11 Reacties

4 jaar geleden

Mij werd de vorige keer verteld dat afbouwen meer voor uw stuwing is dan voor de baby. Ik ben op 4 dagen volledig overgeschakeld omdat ik geen last had in mijn borsten

4 jaar geleden

Ik zat volledig op kolven omdat onze kleine niet voldoende uit mijn borst dronk. Ik maakte daarentegen wel heel veel melk aan, meer dan 100ml per keer te samen. Mijn lactatiekundige gaf het volgende aan (helaas werkte deze methode bij mij niet, maar ik ben blijkbaar erg gevoelig voor borstontstekingen. Ik heb net mijn 4e gehad...). Ik zit nu aan prolactineremmende tabletten en voor de tweede keer antibiotica. Afbouwen dmv kolven Afbouwen gaat door meer tijd tussen het kolven te laten zitten. Steeds minder vaak en minder lang. Wanneer je elke 3 uur ongeveer 50 ml per borst kolft kan je minder vaak gaan kolven. Kolf je meer dan 50 ml per borst ga dat eerst terugbrengen door elke 3 uur minder lang te kolven en bij 50ml te stoppen. Hierna kan je in plaats van elke 3 uur elke 4 uur gaan kolven. Als dit goed gaat kan je elke 6 uur gaan kolven. Na 2-3 dagen de volgende stap. 4x per dag 7-12-19-22.30 uur 3x per dag 8-16-22 uur 2x per dag 8-22 uur 1x per dag en dan stoppen als het soepel blijft. Afhankelijk van de hoeveelheid kan je langzamer of sneller afbouwen. Pas op voor te snel afbouwen. De eerste symptomen van te snel afbouwen zijn hoofdpijn en harde pijnlijke schijven in de borst. Dan kan je beter langzamer afbouwen.
Podcast Samen Groeien
Nieuwe aflevering: mijlpalen en we listen and judge - ouderschapseditie

In de laatste aflevering van Samen Groeien delen we tips bij doorkomende tandjes en blikken we terug op het zindelijkheids- en potjesavontuur van Ivana en Ize. Lucy legt uit wat kan je de komende zes maanden nog kan verwachten. En tot slot gaan we samen met jullie met de billen bloot in de “We listen and don’t judge”-ouderschapseditie.

4 jaar geleden

Volgens mij kun je gewoon die schema's aanhouden. Ik heb er bij 3/4 weken ook echt doorheen gezeten en wilde stoppen omdat ik het veel te zwaar vond. Maar na 4 weken bij consultatiebureau geweest en die gaven aan dat ie zo hard was gegroeid dat ik meer gestuurd mocht gaan voeden. Dat gaat nu super goed en kost me niet meer zoveel energie. Wil je niet overtuigen, maar dacht geef het toch even mee

4 jaar geleden

Ik heb gebeld met het consultatie bureau, omdat ik er zelf ook doorheen zat. Daar kreeg ik de tip om snel af te bouwen. Beginnen met 3 of 4x per dag kolven voor de ergste druk, dus niet te lang. Als het dan goed voelt, de keren dat je kolft, verder afbouwen. Uiteindelijk heb ik zelf 1 dag 3x kort gekolft en erna niet meer. Borsten voelden wel gespannen, maar geen harde plekken. Wel goed je borsten op harde plekken controleren en anders regelmatig masseren, tijdens het kolven of onder de douche. Ik zou vooral even bellen met consultatiebureau voor tips. Succes!

4 jaar geleden

Salie pillen! De lactatiekundige had het over A vogel salvia, eigenlijk tegen opvliegers maar het remt de borstvoeding. Ik heb goedkopere pillen gekocht en werkte echt heel goed

4 jaar geleden

Ik heb het op gevoel van mijn borsten gedaan maar wel rustig aan. Ik gaf nog 7 voedingen toen en pakte iedere 2 dagen een flesvoeding erbij. Ik kolfde wel alles, hij lag niet aan mijn borst maar dat maakt voor je productie ipc niet uit. Succes!!

4 jaar geleden

Ik heb borstvoeding heel snel af kunnen bouwen door Saliethee te drinken. Dat terwijl ik echt overproductie had. Ik wilde er ook zsm vanaf en ging binnen een week naar nog maar 2x per dag kolven en nu na 1,5 week kolf ik al niks meer.

4 jaar geleden

Reactie op citrus1987

Ik heb borstvoeding heel snel af kunnen bouwen door Saliethee te drinken. D ...
Ik heb echt liters saliethee gedronken, haha. Maar hielp helaas bij mij niet. Vandaar nu de tabletten, helaas wel met bijwerkingen. Gelukkig werkt saliethee bij heel veel vrouwen wel!

4 jaar geleden

Reactie op Annefleur21

Ik heb echt liters saliethee gedronken, haha. Maar hielp helaas bij mij nie ...
Ah jammer dat het bij jou niet werkte. Ik was echt verbaasd over de werking ervan, best heftig hoe hard het ging haha.

4 jaar geleden

Bedankt voor alle tips ❤️ heb met het CB en een lactatiekundige gebeld en ga nu afbouwen dmv kolven, dat in combinatie met kunstvoeding geven en saliethee drinken.
24baby's podcast Samen Groeien

Luister nu naar de nieuwste podcast van 24baby: Samen Groeien. In deze podcast beleven we samen met jou de eerste maanden met je baby. Van de laatste loodjes van je zwangerschap tot alle eerste keren met je baby. Luister de podcast via jouw favoriete podcast-app.

4 jaar geleden

Hoi hoi! Ik heb een maand borstvoeding gegeven en bij mij brak het ook op. Ik heb het in een kleine 1,5 week afgebouwd. Op me eigen gevoel want alles wat je op internet tegen komt ben je 8 weken verder voordat het klaar is..Koekkoek 😂 Ik ben begonnen met combineren overdag flesjes en af en toe de borst nog als ‘ toetje’’. daarna een paar dagen alleen de nacht nog en overdag even ‘ de druk eraf’ gehaald. Op een gegeven moment alleen als ik nog harde ‘bobbels’ voelde masseerde ik weg onder de douche. Ging me sneller af dan ik dacht. Heb in de kraamweek een borstontsteking gehad dus ik was wel wat huiverig met afbouwen 😅