429 Reacties

2 jaar geleden

Reactie op Lou-ann21

Ahhh okee ga ik dat nog een keer proberen, de banaan breekt af en hij slikr ...
Oh nee dat is niet fijn

2 jaar geleden

Pff ik vind t tovh best spannend hoor.. hij lijkt steeds vaker echt te stikken in stukjes.. pompoen vandaag ook al, banaan en soms ook ander voedsel.. gebeurd dit bij jullie niet? Ik moet t echt uit zn keel vissen😢

2 jaar geleden

Reactie op Lou-ann21

Pff ik vind t tovh best spannend hoor.. hij lijkt steeds vaker echt te stik ...
Iets uit de keel vissen is gevaarlijk, vooral niet doen! Stikken gebeurt niet zo snel. Dan komt er geen lucht meer in of uit, je baby maakt dan dus ook geen geluid meer. In de meeste gevallen is het verslikken en kan je baby het zelf oplossen. Als je baby stikt moet je je baby slaan op de rug en na 5x borstcompressies geven. Goed om even het verschil tussen verslikken en stikken op te zoeken en om filmpjes van baby ehbo op te zoeken. Als het echt is dan je baby steeds stikt dan zou ik even stoppen met stukjes en een logopedist inschakelen, want dat hoort niet.

2 jaar geleden

Reactie op MeerieVonk

Iets uit de keel vissen is gevaarlijk, vooral niet doen! Stikken gebeurt ni ...
Ja en kokhalzen is normaal, dat is een beschermingsmechanisme om niet te stikken. Deze reflex is rond de 6-7 maanden het sterkst. Ik vond dit filmpje fijn: https://youtu.be/UHDt4KQEHBA

2 jaar geleden

Ik vond deze ook wel duidelijk en helpend!

2 jaar geleden

Mijn ouders paniekeren hem ook helemaal als mijn zoontje zich verslikt en het ziet er raar uit, maar stikken gebeurt hier niet. Hij kokhalst of verslikt zich wel eens, maar lost dit prima zelf op. Mijn ouders kloppen hem dan al op de rug, maar ik doe niks en vis ook niks uit z’n keel. Na een a twee minuten spuugt hij het zelf wel weer uit. Je ziet het gauw genoeg aan je kindje, mijn zoontje kijkt me met grote ogen aan en is druk in z’n mond bezig dan.

2 jaar geleden

Reactie op saskiat91

Mijn ouders paniekeren hem ook helemaal als mijn zoontje zich verslikt en h ...
Zeker niet te vroeg op de rug kloppen! Als je pech hebt schiet het vast en dan stikken ze dus wel. Geef je ouders hier goed uitleg over, want het kan echt fout gaan. Als een iemand (baby, kind of volwassene) nog adem kan halen (kokhalzen, geluid maken, hoesten) dan zeker niet op de rug kloppen. Het kloppen kan de hoestprikkel verstoren waardoor deze niet krachtig genoeg is en het kan het voedsel juist de verkeerde kant op werken. Het kan dan vast gaan zitten of losschieten verder het lichaam in. Pas gaan helpen als iemand geen adem meer krijgt, en dan 5x rugstoten tussen de schouderbladen en 5x buik stoten schuin omhoog tot die persoon weer gaat ademen / hoesten / geluid maken

2 jaar geleden

Ik heb toch iets raars.. of ja dat vind ik dan. Met Rapley alleen krijgt onze kleine echt wat te weinig binnen. Dan wordt hij ook best een beetje boos en is hij gewoon oprecht niet verzadigd. Alleen als ik het pureer dan kokhalst hij echt continue. We deden namelijk een combinatie (vanwege de verzadiging van onze kleine). Iemand ervaring mee? Ik lees namelijk dat kokhalzen vooral bij Rapley en juist niet bij pureren 🤔.

2 jaar geleden

Reactie op BabyvdN

Ik heb toch iets raars.. of ja dat vind ik dan. Met Rapley alleen krijgt on ...
Kokhalzen hoort er bij, ook bij pureren Vooral als je het in de mond stopt is de kans op kokhalzen hoger. Dat hij nog niet verzadigd is, is normaal. De komt ergens tussen de 7 en 9 maanden 🤷 dan gaan ze minder drinken en meer eten. Als hij kokhalst wil het zeggen dat hij het nog niet kan doorslikken. Dat moet hij nog leren. Het kan helpen om niet zelf de lepel in zijn mond te.doen, maar hem een volle lepel te geven

2 jaar geleden

Tip voor andere mama’s die het nog spannend vinden is echt zoete aardappel uit de oven! Vandaag voor de derde keer gegeven en ze begint steeds beter te snappen dat ze het kan eten. Ze eet dan het zachte gedeelte eruit en de gebakken buitenkant gooit ze terug op het blad en die haal ik dan weg als alle zachte stukjes eruit zijn. Komkommer is ook een fijne want daar knauwt ze lekker op maar breekt ook niet snel af. Als andere mama’s nog tips hebben voor voedsel om mee te beginnen (als je het nog wat spannend vindt), hoor ik het ook graag!

2 jaar geleden

Reactie op Ninanonowars

Tip voor andere mama’s die het nog spannend vinden is echt zoete aardappel ...
Hoe maak je die zoete aardappel klaar dan? Hier is rijpe trostomaat ook succesvol want daar sabbelt hij lekker de binnenkant uit en gooit het schilletje terug inderdaad. En vandaag ananas ging ook erg goed. Een rijpe ananas en een slice op de "core" gegeven zoals solid starts aanraad, werkt goed brak niet af dus lekker hou vast en flink eraan zitten sabbelen en afkluiven 😊

2 jaar geleden

Gisteren een hele hele grote aardbei gevonden, meneer vond het fantastisch Hele gare repen rode biet was ook erg lekker En groentengrietjes.. eigenlijk frietjes, maar ik heb het ooit verkeerd gespeld 😂 wortel en knolselderij in friet formaat, 2 eetlepels olie en 1 eetlepel gezeefde bloem mengen en dan 20min op 220gr in de oven. Vanaf 15min worden ze gaar, dus even in de gaten houden hoe krokant je ze wel of niet wil. Niet krokant is beter voor de uk

2 jaar geleden

Reactie op Ninanonowars

Tip voor andere mama’s die het nog spannend vinden is echt zoete aardappel ...
Een niet al te rijpe mango! Wordt hier met smaak op gesabbeld 😊 Tomaat en komkommer zijn ook favoriet. En watermeloen vandaag voor het eerst geprobeerd (wel de pitjes verwijderd), vond hij ook erg lekker. Dank voor de zoete aardappel tip, die ga ik uitproberen!

2 jaar geleden

Gekookte waspeen of een flinke sperzieboon doen het hier goed. Komkommer ook. Aardbei dan weer niet (blijkbaar toch niet mijn dochter 😂). Zee is ook dol op repen omelet en heeft ook gekookte tempeh gegeten. We gaan vandaag ook mango proberen. Die van de bietjes en de zoete aardappel gaan op het lijstje! Gek genoeg at onze dochter ook eerst heel lekker van haar gepureerde groente, maar van de ene op de andere dag moet ze daar niets meer van hebben?! Nou ja, stukjes wil ze wel, dus dan doen we dat.

2 jaar geleden

Reactie op Lappenpopje

Hoe maak je die zoete aardappel klaar dan? Hier is rijpe trostomaat ook su ...
Ik ben niet zo pietje precies met koken maar hier komt het op neer: Snijd stukken zoete aardappel (kan ook met gewone aardappel) in grote langwerpige stukken (zoals solid starts het ook aangeeft) en dan op 200 graden halfuurtje/40 min in de oven. Binnenkant moet goed zacht zijn (testen met vork). Let wel op dat de buitenkant geen scherpe stukjes heeft (als het afkoelt wordt de buitenkant wat droger), die kan je er eventueel af plukken voordat je ze geeft. Onze dochter at dan dus het zachte binnenste eruit en de buitenkant gooide ze dus terug en die haalde ik dan weg.

2 jaar geleden

Vind deze tips van jullie wel heel fijn! Geeft weer wat inspiratie wat we de volgende keren gaan proberen. 🥰

2 jaar geleden

Wat hier trouwens ook goed werkt is iets prakken en een beetje op een oefenlepel doen en hem de lepel geven. Heeeel interessant

2 jaar geleden

Spaghetti zo lekker uit t vuistje. Gaat beter met spirelli pasta maar die hadden we helaas niet in huis. Dan maar zo 😁 Lott moet nog 7 maanden worden maar wil liever alles zeg doen

2 jaar geleden

Reactie op Frederique123

Spaghetti zo lekker uit t vuistje. Gaat beter met spirelli pasta maar die h ...
Superleuke foto 🥰

2 jaar geleden

Blijf het soms toch nog wel lastig vinden met de kleine. Sommige dagen vind ik het kokhalzen te doen en kan ik rustig blijven, andere momenten dan durf ik het toch niet goed, zoals vanavond. Roosjes gestoomde broccoli gegeven, zacht genoeg etc. En dan toch zit iets in mijn hoofd; die kleine sprietjes en bolletjes, die kunnen wel heel makkelijk in haar luchtpijp terecht komen. Ik weet dat ik er dan even doorheen moet, maar durf het dan toch niet helemaal goed aan haar over te laten. Met als gevolg dat ik het geef en dan na wat hapjes weer wegpak en ze boos wordt natuurlijk.. Meer mama’s die dit herkennen? En misschien tips?