16 Reacties

één jaar geleden

Ik herken dit 100% maar met vlagen. Je reactie is ontzettend herkenbaar en begrijpelijk en ik heb dit soms nog, maar probeer toch wat makkelijker te zijn, meer voor mezelf. Ik zeg dus soms: okee, loop dan maar in je blote billen rond. 9 vd 10 keer komt ze dan vanzelf bij me terug.. het zijn leuke, maar ook vreselijk pittige fases 😂

één jaar geleden

Oh hou op schei uit 😱 ik word echt onderhand doodmoe van dat gedrag. Ene dag is ze het zonnetje in huis andere dag kan je der wel achter het behang plakken. Dit gaat al bijna 3 weken zo in combinatie met slecht slapen 😴 Heb niet echt tips, behalve dat ik niet mee probeer te gaan in haar gedrag. Als ze huilt troost ik haar, maar geef haar niet haar zin om bijv er vanaf te zijn. Maar door te troosten leert ze omgaan met haar emoties, anders worden ze helemaal van die kleine terrors 🤣

één jaar geleden

Ik volg, heeeeeel herkenbaar. Uit bed halen is inmiddels al een strijd! Hij wil er uit maar als ik hem dan wil optillen kruipt hij snel weg. 🤷🏼‍♀️

één jaar geleden

Ik heb door mijn werk geleerd dat strijd voeren weinig nut heeft, de tijd geven, uitleggen en een keuze geven. Als dat niet werkt leid ik af en doe ik eerst wat nog moest en gaat die trui 2 minuten later aan, ik benoem dan wel dat de trui aan moet. Ze zijn op weg naar het besef van onafhankelijkheid/ eigen regie, ze kunnen er alleen nog niks mee 😅🤣

één jaar geleden

Oh hou op schei uit 😱 ik word echt onderhand doodmoe van dat gedrag. Ene d ...
Ja precies je hebt wel enorm veel geduld nodig…. Eerst idd troosten en dan toch maar opnieuw proberen (bijv opnieuw proberen toch de trui aan)? Wel goed dat je zegt dat het ook leren omgaan met emoties is.

één jaar geleden

Mijn ervaring is vaak dat de ouder strijd voert, het kind niet 🤷 soms moeten wij wat volgzamer worden en ruimer de tijd nemen voor de taken. Hoe minder drama of doordrammen jij doet, hoe minder gevecht je krijgt. Flint wil graag zelf aankleden en alles wat lukt mag hij zelf doen. Ook al duurt het dan lang. Hij mag kiezen uit 2 broeken, 2 shirts, trui of vest en sokken zelf pakken. Zelfde met eten, iets lekkers uitkiezen/pakken en mijn cappuccino maken (not kidding, drama als ik het zelf doe...) Laatst voor het eerst zijn eigen banaan gesneden, hij was super trots en heeft heerlijk gesmuld. Dit kan niet altijd, soms heb ik haast en dan benoem ik dat. Ik ga een liedje zingen en binnen dat liedje moet er even snel aangekleed worden of even snel schoenen aan ofzo. Dat helpt vaak wel. Ook zit hij dan tussen mijn benen met de rug naar me toe.

één jaar geleden

Side note: flint heeft een gebaar voor 'helpen' en die gebruikt hij als het niet lukt. Gevolg is dat hij dus vraagt of ik hem wil aankleden. Werkt enorm goed

één jaar geleden

Reactie op Jacqvloenen

Ik volg, heeeeeel herkenbaar. Uit bed halen is inmiddels al een strijd! Hij ...
Geef hem de tijd om naar je toe te komen, zodat hij de keuze maakt wanneer hij wordt opgetild. Misschien lokken met een speelgoedje of knuffeltje ofzo.

één jaar geleden

Ik probeer voor mezelf van te voren te bepalen of het om iets gaat wat moet, of dat het ook op haar manier kan. Met een poepluier moet ze bijvoorbeeld gewoon, en als ze een koekje wilt, denk ik eerst na of dat echt zo erg is.. want als ik eenmaal nee heb gezegd ga ik ook niet meer terug. Soms heb ik dan al spijt van de nee die gezegd is hahahaha.. zelfde met zelf lopen.. ik bepaal voordat we schoenen aandoen of ze zelf mag lopen of niet.. zo voorkom ik dat ik zeg dat ze in de wagen moet en dat ze uiteindelijk toch gaat lopen omdat ik geen zin heb in de strijd.

één jaar geleden

Reactie op ROF

Mijn ervaring is vaak dat de ouder strijd voert, het kind niet 🤷 soms moet ...
Hey ROF, Ik wil even tegen jou zeggen, dat ik het altijd zo fijn vind hoe jij reageert🙏🏻 je hebt altijd zulke goede tips en antwoorden! Dank je wel daarvoor 🙏🏻 lees het altijd graag!

één jaar geleden

Reactie op kuiken

Hey ROF, Ik wil even tegen jou zeggen, dat ik het altijd zo fijn vind hoe j ...
Vind ik lief 🥰 dankjewel 🥰 Deels opleiding, deels (werk en prive) ervaring met bijzondere kinderen en inmiddels ook uit eigen ervaring met mijn kleine bulldozer 😂 fijn dat ik je er mee kan helpen

één jaar geleden

Reactie op ROF

Mijn ervaring is vaak dat de ouder strijd voert, het kind niet 🤷 soms moet ...
Zo gaan we hier ook 9 van de 10 te werk. Nova helpt graag met koffie zetten, stofzuigen, was opvouwen en zichzelf proberen aan en uitkleden. Ook zelf eten moet tegenwoordig. Ik probeer altijd wel te kijken wat haar lukt en als het niet Lukt vraag ik of ze hulp nodig heeft. Of ze heeft het aan mij om te helpen. En ja soms kan het idd niet altijd en dan leggen wij het uit aan haar, ze pikt dat niet Altijd maar dat is dan maar even zo.

één jaar geleden

Reactie op ROF

Geef hem de tijd om naar je toe te komen, zodat hij de keuze maakt wanneer ...
Bedankt voor je reactie, ik heb hem vanmorgen zelf zijn slaapzak open laten doen, met de nodige hulp. Daarna zei ik ga maar staan en sprong hij in mijn armen. Ook laat ik hem peppa kijken op mijn telefoon als ik hem verschoon… is misschien niet helemaal de goede manier maar ik krijg het gedaan. En als we beneden zijn vraag ik hem: wat hebben we nodig als we billen gaan poetsen. Dan loopt hij naar de kast en pakt het aankleedkussen, dan wijs ik nog een luier aan die hij kan pakken en dan is hij tevreden. Iets meer meebewegen heeft dus geholpen😊

één jaar geleden

Reactie op Jacqvloenen

Bedankt voor je reactie, ik heb hem vanmorgen zelf zijn slaapzak open laten ...
Super fijn ❤️ het is meebewegen, maar het is ook ruimte geven om te leren. Ik voel me niet de baas, ik voel me eerder leraar. En zonder ruimte en vertrouwen is het moeilijk om te leren. Dus moet ik leren om de ruimte op een veilige manier te geven waar mogelijk, zonder het te groot of te moeilijk te maken

één jaar geleden

Reactie op Jacqvloenen

Bedankt voor je reactie, ik heb hem vanmorgen zelf zijn slaapzak open laten ...
Overigens: niks mis mee 🤣 wat werkt werkt. In de winkel is vandaag mijn hele portomonee geleegd, enige manier dat hij enigzins rustig was 🤷 Dan kan je denken, ja maar dat is geen schermtijd. En dat is waar, maar dat is ook alleen omdat mijn mobiel bijna leeg was 🤣 Soms he, moet je het jezelf en je kleintje ook gemakkelijk maken. Al die stress van boze en verdrietige buien willen ze ook niet. Zo hebben wij vandaag gegeten met cocomelon. De kleine had eerder al gegeten en snoepte alleen nog wat hier en daar mee. Maar we hadden een hele onrustige dag met veel onrust en huilen. Ik wilde rustig eten, dus Cocomelon 🤷

één jaar geleden

Reactie op ROF

Mijn ervaring is vaak dat de ouder strijd voert, het kind niet 🤷 soms moet ...
Hier exact zo, hij wil heel heel 'zelf' doen. Hier kwam ik gelukkig snel achter, want drama schoppen kan onze man ook wel. Hij drinkt zijn fles melk niet als hij niet zelf het pak melk ook vast heeft gehad enz. Dus wij laten hem helpen waar mogelijk en dat scheelt een hele hoop.