429 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op Jilster25
Wij zijn af en toe aan het oefenen (hij is pas 5 maanden dus het is nog iet ...
Wij geven ook al wat dingen. Hij zat al een tijdje ons na te doen, kauw bewegingen te maken en hij leek echt op zoek naar voeding. Krijgt weinig hoor maar mag wat sabbelen op komkommer/appel. En dat vindt hij geweldig. Hij is echt meer tevreden in zo’n geval dus dan laat ik het gewoon. Worteltje zit ook nog in de planning maar dan wacht ik weer even. We hebben geen haast, maar een meer tevreden baby is ook een meer tevreden mama ☺️.
2 jaar geleden
Reactie op Lappenpopje
Sorry wil echt niet betweterig overkomen maar het idee van rapley is juist ...
Ik heb dit bij de eerste gedaan maar zijn groei boog af met 5,5 maand van +2 naar +1 en is niet meer er bovenop gekomen. Op volledige bv. En WHO curve. Ik doe nu wat blijkbaar 90% van Nederland doet, met vier maanden af en toe een groente hapje en daarna fruithapjes nu sinds kort. Nu bijna 6 maanden. Ik heb geen idee of ik er goed aan doen maar ik probeer maar wat. als zoveel mensen het ook doen, en toch geen IBS allemaal massaal krijgen. Als m'n jongste vaker buikpijn krijgt dan de oudste dan is het een mini onderzoekje. Oudste heeft het letterlijk nooit, maar is ook groot geworden op alleen bv en super gezond eten de eerste twee jaar, geen suiker en zo min mogelijk fruitsuikers ook, bizar healthy toen destijds. En hij is gek op kefir en gezonde microbioom zaakjes dus zijn darmen zijn gewoon goed gekoloniseerd door de juiste bacteriestammen.)
2 jaar geleden
Geven jullie wel al eerder iets met pindakaas en ei? Of echt alles pas vanaf 6 maanden. Onze kleine is bijna 5 maanden nu dus ik twijfel een beetje. Wat doen jullie?
2 jaar geleden
Reactie op Ninanonowars
Geven jullie wel al eerder iets met pindakaas en ei? Of echt alles pas vana ...
Hier geen rapley methode fso maar wij geven si 5 maand nu pindakaas! Lekker door de banaan en hij is er gek op!
Ei nog niet aan toe gekomen, puur dat ik elke x vergeet een ei in voren te koken😂 maar dat wil ik wel eendezer dagen gaan geven!
2 jaar geleden
Ontbijt van vandaag. Eigeel en stukje brood. Ze vond t lekker en heeft de helft opgegeten🤭
2 jaar geleden
Wij geven pas vanaf 6 maanden alles. De interesse begint wel te komen en kijkt je ook echt het eten uit de handen en van het bord. Maar hij geniet nog volop van de borst. Hoop dat het straks zo blijft. We gaan dit of volgend weekend de kinderstoel opzetten en dan maar zien. Ik eet af en toe noten en ei en vanaf 6 maand zal hij ook pindakaas en ei krijgen. Ik verwacht hem twee keer mee te laten eten en soms een keer met de rapleymethode en eerst bij opa/oma, gastouder en andere oppas alleen nog melk. Even kijken hoe hij het oppakt en dan hun verder instrueren. Gastouderopvang heeft iig ervaring met rapley dus dat is mooi!
2 jaar geleden
Oh ben zo benieuwd! Wij gaan na het weekend starten. Ben me helemaal aan het inlezen en heb ook de solid works app gedownload, kan je zien hoe grote stukjes je van iets kan aanbieden en leuke receptjes er bij. Heb er helemaal zin in haha. En zo leuk om jullie ervaringen te lezen hier
2 jaar geleden
Vandaag heeft ze een stukje mandarijn uit men hand gegrepen dus heb haar maar laten doen. Een beetje sabbelen, nog eens goed bekijken wat ze vast had. Af en toe een zuur gezicht. Volledig in de mond, al het sap eruitgezogen en de rest terug uitgespuwd. Grappig om ze bezig te zien
2 jaar geleden
Leuk om te lezen! Ik ben ook heel benieuwd. Heb toch zo nu en dan wat hapjes op een lepel gegeven maar ze wordt er nog niet echt happy van. Ze wil wel zelf de lepel vasthouden en zelf dr fles pakken dus ik zie wel dat ze 'ontwikkelt' daarin. Over 2 weken is ze 6 maanden oud, dus dan echt starten. Tot die tijd wel iedere dag een paar theelepeltje geprakte groente. Gewoon om het erin te houden.
Op welke tijdstippen doen jullie het? En in de kinderstoel al? Of op schoot? Onze dochter gaat steeds beter zitten dus denk dat ze over 2 weken al een heel eind is, maar het lijkt nog zo'n stap om in de kinderstoel te gaan.
2 jaar geleden
Hoi! Jullie al gestart? Ik heb haar vandaag een broodkorst gegeven maar weer afgepakt omdat ik het te spannend vond 😅 ze stak m wel gelijk in dr mond en begon te knagen dus ik denk dat ze het wel een beetje doorheeft.
Maar wat ik dus spannend vind: ze zit nog niet zelfstandig, op zich wel rechtop. Zeker op schoot kan ze goed rechtop zitten. Ik geef oefenhapjes in de newborn set maar die vind ik voor rapley nog wat plat liggen. Bieden jullie de stukken dan ook gewoon op schoot aan?
2 jaar geleden
Reactie op Joanna1988
Hoi! Jullie al gestart? Ik heb haar vandaag een broodkorst gegeven maar wee ...
Wij hebben onze dochter met 5,5 maand in de baby set van de Tripp trapp gezet, terwijl ze nog niet zelfstandig kon zitten. Maar ze had voldoende steun om rechtop te blijven. Dus als je de babyset al in huis hebt zou je het kunnen proberen. Het af kunnen zetten met de voetjes is wel heel belangrijk als je begint met rapley. Zie dat bij onze dochter ook als ze het niet redt, dan zet ze af en spuugt ze het stuk voedsel uit. Doet ze echt netjes al. Ze is nu 6 maanden.
2 jaar geleden
Reactie op Joanna1988
Hoi! Jullie al gestart? Ik heb haar vandaag een broodkorst gegeven maar wee ...
Ik lees het boek van Rapley zelf en die geeft ook aan dat veel ouders op schoot beginnen omdat ze dan nog wat klein zijn voor een kinderstoel of als je geen budget hebt voor een kinderstoel etc., dat dat prima is. Belangrijkste is idd dat de baby gewoon goed rechtop zit maar dit hoeft niet zonder support te zijn.
2 jaar geleden
Maïsvingers zijn erg fijn trouwens. Dat zijn een soort Cheetos van maïs. Dan kunnen ze oefenen met iets in hun mond en met slikken, maar als die dingen nat worden blijft er weinig van over.
Kokhalzen is alleen maar goed, dat is het reflex dat verslikking voorkomt. Dat leren ze mee omgaan en ze leren daardoor juist goed doorslikken