16 Reacties

2 jaar geleden

Als het zacht fruit is geef ik het meestal zo dan kan ze ook oefenen met kauwen. Harder fruit nog in stukjes.

2 jaar geleden

Op de app van solid starts kun je zien hoe je fruit het beste kunt aanbieden. Er staan voorbeelden/foto's bij voor verschillende leeftijden en voor verschillende voedingsmiddelen. Heel handig. Ik gebruik 'em zelf ivm de rapley/kleintjes methode.

2 jaar geleden

Reactie op Kikkerdansje

Op de app van solid starts kun je zien hoe je fruit het beste kunt aanbiede ...
Ja, precies! Daar zie ik aardbei in plakjes rond de leeftijd van 1. Maar is dat dan nog voor de veiligheid of simpelweg omdat ze dat kunnen vanwege de pincetgreep?

2 jaar geleden

Onze dochter heeft namelijk nogal de gewoonte om grote stukken zonder te kauwen door te slikken 😅

2 jaar geleden

Wij geven altijd stukjes. Sterker nog, als het stukje groter is kunnen ze het beter vasthouden en is het risico een stuk lager. Als het klein is kan het in eens naar binnen gaan en te snel achterin de keel geraken. Vanaf ongeveer 1 jaar mogen ze (zoutarm) gaan mee eten met de rest. Dus stukken mag je zeker gaan aanbieden

2 jaar geleden

Reactie op DeniseGB

Onze dochter heeft namelijk nogal de gewoonte om grote stukken zonder te ka ...
Je kan proberen om te gaan oefenen met afhappen, zoals bij vanaaf of een groter stuk brood/cracker. Zo hebben wij onze vent geleerd om niet 1 mega stuk te proberen door te slikken. Alleen propt hij momenteel. Dus maakt alles klein en stopt alles in zijn mond 😂 hij krijgt nu tijdelijk even gedoseerd voor zijn neus 😂

2 jaar geleden

In het begin lieten we hem afhappen, maar hij kan ook stukjes fruit, koekjes, enz goed zelf vasthouden en eten. Wij gebruiken hiervoor de app Solid starts.

2 jaar geleden

Alles in stukken hier, al vanaf 6 maanden :) Spannend hè? Komt goed, lekker gaan oefenen!

2 jaar geleden

Jij kent je kindje het beste! Ik prak/snij eigenlijk niks meer. Ze kan het al prima kauwen, zelf stukjes eraf bijten etc.

2 jaar geleden

Wij snijden aardbei door de midden. Tenzij t knoepers zijn (vers uit eigen tuin 😻) we merkte van de week dat druiven in kwartjes nog niet haar ding zijn terwijl cherry tomaatjes ze prima eet. Ik vind t nog net te vroeg en vooral met maar 2 tanden om bepaald fruit heel te geven.

2 jaar geleden

Ja ik heb pas banaan in stukjes gegeven gaat prima, framboos of aarbeien wel iets in stukken maar grof. Ze heeft nog niet echt tanden. Maar een stuk banaan gaat er goed in.

2 jaar geleden

Wij geven aardbei door de helft gesneden, een halve banaan in de hand en stukjes mango. Kiwi geven wij in partjes. Gaat hier al heel lang goed👌🏻 Ik werk op kdv waardoor ik gelukkig al wel het een en ander gewend ben😅

2 jaar geleden

Ik sneed ze ook altijd door de helft, totdat meneer op het strand zelf het bakje aardbeien had gepakt en er uitgebreid uit zat te eten haha.

2 jaar geleden

Ik geef fruit meestal in stukjes in een bakje, druiven/tomaatjes enzo snijd ik een keer door.

2 jaar geleden

Nee hoor is goed dat je het nog snijd. Zelfs bij mijn peuter van 2,5 doe ik dit nog. Keel is net zo groot als een druif op dit moment. Als die vast komt te zitten krijg je die er niet zo makkelijk uit. Doen waar je je goed bij voelt 😊

2 jaar geleden

Reactie op ROF

Je kan proberen om te gaan oefenen met afhappen, zoals bij vanaaf of een gr ...
Bij ons leerde ze dit het beste bij een banaan. Volledig aanbieden