen! Weet alleen nog niet hoelang ik bv wil geven en h ...
Dat boek van Stefan Kleintjes (eten voor de kleintjes) is helemaal vernieuwd en aangepast zodat het voor zowel borstvoeding als kunstvoeding geschikt is!

2 jaar geleden

Ik heb onze dochter vandaag toch een beetje geprakt bloemkool gegeven 🙈 het leek me zo leuk! Ze trok een gek gezicht maar vond het verder prima. Denk dat ik tot ze 6 maanden is heel af en toe een klein hapje laat mee eten. Gewoon voor de leuk ;) verder nog steeds van plan om vanaf 6 maanden de methode toe te passen.

2 jaar geleden

Wij willen een combi gaan toepassen. Met 4 maanden beginnen met papjes en vanaf 6 maanden ook stukken. Onze zoon hunkert nu al naar hapjes en is pas 3 maanden en 3 weken (16,5 weken). We beginnen met 1 smaak potjes en dan voornamelijk groente.

2 jaar geleden

Hi, ik ben me ook aan het verdiepen in rapley aanbieden. Ik heb vanaf 4 maanden wel af en toe een hapje aangeboden maar nog niet heel constructief omdat ik twijfelde. Geef sinds 4 maanden namelijk ook kunstvoeding dus dacht dat dit niet mogelijk was. Maar las onlangs dat dit ook zou kunnen. Zijn er meer ouders die rapley bij kv willen aanbieden? Ik heb vandaag een afspraak op het cb dus zal het dan ook bespreken.

2 jaar geleden

Reactie op Eamve

Hi, ik ben me ook aan het verdiepen in rapley aanbieden. Ik heb vanaf 4 maa ...
Ja hoor ik geef ook kv maar wil ook rapley/kleintjes gaan doen. In het nieuwste boek van Stephan kleintjes heeft hij ook info over baby's die flesvoeding krijgen. Kan prima samen, vooral belangrijk dat je je kind voedt op verzoek en dit blijft doen. Dus ook met kv is vast voedsel voorlopig echt bijvoeding en niet ter vervanging van een fles.

2 jaar geleden

Hier wordt er af en toe gelikt aan groenten en fruit (19 weken). Hij pakt het vaak zelf en stopt het dan (net als alles) in zijn mond. Het stuk appel dat hij jatte vond hij helemaal niks, deze wortel was wel smakelijk 😂 werd helemaal gelebberd. Kleintjes kan zowel met kv als bv. Het belangrijkste is inderdaad voeden op verzoek en de hapjes tussen de voedingen door. Dus voor het eerste levensjaar nog geen voedingen vervangen.

2 jaar geleden

Reactie op Kimberley1986

Hi! Wij hebben het advies van het cb om te beginnen met oefen hapjes maar w ...
Je kunt ook een stukje eten geven en dan een stukje ei. Zelfde met lepeltje pindakaas.

2 jaar geleden

Reactie op Lappenpopje

Ja hoor ik geef ook kv maar wil ook rapley/kleintjes gaan doen. In het nieu ...
Goeie, ik heb het boek besteld. Heeft er toevallig iemand ook het kookboek gekocht en is dat handig?

2 jaar geleden

Goedemorgen, is er al iemand begonnen met de kleintjes methode? Ik wil volgend weekend gaan beginnen en ben heel benieuwd naar start ervaringen:)

2 jaar geleden

Reactie op Eamve

Goedemorgen, is er al iemand begonnen met de kleintjes methode? Ik wil volg ...
Nog niet echt begonnen, maar meneer jat af en toe wel dingen van tafel. Dus nu zorgen we af en toe ervoor dat er iets ligt wat hij mag pakken om op te sabbelen. Vooral rauwe wortel en peer zijn favoriet. Rauwe wortel is een heel fijn bijtspeeltje 😂

2 jaar geleden

Hier net twee weken stilletjes aan begonnen met banaan, peer, appel, broccoli, spinazie, courgette. Ze werd namelijk boos als ze niet bij ons mocht zitten en ook als ze niks te eten kreeg om op te sabbelen. Het gaat best goed, alleen heeft ze nu 's nachts last van buikpijn. Ik neem aan dat dit erbij hoort en dat de darmen moeten wennen? Ze is volgende week 6 maanden.

2 jaar geleden

Reactie op LavS

Hier net twee weken stilletjes aan begonnen met banaan, peer, appel, brocco ...
Ja de darmen moeten zeker wennen. Je kan proberen om vezels en darm prikkelende producten nog wat te vermijden.

2 jaar geleden

Reactie op Eamve

Goedemorgen, is er al iemand begonnen met de kleintjes methode? Ik wil volg ...
Wij zijn af en toe aan het oefenen (hij is pas 5 maanden dus het is nog iets te vroeg maar het leek me leuk om te zien wat hij er mee zou doen). Hij heeft al heel tevreden op een stuk banaan, komkommer en hele rijpe peer zitten knabbelen. Op de komkommer heb ik een likje pindakaas gedaan (soort gado gado combinatie 😁), vond hij ook erg lekker!

2 jaar geleden

Reactie op Jilster25

Wij zijn af en toe aan het oefenen (hij is pas 5 maanden dus het is nog iet ...
Sorry wil echt niet betweterig overkomen maar het idee van rapley is juist om echt pas vanaf 6 maanden te starten. Sowieso ivm darmrijping maar ook omdat ze moeten kunnen zitten en zelf bepalen wat en hoeveel ze in hun mond stoppen. Wellicht kan jouw kindje dat al hoor maar zou wel echt oppassen dat je niet te vroeg start vanuit je eigen enthousiasme. Snap het goed hoor heb er ook veel zin in, maar die ene maand op z'n leventje is het wachten nog wel waard 😉