15 Reacties

9 maanden geleden

Heel herkenbaar! Jouw dochter kan al meer woordjes dan onze zoon. Die zegt nog niet eens mama, maar wel papa en opa. Wij hebben een VVE-indicatie gekregen en zodra hij 2,5 is, begint hij gelijk op de peuterspeelzaal. Niet dat dit de magische oplossing is, maar in ieder geval een goeie stap. Wij doen ook veel met hem lezen, zingen, opdrachtjes begrijpt hij ook. Op het kinderdagverblijf bieden ze ook logopedie aan. Van de logopedist moeten we met hem naar de huisarts om zn gehoor te laten controleren. Ik weet dat ieder kindje anders is en misschien is er wel niets aan de hand. Maar m'n moedergevoel zegt dat er iets niet goed is. Daar luister ik ook gewoon naar. Dus ik ben blij dat we de VVE-indicatie alvast geregeld hebben. Want eerst was de afspraak dat we bij 2,5 pas weer een afspraak zouden hebben bij het consultatiebureau. En nu kan het dan gelijk op de peuterspeelzaal beginnen.

9 maanden geleden

Klinkt alsof jouw dochter zich heel goed ontwikkeld hoor! Mijn zoontje maakt wel hele zinnen maar een vriendje van hem die bijna even oud is zegt nog helemaal niks verstaanbaars. Ze gaan uiteindelijk allemaal goed praten 😊

9 maanden geleden

Precies het zelfde. Zijn er genoeg die het hebben en genoeg die volle zinnen kunnen. Ieder ind opzijn tempo. Nog even en ze klets je de oren van je hoofd af haha 😊

9 maanden geleden

Fijn om herkenning te lezen! Toevallig een uitnodiging gekregen van het consultatiebureau voor mijn dochter voor een reguliere check, dus ik zal het daar ook ter sprake brengen. Vooralsnog dus geen zorgen! En gisteren zei ze ineens ‘paardje hophophop’ (😂) en dat telt toch als 2 woordjes achter elkaar.

9 maanden geleden

Wij zijn maandag bij t cb geweest en daar vertelde ze dat onze dochter met haar spraak perfect naar verwachting zit. Kan ze tellen? Absoluut niet, kan ze kleuren opnoemen? Hell no Kan ze duidelijk aangeven wat ze wil? Jazeker! Appel, eten, dinken (drinken) , spelen, slapen, knuffels of kusjes vraagt ze allemaal om Oja en uit uit uit (dan moet de tv aan) en alsjeblieft en dankjewel in haar eigen woorden (toekie en takkie) Ze Hoeven bij 3 pas echt volledige zinnen te maken als t goed is. Kindjes gaan op hun eigen tempo. Doen wat zij willen en spiegelen veel van ons als ouder. De tip was om te blijven stimuleren, veel op een normale toon blijven praten, kletsen of mee laten helpen met taakjes. Boekjes lezen samen of zelfs gewoon lekker tv kijken daar leren ze ook van haha Ik maak mij geen zorgen om Maud, die gaat straks de oren van onze kop af lulken

9 maanden geleden

Hoewel mijn zoontje prima praat ben ik inderdaad niet zo fan van alle algemene lijnen. Ik denk echt dat ieder kind zich op z’n eigen tempo ontwikkelt. Zijn ze ziek dan gaat daar de energie naar toe en als ze ontwikkelen in hun motoriek is dat waar de energie heen gaat. Dan is er even geen ruimte voor taal ontwikkeling en andersom natuurlijk! Het enige wat wel is (eigen ervaring). Het kan zijn dat de oortjes vaak oorontsteking hebben. Dan horen ze vaak gewoon echt niet goed. Bij ons scheelde het enorm na het plaatsen van buisjes (al een jaar geleden). Ineens ging z’n spraak enorm vooruit. Let wel, daarvoor zei hij dus enkel(!) mama, verder helemaal niets. Hij bleek het echt niet te horen. Als je mama-gevoel dus wat aangeeft zou ik dat misschien bij de huisarts laten checken, maar anders, alles op z’n tijd ❤️

9 maanden geleden

Onze dochter praat ook vooral nog steeds haar eigen taaltje. Ze kan best wel wat woordjes: mama, papa, lenny (hamster), Nenne (broertje Remy), aadbei (aardbei), sijn (rozijn), trein, zitten, tent, etc… Favoriete woorden zijn mama, papa, nee en baba (bumba). Veel woorden spreekt ze nog niet goed uit maar ik weet wel wat ze bedoeld. Ze zegt 1 kleur en dat is paas (paars). 2 woorden achter elkaar zegt ze ook niet. Over 3 maanden moet ze weer naar cb en dan bekijken ze het weer. Als het dan niet beter is krijgen we waarschijnlijk een doorverwijzing voor peuterspeelzaal.

9 maanden geleden

Heel herkenbaar, mijn zoontje kent heel veel woorden, weet heel goed wat je bedoelt maar zeggen ho maar. Vandaag toevallig zei zijn leidster van kdv toen ik hem kwam halen met de vraag praat hij wel..... 11 december naar logo

9 maanden geleden

Ik denk dat dit inderdaad bij ieder kindje anders is. Ons zoontje van 2 jr+2mnd maakt nu wel eens zinnen van 4 woordjes (al kloppen die nog niet helemaal). Zo te lezen kan je dochter wel al heel erg veel losse woordjes zeggen - dus zou me niet druk maken denk ik 😘

9 maanden geleden

Dat wisselt echt heel erg per kindje! Hier hebben we wel een echte babbelkous met een aardige woordenschat. Ze spreekt in hele zinnen, kan tellen tot 10, zingt liedjes (niveautje olifantje in het bos, schaapje heb je witte wol), kent veel kleuren en vooral veel dieren (soorten als pimpelmees, stokstaartje en hyena brengt ze zo op naam). Ik denk dat taalbegrip op deze leeftijd nog belangrijker is dan alles al zeggen. Straks kan jouw kindje misschien wel ineens hele zinnen (of niet en dat is ook niet erg). Sommigen oefenen door te luisteren en anderen oefenen door te praten. Ik zou in ieder geval veel blijven praten, boekjes lezen en alles aanwijzen en benoemen als je ergens bent. Dan pikt ie het vast vanzelf wel op. Ze hebben allemaal sowieso ook andere talenten. Mijne is qua grove motoriek dan nog weer geen superster. Ze is heel bedachtzaam en voorzichtig en zit zo uren te lekker chillen op de schommel in plaats van actief te spelen in de speeltuin. Dat matcht bij haar relaxte karakter. Enige wat ik kan doen is beweging stimuleren, door naar de binnenspeeltuin te gaan en lekker veel op pad te gaan buiten.

9 maanden geleden

Reactie op Mara21

Dat wisselt echt heel erg per kindje! Hier hebben we wel een echte babbelko ...
Precies wat je zegt. Ieder kindje op zijn eigen tempo. Mijn zoon is ook niet zo goed met spraak. Maar grove moteriek dan weer voorop.

9 maanden geleden

Ons dochtertje loopt eigk al sinds dat ze 1,5 is mega voor op spraak. Ze praat al een hele tijd volledige zinnen en kan zichzelf heel duidelijk maken in alles. Ook heeft ze al zoveel bijdehante opmerkingen alsof ze 12 is 😂 voor ons is dit ondertussen normaal geworden maar ik hoor nog vaak uit omgeving dat ze echt voor loopt

8 maanden geleden

Mijn zoon zegt ook nog erg weinig minder dan 10 verstaanbare woorden. Wij gaan momenteel al naar de logopedist met hem en zij ziet alle voorwaarden van taal gelukkig bij hem (alle woorden wel snappen, beurt pakken en wel willen praten (brabbelen). Sommige kindjes zijn gewoon erg fysiek ingesteld (zoals hem) en ontwikkelen zich op hun eigen manier. Ik denk dat zometeen de peuterspeelzaal ook veel kan doen voor hun spraak.

8 maanden geleden

Mijn dochter zegt: ijs, ei, dag, nee en mama, maar ze noemt dan ook iedereen mama. Ze "praat" wel heel veel, maar het zijn geen bestaande woorden, heb wel het idee dat ze zelf denkt dat ze echt wat zegt. Ze gaat nu sinds een aantal weken naar de peuterspeelzaal, dus wie weet gaat ze wat meer zeggen nu. Maak me er nog niet echt veel zorgen om, ieder kind ontwikkeld zich op zijn of haar eigen tempo.

8 maanden geleden

Reactie op Mara21

Dat wisselt echt heel erg per kindje! Hier hebben we wel een echte babbelko ...
Dit is echt precies hoe het bij ons ook gaat haha! Ze is een ster in praten zingen tellen en ook kleine dingetjes zoals puzzels maken. Maar verder ben ik al trots dat ze nu sinds 2 weken dr scoot n ride doorheeft. Met zulke dingen doet ze heel kalm aan en observeert liever dan doorzetten 😂