429 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op MickyML
Op welke tijdstippen geven jullie groente of fruit? Mijn zoontje krijgt bor ...
Hier ook borstvoeding op verzoek maar we laten haar samen met ons eten dus 7.00 ontbijt, 11.30 lunch en 17.30 avondeten. Als ze zin heeft eet ze en anders niet. Soms is ze rond het avondeten al moe maar meestal red ze het nog wel. En dan doen we maar net wat er uit onze maaltijd geschikt is voor haar, dus bijv wat havermout, stukjes tomaat of partjes sinaasappel, partjes aardappel of reepjes tofu. Ik ben nog niet echt actief voor haar aan het koken. Wil ik wel gaan doen als ze wat betere motoriek heeft.
2 jaar geleden
Reactie op MickyML
Dit vind ik soms ook lastig! Zeker wat betreft avond eten want wij eten vrij laat (18 uur) en dan is ze vaak al best moe. Daarom probeer ik vroeger te gaan koken en evt tijdens het koken wat te geven en zelf mee te snoepen zodat ze mij ook ziet eten. Ik merk wel dat ze steeds vrolijker is savonds dus misschien dat het vanzelf makkelijker gaat! Straks gaat de klok verschuiven helpt misschien ook;)
2 jaar geleden
Reactie op MickyML
Ik kijk ook een beetje hoe het uitkomt. Ik geef ook nog bv op verzoek. Gisteren ging het zo:
- 7u wakker en bv
- 8u boterham (eet daar nog niet echt van hoor)
- 9u bv en dan in slaap vallen
- 10u wakker
- 10.30 fruit
- 12u bv en slapen
- 14u wakker
- 16u bv en slapen
- 17.30-18.00 courgette wortel aardappel
Ik zal hier en daar wel nog wat bv vergeten zijn, maar zo gaat de dag meestal. Ik kijk dus vooral wanneer hij wakker is en niet wanneer wij eten. Soms past dat mooi samen, soms niet.
2 jaar geleden
Reactie op Sien 3
Ik kijk ook een beetje hoe het uitkomt. Ik geef ook nog bv op verzoek. Gist ...
Lijkt soms wel op mijn schema, maar worden ook wel eens 8 of 9 uur wakker. Proberen nu ‘s ochtend brood te geven, hij wil dit vaak wegspoelen en daarna even aan de borst. Tussendoor fruit, ik eet meestal als ik hem voed dus dit moment verschuif ik dan. Ik geef als hij wakker word bv, luier verschonen, samen spelen, samen banaan of iets anders eten, alleen spelen, borstvoeding en dan weer slapen. Als hij wakker is als wij eten krijgt hij ook iets aangeboden. Soms 1x per dag en soms dus 3x per dag iets. Komt ook omdat wel alledrie op dit moment Corona hebben, dus is ons ritme iets anders.
2 jaar geleden
Ik merk aan mezelf dat ik steeds meer die tussenweg kies. Zo schrijft kleintjes dat je het beste eerst de melkvoeding kan geven en daarna pas het vaste voedsel, maar ik merk dat ze het beter andersom doet. Ik weet ook dat vaste voeding de melkvoeding nog niet hoeft te vervangen en dat doet het volgens mij ook niet (Ze drinkt nog evenveel heb ik het kdee).
Hebben nu dus na het ochtenddutje eerst een fruithap, zoveel ze wil. We geven het nog wel geprakt op een lepel. En dan een uur later een fles kv (ik geef alleen nog de ochtend en avond bv).
Ideaal lijkt me om dan na de middagdut eerst brood te geven als wij lunchen en dan weer daarna de fles, maar ik geef ook vaak in de ochtend al een stuk brood voor haar dutje. Dat gaat er super goed in.
En dan rond half 6, 6u groente bij ons aan tafel en uurtje later nog borstvoeding voordat ze naar bed gaat. Maar we eten inderdaad niet altijd zelf dan maar meestal lukt dat wel. Voor ons ook wennen haha.
In de praktijk is het iedere dag anders.. Maar houden wel rekening met: liefst aan tafel met ons eten, zelf de controle geven over hoeveel? Etc.
2 jaar geleden
Reactie op saskiat91
Lijkt soms wel op mijn schema, maar worden ook wel eens 8 of 9 uur wakker. ...
Haha wij zitten ook thuis met corona! Hierdoor slapen we ook wat langer in de ochtend. Ik maak me er ook allemaal niet te druk in. Gewoon zien wat past. Sommige dagen idd maar 1x als ik dan moet werken bvb.
2 jaar geleden
Hier ook net corona achter de rug 😉
Paar dagen terug minislokje sinaasappelsap gegeven. Gisteren begonnen met Rapley en banaan gegeven en vanmorgen mango. Wil nou straks met lunchen ook iets niet-zoets geven. Beiden keren gewoon op schoot gegeven en dan wil ze dat wij het vasthouden en dan kan ze onze hand naar zich toe bewegen en eten. Ze is superenthousiast en valt al weken eten en drinken aan. Vind het alleen nog lastig wat ik ze de komende tijd allemaal ga geven om mee te beginnen. Maar ik denk dat het gewoon makkelijk is om te kijken wat wij zelf eten en dan daar iets van te gebruiken voor haar ook.
2 jaar geleden
Reactie op Ninanonowars
Hier ook net corona achter de rug 😉
Paar dagen terug minislokje sinaasapp ...
Dat doe ik ook. Wat we maar in huis hebben en heb de app Solid starts gedownload en dit schema is ook handig
https://www.borstvoeding.com/files/kleintjes-voedselintroschema.pdf
2 jaar geleden
Nou net avocado en ei aangeboden, maar ik denk dat ze net wat teveel honger had. De avocado viel ze aan en at ze wel wat van, ei moest ze niks van hebben. Maar na vijf minuten was ze woest met de avocado aanvallen en proberen te eten dat ze ging huilen en dus zijn we gestopt met het aanbieden en na de borstvoeding was het weer oké. Het wordt dus denk ik ook erg zoeken naar het juiste moment voor dit soort “hapjes”.
2 jaar geleden
Bij ons sluit hij aan als wij eten. En vaak eet hij toevallig ook daarvoor. Zoals bijvoorbeeld voor het opstaan bv en na het opstaan ontbijt. En om 11u bv en daarna eet ik fruit, dus hij ook. Met de lunch slaapt hij meestal. En rond 17u krijgt hij bv en rond 18u eten we. Komt altijd wel prima uit.
2 jaar geleden
Reactie op Jjjjjj
Krijgen ze bij jullie op de opvang ook stukjes. De begeleiders hebben hier ...
Bij mij op de kdv doen ze ook enkel gepureerd!
Hoe doen jullie dat met eten meegeven naar bijvoorbeeld oma? Ik weet dat mijn schoonmoeder graag pureert 🙃 dus wil t in bewaarbakjes meegeven.
In de ochtend fruit snijden en groentes koken en dan meegeven in t bewaar bakje?
2 jaar geleden
Reactie op Jjjjjj
Kleintjes zegt hierover dat dit geen probleem is, maar dat het wel geadviseerd wordt om ze dan wel een gevulde lepel te geven. Ipv naar binnen schuiven. Misschien kan je dat overleggen?
2 jaar geleden
Onze gastouder gaat hem stukjes banaan geven en mijn moeder en vader op hun oppasdag ook. Die laatsten vonden het niet kunnen en vonden dat ik alles moest pureren, dan prakken, enz. Een hele preek en bijna ruzie gehad, maar volgende week als hij weer beter is gaan we zien hoe iedereen het doet. Heb in z’n oppasboekje opgeschreven wat hij mag hebben en mijn ouders het schema van kleintjes doorgestuurd.
2 jaar geleden
Reactie op Jjjjjj
Bij ons kdv kennen ze Rapley! Was ik blij verrast door, toen we dit kdv uitkozen was ik nog helemaal niet met dit soort dingen bezig, dus ik had geen idee.
Dus ik heb 'm al stukken komkommer en (niet heel rijpe) mango meegegeven, dus wel groente of fruit waarvan ik zeker weet dat hij er veilig aan kan sabbelen zonder dat er opeens een groot stuk in zijn keel kan schieten.
Gaat prima! Hij zat ook al een tijdje erg geïnteresseerd naar de andere kindjes te kijken als zij aan het eten waren, en nu kan hij meedoen, dus dat is leuk 😊
2 jaar geleden
Reactie op Jilster25
Maar nog even: je oudste had dus een 'dip' ten opzichte van de WHO curve, m ...
Ha en m'n jongste PRECIES HETZELFDE. zelfs al voedde ik hem meer vaste voeding. Dus, het is prima, gewoon genetisch en ik ga lekker verder met de borstvoeding zonder stress. Qua lengte is hij wel gegroeid en zit lekker bovenaan. Boek van Kleintjes volg ik en geef bv op verzoek en gewoon heel vaak. Vind het prima zo. Baby is gelukkig, Superlief en heel tevreden. En kerngezond 🥰😍