429 Reacties

2 jaar geleden

Ik heb zes maanden alleen borstvoeding gegeven en we zijn nu deze week gestart met hapjes (stukken, niet gepureerd). Ik heb alleen het idee dat ze nog niet snapt wat ze ermee moet doen? Er kwam een stuk omelet op haar tong en dat bleef net zolang op haar tong zitten (met kuch-geluiden) totdat ze het weer naar buiten had gewerkt 🥲

2 jaar geleden

Wij zijn gister begonnen met bloemkool. Ze pakte het nog niet zelf en keek er ook niet naar. Wel hoe wij aan het eten waren 😅 Ik heb haar een beetje geholpen, ze vond t maar raar!

2 jaar geleden

Ik zit nu toch in een soort rare tussenfase. Ze zit dus nog niet goed rechtop (6 maanden) en vind het echt nog wel spannend. Een paar keer geprobeerd maar durf het denk ik pas echt wanneer ze zelfstandig in de kinderstoel kan. Geef haar nu geprakte of gepureerde groente en fruit (niet helemaal glad dus) op een lepeltje en geef haar dat aan. Dat gaat super goed al, dan heeft ze dus wel zelf de controle. Ook geef ik haar als ze op schoot zit wel eens een stuk geroosterd brood met een beetje boter. Dat gaat ook goed :) heb haar ook wel eens banaan gegeven in het vuistje en dat ging redelijk. Ze brengt het wel naar dr mond in ieder geval. Gisteren bananenpannekoekjes gemaakt (ei, banaan en een beetje bloem) en die haar ook gegeven. Ging er ook goed in, maar daar komen dan best wel wat grote stukken af dus ze begon flink te kokhalzen. Ik weet dst dat erbij hoort maar vertrouw het nog niet helemaal. Denk dat ze nog net iets sterker moet zitten. En ook met deze halve methode wordt het een bende 😅

2 jaar geleden

Hier ook begonnen! Vind het spannend; mijn dochter alles gepureerd gegeven in het begin. Ze is geen goede eter en wil het mede daarom nu anders aanpakken. Avocado en wortel geprakt aangeboden. Wortel werd hij heel blij van, maar bij beide komt 95% er weer uit. Aan banaan, peer en sperzieboon laten sabbelen. Vond hij heel interessant, maar ben bang dat er een stuk loskomt en in zijn keel schiet :( Vooral spannend dus nog. Kleine stapjes...

2 jaar geleden

We hebben de rapley geprobeerd bij onze oudste zoon. Was helaas geen succes 😞 Hij wou het niet eten. Trok gekke gezichten. Uiteindelijk gepureerd en toen was het wel lekker en zo op 🤷🏻‍♀️

2 jaar geleden

Hier sinds een week begonnen met de kleintjes methode. En het is een succes. Ze stopt zelfs alles al in haar mond en maakt er stukjes van die ze dan wel weer uitspuugd maar dat is niet erg natuurlijk.

2 jaar geleden

Reactie op Mooi Anne

Hier sinds een week begonnen met de kleintjes methode. En het is een succes ...
Fijn dat het een succes is! Wij zitten ni op dag 3. Ze grijpt wel naar t eten, maar doet t nog niet richting haar mond, daar helpen wij nog bij. Hoe ontwikkelde jouw kindje zich hierin?

2 jaar geleden

Hier nu 2 weken bezig en het gaat echt beter! Hij vindt het heel leuk. Papjes wil hij echt niet. Dan doet hij zijn lipjes stijf op elkaar. Komkommer vindt hij heel lekker en kan hij echt al wat van eten. Het is wel een heel opkuiswerk telkens. 😅

2 jaar geleden

Dag allemaal, ik zit een beetje in tweestrijd en misschien hebben jullie tips of adviezen. Ons zoontje is volgende week 6 maand ik zou graag met de rapley methode willen starten en merk dat hij er ook klaar voor is. Echter merken mijn man en ik dat we het lastig vinden wat rechtop zitten met wat hulp is. Of te wel wanneer zit hij goed genoeg om te beginnen.. hij hangt nu helemaal naar voren zodra we hem op schoot of in zijn stoeltje neerzetten.

2 jaar geleden

Reactie op Eline2811

Dag allemaal, ik zit een beetje in tweestrijd en misschien hebben jullie ti ...
Ik volg! Hier precies hetzelfde ☺️

2 jaar geleden

Mijn zoontje zit gewoon rechtop voor een paar minuten op schoot of zelf. Maar wij houden hem op schoot en geven hem dan iets aan of als hij het toelaat laten we hem happen. Hij gooit z’n hand ervoor als hij niet meer hoeft en haalt onze hand naar hem toe als hij nog wat wil. Hij is 6 maand en 1 week. Vandaag at hij 1/4 van een banaan. Hij hapte er al hele stukjes af.

2 jaar geleden

Reactie op saskiat91

Mijn zoontje zit gewoon rechtop voor een paar minuten op schoot of zelf. Ma ...
Hm misschien moeten we dan nog iets meer geduld hebben.. herken je het naar voren hangen van toen hij nog niet goed zelfstandig kon zitten?

2 jaar geleden

Reactie op Eline2811

Hm misschien moeten we dan nog iets meer geduld hebben.. herken je het naar ...
Ik herken het naar voren hangen ook. Maar als ze in de stoel zit, gaat het hardstikke goed. We hebben haar nu een paar x erin gezet en ze zit nu gewoon geheel zelfstandig. Echt in een paar dagen zat ze van hangen naar volledig zelfstandig.

2 jaar geleden

Reactie op Amandy

Ik herken het naar voren hangen ook. Maar als ze in de stoel zit, gaat het ...
Ja hier ook. Hoewel hij nog steeds wel wat hangt wordt het wel beter. Maar ook niet teveel laten zitten, hij moet het nog wel zelf ontdekken en z’n spieren trainen. We doen met behulp van kussens Max 5-10 minuten.

2 jaar geleden

Samen ontbijten met koffie en melk Mama de koffie en hij de mamamelk

2 jaar geleden

Reactie op saskiat91

Ja hier ook. Hoewel hij nog steeds wel wat hangt wordt het wel beter. Maar ...
Misschien een domme vraag hoor maar wat voor kussens en waar doe je die dan? Of bedoel je dan zo’n verkleiningsset in de eetstoel?🤭

2 jaar geleden

Reactie op Eline2811

Misschien een domme vraag hoor maar wat voor kussens en waar doe je die dan ...
Ik heb zelf een kussen zitten in de babyset vd trip trap

2 jaar geleden

Wij hebben ook een kussen in de set gedaan, maar hij kan ook op bed of op de bank tussen kussens zitten of eventueel op de grond. Gewoon provisorisch iets maken. Of gewoon lekker op schoot, dat is ook vertrouwd

2 jaar geleden

Hoi, bij ons gaat het happen van stukjes al best goed en ze vindt het veel fijner dan gepureerd eten volgens mij. Nu wil ik graag ook wat anders geven dan fruit of groente, pasta of iets anders. Heeft iemand tips wat dat het beste kan zijn en ook nog een beetje gezond?

2 jaar geleden

Op welke tijdstippen geven jullie groente of fruit? Mijn zoontje krijgt borstvoeding op verzoek dus daar zijn niet echt tijden aan het verbinden (ik kijk ook bijna nooit op de klok haha 😂). Stefan Kleintjes schrijft dat het goed is om samen te eten, maar als wij rond half 6 eten dan is mijn zoontje vaak al moe aan het worden want die gaat vaak direct na ons avondeten naar bed.