41 Reacties

één jaar geleden

Waar mijn zoon je de oren van het hoofd praat met volledige zinnen, zegt de buurjongen vrijwel niks. Hilarisch als ze samen zijn, mijn zoon praat voor 2 🤣

één jaar geleden

Reactie op MamaVanKris

Zit er bij jullie al verbetering in? Onze zoon zegt nog steeds maar een han ...
Het is helemaal niet gezegd dat de peuterspeelzaal de magische oplossing is. Er zijn ook heel wat andere dingen die je kan doen: voorlezen, alles vertellen wat je doet, heel veel zaken benoemen etc. Maar voor de rest is het gewoon de ontwikkeling van je kind volgen….

één jaar geleden

Mijn zoontje 2 jaar en een week zegt alleen papa en bah. We lezen voor, benoemen alles en hij zit 2 dagen in de week op de opvang. Dus dat zegt niks 😉 Het ene kind is er gewoon sneller mee dan het andere. Elk kind is uniek is zijn/ haar eigen ontwikkelingen

één jaar geleden

Reactie op Asi85

Hier ook een meisje van 2 jr. en een maand en ze zegt ook nog maar weinig. ...
Wij kregen van het consultatiebureau bericht dat er een afspraak voor ons was ingepland. Hij is net 2 jaar geworden. Ik dacht dat alle kinderen dan naar het consultatiebureau moesten. Geen idee. Als je je zorgen maakt over iets, kun je altijd bellen. Misschien kunnen ze je over telefoon helpen en hoef je er niets speciaal voor langs te komen. Er zijn ook inloopspreekuren, dat kan misschien ook een optie zijn.

één jaar geleden

Reactie op Sien 3

Het is helemaal niet gezegd dat de peuterspeelzaal de magische oplossing is ...
Dit doen we allemaal. We zijn er heel erg op gefocust. Hij kan alleen niet stil zitten om boekjes te lezen ofzo. Ik maak me vooral zorgen, omdat er meer achteruitgang is dan vooruitgang. Dus we hebben besloten dat we niet een half jaar gaan wachten.

één jaar geleden

Reactie op MamaVanKris

Wij kregen van het consultatiebureau bericht dat er een afspraak voor ons w ...
Ah zo! Nee hier geen afspraak bij 2 jr. Hier houden ze 2 jr. en 9 maanden houden aan. Dat is nog wel een tijd wachten. Ik heb toch gevraagd om een afspraak. De SNEL test op kindentaal.nl gaf dit advies ook. Misschien een tip als anderen zich ook zorgen maken?

één jaar geleden

Reactie op MamaVanKris

Dit doen we allemaal. We zijn er heel erg op gefocust. Hij kan alleen niet ...
Kan zeker geen kwaad om te gaan, maar het is ook oke als het wat langer duurt. Ieder kind ontwikkelt op zijn of haar tempo. Ik bedoel maar dat je het niet echt kunt forceren.

één jaar geleden

Herkenbaar. Hij zei pas "mama" bij 18 maanden... grote zorgen hier, want ook bij de 1j9m was zijn woordenschat erg beperkt! Inmiddels is hij net 2 en van die 3 woordjes is zijn woordenschat ineens enorm gegroeid. Hij zegt woordjes na, weliswaar niet goed, maar hij probeert het wel en kan nu meer dan 20 a 30 woorden. Naar mijn weten heb ik niks bijzonders gedaan. Gewoon doorgaan met zelf veel praten, zingen, boekjes en benoemen/aanwijzen. Mij was verteld dat zolang hij wel woorden begrijpt die jij zegt, het cognitief goed zit. Het verschilt zo enorm per kind. Mijn neefje van 1,5 kon ik hele gesprekken mee voeren 🤣 Hoe gaat het inmiddels topic opener? Ik zie dat je bericht 3 maanden oud is?

één jaar geleden

Ik had op 6 september een afspraak, toen was mijn zoontje net vier dagen 2 jaar. Ik al trots dat hij best wat woordjes zei aangezien ik in mijn omgeving wat kinderen heb met TOS. Werd dat eigenlijk door het consultatiebureau in de grond getrapt dat hij toch echt al 2 woord zinnetjes moest maken. Ik moet nu over een paar weken terugkomen, maar ik zie wel gewoon dat hij steeds meer probeert te zeggen. Hij zit nu ook in de 2 tot 4 groep op de opvang en je merkt dat dat wat doet. Ik maak me dus eigenlijk geen zorgen, maar door het consultatiebureau dus eigenlijk ook wel aangezien ze begon over logopedie, terwijl ik denk dat mijn kind het prima zelf gaat doen, alleen iets langzamer dan het gemiddelde

één jaar geleden

Reactie op TessaL9

Ik had op 6 september een afspraak, toen was mijn zoontje net vier dagen 2 ...
Maar het kan geen kwaad toch als er extra hulp mogelijk is om te kijken of dat helpt? Want hij is trager, dus waarom niet kijken of je hem nog beter kan ondersteunen?

één jaar geleden

Reactie op TessaL9

Ik had op 6 september een afspraak, toen was mijn zoontje net vier dagen 2 ...
Mijn dochter is ook van 2 september maar praat ook nog geen 2 woord zinnen. Ze ratelt wel aardig door in haar eigen taal en er zijn nu een 30tal woorden die ze zegt waarvan ik weet wat ze bedoelt en/of redelijk goed zegt. Moet wel zeggen dat er nu in een rap tempo woorden bijkomen maar ik zie het niet gebeuren dat ze op haar afspraak bij het cb 30 oktober wel 2 woord zinnetjes zegt.

één jaar geleden

Reactie op Jurst

Maar het kan geen kwaad toch als er extra hulp mogelijk is om te kijken of ...
Omdat ik van mening ben dat we kinderen niet te veel moeten pushen. Omdat hij zeker wel ontwikkelt en ik daarom denk dat het vanzelf wel gaat. Ik sta alleen in tweestrijd, omdat ik in de toekomst niet wil dat ik dacht oh had ik toch maar.

één jaar geleden

Reactie op Shenzy1

Mijn dochter is ook van 2 september maar praat ook nog geen 2 woord zinnen. ...
Fijn om te horen dat mijn zoontje daar niet alleen in is. Ik denk ook dat ze nu een grote ontwikkeling gaan maken!

één jaar geleden

Reactie op TessaL9

Omdat ik van mening ben dat we kinderen niet te veel moeten pushen. Omdat h ...
Ik denk dat je het ook niet kan pushen! Maar misschien zijn er wel wat tips oid waarmee je kindje ondersteund kan worden. Dan krijg je inderdaad achteraf nooit de 'had ik maar'. En als je daar bent en het is niet fijn voor je kind, sta je ook zo weer buiten, toch?

10 maanden geleden

Reactie op TessaL9

Fijn om te horen dat mijn zoontje daar niet alleen in is. Ik denk ook dat z ...
Mijn dochter is van 3 september en begint nu ineens heeeel veel nieuwe woordjes te zeggen. In maart is ze 2.5 dan hebben we weer aan afspraak bij ‘t CB. Ben benieuwd hoe ver ze dan is, wij doen er niks mee. Ze is met heel veel dingen heel rap, ze mag lekker op haar eigen tempo ontwikkelen. Is het nou zo dat we geen voortgang merken kan je altijd nog aan de bel trekken. In haar groep op het kdv praten kids van die leeftijd ook nog niet vloeiend, dus ik maak me totaal geen zorgen. Komt vanzelf en zo niet? Kan je altijd nog naar logopedie. Zodra het je kindje echt in de weg gaat zitten, dan is het een ander verhaal en dan zou ik eens verder kijken maar voor nu gaat het prima zo.

10 maanden geleden

Onze zoon 2 jaar kon ook bijna niks van woorden. Nu ineens sinds deze week mee proberen te zingen op tv kinderliedjes en heb woord baby al gehoord en drie. Dus begint ineens snel.. heeft gewoon bij sommige tijd nodig bij alles was hii heel snel alleen taal wat later.. komt goed laat het op zijn eigen tempo doen

10 maanden geleden

We zijn dus toch gisteren doorverwezen naar logopedie. Ik ga het maar doen, want wil nooit denken 'oh had ik maar'. Hoewel ik het toch snel vindt. Hij kent 32 woordjes, kan nu soms woordjes koppelen zoals bah vies of mama drinken, maar ze vinden het niet genoeg. En dan zag ik de verwijzing ook nog iets over een open beet staan? Weet niet wat dat inhoudt, hebben ze het ook niet over gehad tijdens het gesprek, maar dat vraag ik dan wel na bij de logopedist.

10 maanden geleden

Vandaag naar consultatiebureau geweest. Dochter wou totaal niet meewerken 😅. Geen blokjes stapelen, niet bij een pop lichaamsdeel aanwijzen en iets zeggen ho maar 😅… Alleen met het theeserviesje spelen en met de bal gooien deed ze en achteraf heel erg krijsen omdat ze de bal niet wou teruggeven. Zij huilde harder om de bal dan mijn zoon van 3 maanden om zijn pas gezette prikjes 😵‍💫. We moeten nog meer met haar praten, voorlezen en dingen uitleggen en dan zag ze het helemaal goed komen met haar taal. Onze dochter zegt namelijk wel zat woordjes maar geen twee-woordzinnen. De laatste week lijkt ze wel heel snel heel veel op te pikken en probeert ze mee te zingen met liedjes en zegt ze veel nieuwe woordjes. Over een half jaar wordt er weer naar haar vooruitgang gekeken.

10 maanden geleden

Reactie op Shenzy1

Vandaag naar consultatiebureau geweest. Dochter wou totaal niet meewerken � ...
Alsof ik mijn eigen CB ervaring moest vertellen, bij ons ging het net zo!