69 Reacties

2 jaar geleden

Reactie op September2109

Heb je hier een bron van? Ik snap je punt wel en wat dat betreft baal ik w ...
Mijn dochter van bijna 3 vraagt er nu zelf om. Sinds 2 kijkt ze regelmatiger iets, max 30 minuten per dag. Daarvoor vanaf 1 sporadisch een filmpje van Bert en Ernie ofzo, 10 minuten en zeker niet elke dag. Vooral samen kijken en praten over wat je ziet als ze zo heel klein zijn. Je wil geen wereldvreemd kind inderdaad, maar het is ook echt niet 'nodig' een kind jonger dan 2 voor de buis te zetten. Het kan inderdaad wel heel handig zijn om je handen even vrij te hebben, maar ik probeer dat zelf niet te veel doen. Probeer ze zelf te laten spelen met wat dan ook: dan moeten ze actief leren zichzelf te vermaken ipv dat ze vermaakt worden.

2 jaar geleden

Reactie op Wendyyyyyy

Ik snap ook niet zo waarom er z’n taboe op beeldschermen is 😮‍💨! #levenin ...
Blauw licht en turen naar een scherm is voor kinderen/jongeren waarvan de ogen nog in de groei zijn echt slecht. Kan uiteindelijk tot bijziendheid en later zelfs in sommige gevallen netvliesloslating en daardoor blindheid leiden. Tv heeft de voorkeur boven telefoon/ipad. En als je er toch voor kiest de 20, 20, 2 regel toepassen. 20 minuten schermtijd, 2 seconden in de verte kijken en 2 uur naar buiten. https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/advies-geen-tablet-of-telefoon-voor-kinderen-onder-de-2-jaar

2 jaar geleden

Reactie op ROF

#ongevraagdadvies Voor degene die tv zoveel mogelijk, zo lang mogelijk verm ...
Dit kan uiteraard je ervaring zijn, maar uit onderzoek blijkt dat jongere kinderen die langere tijd achter een scherm zitten juist meer problemen hebben met concentreren. https://healthmatters.nyp.org/what-does-too-much-screen-time-do-to-childrens-brains/#:~:text=Early%20data%20from%20a%20landmark,experienced%20thinning%20of%20the%20brain's

2 jaar geleden

Reactie op cristinaa

Hier ook, ik krijg dat liedje niet uit mijn hoofd. Ik loop het regelmatig t ...
Hahaha herkenbaar. Hier hadden we zelfs een Word Party thema met zijn eerste verjaardag. 😂 de Poster hangt op zijn kamer, word hij helemaal blij van. Elk dutje alle diertjes aanwijzen

2 jaar geleden

Reactie op Fp1

Dit kan uiteraard je ervaring zijn, maar uit onderzoek blijkt dat jongere k ...
Dank voor deze bron. Interessant te lezen.

2 jaar geleden

Reactie op Fp1

Dit kan uiteraard je ervaring zijn, maar uit onderzoek blijkt dat jongere k ...
Ow damn, langer dan 2 uur, dat is inderdaad dan ook wel erg lang. Goed stuk wel! Dankje. Ik doelde zelf meer op het verschil tussen helemaal geen scherm en kennismaken met. 🙈

2 jaar geleden

Via telefoon en ipad nee. TV ook amper. Ze vind het veel leuker om met haar speelgoed te spelen. Mama is blij!

2 jaar geleden

Juf Roos is favoriet. We hebben hem zelfs al geleerd om de reclames door te spoelen!😜

2 jaar geleden

Alleen tijdens laatste flesvoeding kijken we peppa pig of shaun the sheep. Na 1 aflevering gaat de tv uit

2 jaar geleden

Nijntje is onze redding in nood! Enige wat ze leuk vindt om te kijken. Zetten het alleen aan als het écht niet gaat of ze niet zo lekker is.

2 jaar geleden

Nee, nog geen schermpjes hier en dat houden we zo lang mogelijk zo 😊.

2 jaar geleden

Reactie op Mara21

Nee, nog geen schermpjes hier en dat houden we zo lang mogelijk zo 😊.
Overigens hebben we wel mazzel met een kind dat zichzelf supergoed kan vermaken.

2 jaar geleden

Jahoor, soms in de ochtend even in bedje op de tablet als ik me douche/aankleed. En einde van de middag vaak even als ze hangerig is. Er zijn ook dagen bij dat ze niets kijkt. Ze kan zich verder ook prima met speelgoed vermaken. De afgelopen dagen was ze ziek, en werd ze alleen rustig van op ons hangen en filmpjes kijken, dus dat was regelmatig langer dan 15 minuten #oepsloedermoeder Juf Roos en Cocomelon zijn hier favoriet.

2 jaar geleden

Reactie op Mara21

Overigens hebben we wel mazzel met een kind dat zichzelf supergoed kan verm ...
Dus schermpjes is alleen bedoelt voor een kind wat zichzelf niet zelf kan vermaken? Die hebben geen mazzel 🫠 .. Hebben jullie dan overdag totaal geen televisie aan (voor jezelf)? Lijkt me zo stil

2 jaar geleden

Reactie op Wendyyyyyy

Dus schermpjes is alleen bedoelt voor een kind wat zichzelf niet zelf kan v ...
Klopt, wij kijken overdag geen tv. Ook nooit gedaan, trouwens. Dus ik zie geen reden om de tv aan te doen. Ik kan me wel voorstellen dat als je je handen vrij wilt hebben je soms ff een schermpje pakt voor je kindje. Maar die van ons kan dus heel lang zelf spelen (echt wel een uur), dus dat hebben we nog niet hoeven doen tot nu toe. Ik heb zeker niet het gevoel dat ze iets tekort komt, omdat we dat scherm niet aanhebben. We doen genoeg leuke dingen zonder scherm.

2 jaar geleden

Bij ons ook geen televisie. Dat betekend ook zelf niet nee. Ik ga vaak lezen, huishouden doen of we gaan samen op stap. Ik heb wel bijna altijd muziek aanstaan via de soundbar.

2 jaar geleden

Reactie op wave

Dit beter? https://www.unicef.org/parenting/child-development/babies-screen ...
Dank je! Fijn om deze link paraat te hebben om ons standpunt te ondersteunen 🙂

2 jaar geleden

Hier af en toe een paar minuten Bumba haha! Maar ze is er snel op uitgekeken want dan wil ze weer lekker kruipen en spelen. Voor de rest heb ik overdag alleen muziek aan staan. Eigenlijk nooit de tv. Ben veel te druk met haar om überhaupt tv te kijken 🤣

2 jaar geleden

Ja hoor, hier kijkt ze Fien en Teun, juf Roos of Joki en Jet. Wisselt enorm hoe vaak, soms een hele dag niet, soms 2x per dag. Onze dochter kan ook heerlijk zelf spelen en dan blijft de tv uit. We gaan ook iedere dag lekker naar buiten toe. Maar we kunnen ook samen tv kijken en samen dansen en zingen op de liedjes, super gezellig. Vind het ook prima zo, ik keek vroeger zelf ook tv. Er zitten ook educatieve dingen in kinderprogramma's dus ze dat ontnemen is niet nodig. Zolang je er maar mate in houd.

2 jaar geleden

Via de tv. Ca 2 uur per dag. Als we ergens zijn via mobiel netflix om af te leiden als hij moe is of er klaar mee is om te zitten.