16 Reacties
2 jaar geleden
Hoor er verschillende verhalen over. De een heeft er nauwelijks last van waar de ander vergaat van de pijn. Ook van vriendinnen gehoord dat ze erg last hadden van de hormonen.
Weet wel dat een spiraaltje 5 jaar (mag) blijven zitten dus als je nog een kinderwens hebt binnen die periode zou ik persoonlijk voor de pil gaan.
Ik gebruik zelf geen anticonceptie meer, sinds de zwangerschap/bevalling erg gevoelig geworden voor de hormonen die erin zitten 😊
2 jaar geleden
Ik heb de koper spiraal. De eerste keer bij de gynaecoloog laten zetten, de 2e keer (na 5 jaar) bij de huisarts. Die deed vanaf moment 1 pijn en werd alleen maar heftiger. Na de bevalling bij de verloskundige laten zetten en nu 0 last van. Als je er 1 laat zetten,zou ik het bij de gynaecoloog of de verloskundige doen. De huisarts doet het vrijwel nooit/heeft te weinig ervaring mee. De verloskundige meet ook eerst hoe diep je baarmoeder is, dat heb ik de huisarts zelfs niet zien doen.
Ik heb de koper spiraal, omdat ik absoluut niet tegen hormonen kan, zelfs niet lokaal
2 jaar geleden
Hier koperspiraal omdat ik geen hormonen meer wou. Plaatsing doet geen pijn, maar maandelijkse menstruatie en zware bloedingen (lees: bloeden als een rund). Ik zou het zelf niet meer opnieuw doen. Maar dat ligt persoonlijk, heb er ook al goede verhalen van gehoord. Doen waar jij je goed bij voelt. Is het spiraaltje niet goed voor jou kan het er ook altijd uit.
2 jaar geleden
Reactie op Lovely D
Hier koperspiraal omdat ik geen hormonen meer wou. Plaatsing doet geen pijn ...
Oh die zware bloedingen heb ik dan weer geen last van. Mijn menstruatie is hetzelfde gebleven als voor de bevalling. Wel vervelend, lijkt me
2 jaar geleden
Heb een koperspiraal laten plaatsen bij de verloskundige geen pijn gehad bij het zetten alleen mijn menstruatie is zo heftig geworden ik bloed nog erger als na de bevalling mijn spiraal mag 10 jaar blijven zitten maar ik twijfel om 'm eruit te laten halen en er 1 te laten zetten dat ik niet meer of bijna niet meer ongesteld word
2 jaar geleden
Ik heb hormoon spiraal en ervaar het tot nu echt als heel prettig. Zetten deed vrijwel geen pijn, bij mijn Verkoskundige laten doen, ik heb de eerste maand nog wat bloed verlies gehad. Maar dat was dus na een maand ook over. Nu nergens last van. Af en toe gevoel alsof ik ongesteld moet worden. Maar dat valt in het niet met gewoon ongesteld worden
2 jaar geleden
Ik heb toevallig dinsdag voor de tweede keer een mirena spiraal laten plaatsen.
Zes jaar geleden (voordat ik een kind had) heb ik mijn eerste laten plaatsen. Dat was qua pijn heel heftig. Het zetten an sich was nog wel doorheen te bijten, maar op het moment dat het klaar was verkrampte mijn baarmoeder enorm. Die middag moest ik nog naar het ziekenhuis voor een inwendige controle. Ik heb twee weken niet kunnen werken, drie maanden gebloed en een jaar lang buikpijn gehouden. De vier jaar daarna was ik er wel blij mee trouwens. Ik werd niet meer ongesteld ook.
Nu heb ik dinsdag dus mijn nieuwe spiraal laten zetten en echt wat een wereld van verschil! Van het zetten voelde ik vrijwel niets. Ik kon zelf de dokterspraktijk uitlopen en heb alleen twee dagen een beetje menstruatiekramp en lichte bloeding gehad. In mijn geval heeft het dus echt heel veel ‘geholpen’ dat ik een kind gebaard heb. Dus voor de pijn zou ik nu niet zo bang zijn als ik jou was.
Zelf heb ik gekozen voor een hormoonspiraal i.v.m. Hoofdpijnklachten. Door die pieken en dalen had ik veel laat van o.a. migraine. Door de continue afgifte van een lage dosis hormonen, heb ik daar minder last van. Volgens mij geeft een spiraal ook 25 of 100x minder hormonen af dan de pil. Zelf wil ik ook nooit meer aan de pil. Echt rommel vind ik dat. Toen ik een paar jaar geleden stopte met de pil (en ook geen spiraal had) voelde ik echt het verschil. Minder hoofdpijn, maar ook een sterker persoon. Meer zelfvertrouwen, flexibeler en gewoon een leuker mens. Dus ik kan je zeker aanraden over te stappen naar een spiraal
2 jaar geleden
Ik heb nu sinds een maand een koperspiraal. Tot nu hoe bevalt het goed. Mijn eerste menstruatie, met spiraal, was wel heel heftig. Als in, heel veel bloeden. Maar dat had ik voor de spiraal ook. Ik was 8 dagen ongesteld. Normaal was ik 6/7 dagen ongesteld. Ik wil absoluut geen hormonen in m'n lichaam en ik wil blijven menstrueren. Dus de keuze was snel gemaakt. Ik werd ook precies ongesteld, op de dag dat ik dat moest worden.
Het plaatsen deed ook helemaal geen zeer. Had het laten plaatsen bij de huisarts. Ze ging eerst m'n baarmoeder meten en het was heel snel geplaatst. Ook geen last van krampen gehad.
Eigenlijk kan ik nog niet echt meepraten, omdat ik 'm nog maar zo kort heb. Maar goed.🤪
2 jaar geleden
Ik heb hormoon spiraal gehad en nu heb ik de koper.
Ik had last van de hormoon spiraal, werd niet ongesteld, wat fijn was maar wel buikpijn en de hormonen vielen ook niet goed. 😅
Nu dus koper en heb nergens last van. :)
Plaatsen deed geen zeer. Hormoon had ik iets meer last van, dat was voor mijn kinderen, misschien dat dat nog iets uit heeft gemaakt.
2 jaar geleden
Ik heb mijn Mirena spiraal er na 7 maanden uit laten halen. Elke dag had ik bruinverlies, mijn humeur was héél slecht en ik kon op geen enkele manier gewicht meer verliezen. Nu na een maand ben ik alweer 3kg afgevallen zonder moeite en voel ik me stukken beter in mijn vel. Voor mij geen hormonen meer voorlopig! 🥲
2 jaar geleden
Ik heb nu zo’n 8 maanden een koperspiraal, ik wilde na de bevalling geen hormonen meer. Geplaatst door de huisarts, die het overigens alleen mag plaatsen als ze het regelmatig doen. Plaatsen was niet prettig, maar zo gebeurd. Daarna wel veel tussentijds bloedverlies gehad en heftigere menstruatie. Dat was in mijn geval niet zo erg, aangezien ik voor de zwangerschap amper bloedde tijdens menstruatie. Sinds een maand of 2 a 3 is het tussentijdse gelukkig zo goed als gestopt.
2 jaar geleden
Reactie op Noa2307
Ik heb mijn Mirena spiraal er na 7 maanden uit laten halen. Elke dag had ik ...
Alsof ik mijn eigen verhaal lees. Ik wil het een half jaar de tijd geven (in mei laten plaatsen), maar ik heb weinig vertrouwen dat het op korte termijn beter wordt. Voel me mentaal labiel, vaker wel licht bloedverlies dan niet en weer aangekomen terwijl ik niets anders doe dan voor het spiraaltje. Tot op heden nog geen succes verhaal hier.
Plaatsen zelf deed overigens geen pijn, ik heb wel een aantal dagen flinke buikkrampen gehad. Alsof mijn lichaam er alles aan deed om het af te stoten ofzo.