Omdat ik niet weet op welke plek ik deze vraag kan stellen, probeer ik het toch hier…
Onze zoon van bijna 15 maanden is een gevoelig, zacht en lief mannetje. Krijgt tot op heden nog borstvoeding, in de ochtend en ‘s avonds voor het slapen. Maar ben aan het afbouwen.
Slapen is moeilijk geweest in de tijd tussen 4 en 10 maanden. Zocht veel nabijheid, sliep vooral op en bij/naast ons overdag. In de nacht in co-sleeper/ledikant naast ons. Sinds dat hij 10 maanden is gaat slapen overdag in z’n bed goed. Sinds dat hij ruim een jaar is slaapt hij op z’n eigen kamer en gaat dat over het algemeen redelijk.
Maar nu het probleem waar we op dit moment tegenaan lopen:
Voor het in slaap vallen maakt hij ritmische bewegingen en monotoon geluid… het zogenoemde bodyrocking. Dit kan hij ook meerdere malen in de nacht hebben. Zodanig dat het soms wel drie kwartier tot 1,5 uur duurt. We hebben verscheidene dingen geprobeerd. Kijken het altijd even aan, soms eruit halen, klein flesje warme havermelk, dan weer terug. Muziekdoosje aanzetten. Deze dingen ook langere tijd geprobeerd.
Voor het slechte slapen hebben we bij de Kinderkliniek gelopen. Zijn daar goed geholpen. En ook nu weer om advies gevraagd. Zij zien het op het moment niet als zorgwekkend. ’t Lijkt soms ook wel alsof het echt in z’n slaap gebeurt. We moeten er doorheen. Het is een manier van ontprikkelen/reguleren. Hij groeit er mogelijk vanzelf een keer overheen. Het is behoorlijk luidruchtig waardoor wij ook wakker liggen.
Goed om te weten dat hij net hersteld is van een dubbele oorontsteking. In principe zou dit over moeten zijn maar laten deze week toch nog maar een keer z’n oren checken. Sindsdien is het iets heftiger al had hij het daarvoor ook al.
Mijn vraag is:
Wie herkent dit? Ervaring hiermee en hebben jullie tips?
Wat voor dingen kan ik doen om mijn zoontje te helpen met ontprikkelen? Want dat is het, een vorm van regulatie/ontprikkelen.
Wat hielp bij jullie?