32 Reacties

9 maanden geleden

Ik heb er inmiddels 4 .. een meid van 12 en jongen van 10,5 en meid van 2 en een jongen van 5 maand.. Tussen de 2 oudsten zit 20 maand leeftijdsverschil net zo als de jongste 2. Tussen de beide meiden is 10 jaar en Tussen de beide jongens ook 10 jaar. Het is vooral weer wennen als er zoveel leeftijd tussen zit. Ideaal dat ze zo vlak opelkaar waren dus het hele riedeltje (peuterschool zwemles etc) in 1 stuk door achter elkaar aan. Binnenkort zal dit hele riedeltje weer beginnen.

9 maanden geleden

Wij hebben 1 november ons tweede kindje gekregen. Geen idee hoe het zit met oppas en opvang, want we doen het zelf regelen met ouderschapsverlof. Qua financiën valt het ook mee. Alleen de luiers zijn erbij gekomen eigenlijk. Denk dat het vooral als ze wat ouder zijn duurder gaat worden hier. Met schoolbenodigdheden etc. Verder ervaar ik het absoluut niet als zwaar. Ik vond van geen naar 1 kind echt heftig, maar deze draait lekker mee in het ritme. Ik geef volledig borstvoeding en dat is prima te combineren. Het enige is dat er altijd iemand iets van je nodig heeft. Als de oudste slaapt, is de jongste niet persee aan het slapen. En ik vind het echt een onderneming als ik ergens heen ga. Je moet alles dubbel meenemen. Dubbele luiers, kleding etc. Heb onwijs getwijfeld of we voor een tweede moesten gaan, maar geen seconde spijt van.

9 maanden geleden

Ik ben nu bijna 24 weken zwanger van ons 2e dochtertje. De oudste is dalijk 2,5 jaar. Kosten qua opvang valt gelukkig heel erg mee haha. Wij verdienen vgm gewoon modaal of iets daarboven, maar voor ons 2e kindje wordt bijna alles vergoedt! Verder vind ik de zwangerschap nu echt wel pittig. Ik heb het lichamelijk een stuk zwaarder dan bij de eerste, en ze wilt nu ook nog eens continu samen spelen haha. Dus hier heb ik geregeld last van hormonen en schuldgevoelens. Gelukkig probeert onze omgeving ons te ondersteunen waar kan. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in om ze samen te zien opgroeien 🩷🩷

9 maanden geleden

Hier kriebelt het ook. We proberen het sinds deze maand weer. Onze dochter is van begin oktober. Ik heb voorheen een miskraam gehad dus we verwachten dat het niet in 1x goed gaat. Liefst zouden we ook met 2.5 willen beginnen maar onder het mom van 'liever vroeger dan wat later' zijn we nu al begonnen. Ik kreeg van een collega te horen dat zei hetzelfde hadden en nu hun zoon wat ouder is merken ze toch dat ze zelf het leeftijdsverschil iets te groot vinden (precies 4 jaar). Ik deel je angsten hoor. Die kinderopvang is zo duur (wij moeten bijna alles zelf betalen). Je krijgt bij de tweede wel meer vergoed zei mijn man. Maar alsnog voor 1 kindje zitten we al op 1300 euro per maand. We krijgen er volgens mij 400 euro van terug. Alsnog 900 wat we moeten ophoesten. Hoeveel dat met een tweede gaat zijn... ik houd mijn hart vast. Ik ben vooral bang voor de eerste 6 maanden. Ik had een postnatale depressie en ben ook gevoelig voor winter neerslachtigheid. Als het deze maand zou lukken wordt onze tweede in september. Dan zit je die eerste maanden weer in het donker. Ook is mijn dochter erg aanhankelijk naar mij toe. Ik vind het spannend hoe zei zou reageren. Ook vind ik het weer een beetje spannend om opnieuw te beginnen met de slaapjes en die wakkertijden en blegh. En dat van die oppas deel ik ook. Mijn ouders zijn er al niet al te happig om. We willen rond kerst vragen hoe zei het voor zich zien qua hulp voor een eventuele tweede. Heb van de week al een balletje opgegooid bij mijn vader. We gaan het zien! Al met al spanneeeeend.

9 maanden geleden

Bijna uitgerekend van de tweede, 4 januari, en ons zoontje is dan 2 jr en 3 mnd! Hij kijkt er wel naar uit om grote broer te worden, maar ben benieuwd hoe hij straks reageert. Als anderen niet meer willen oppassen, zullen ze dat aangeven verwacht ik! Daarnaast heb je nu ook recht op ouderschapsverlof tegen 70% van je salaris. Voor je tweede kind krijg je meer vergoed bij de opvang, dan voor de eerste. Waar wij vooral tegen aan liepen was of er wel voor beiden op dezelfde dag plaats was bij de gastouder, maar dat is gelukkig gelukt!

8 maanden geleden

Wat fijn om te lezen dat het bij jullie mee lijkt te vallen wat betreft de praktische dingen! Ik denk dan dat het wel te doen zal zijn, zeker als je bij een 2e meer kinderopvangtoeslag krijgt. En gelukkig hebben wij redelijk veel familie die heel graag oppast, ik zou best eens voorzichtig bij hen kunnen polsen hoe ze denken over 2. Mijn moeder, die een vaste dag per week oppast, roept altijd al voor de grap "breng ze allemaal maar hier hoor" (ze kijkt al uit naar meer kleinkinderen, ook van mijn broers 😂). Onze andere vaste oppassers hebben maar 1x in de 4 weken een dag. Dus ik denk dat dat wel goed moet komen eigenlijk. Daarbij zal ons zoontje natuurlijk op een gegeven moment naar de basisschool gaan dus is het misschien een half jaartje tot een jaar om te "overbruggen". Binnenkort maar weer eens met manlief erover hebben 🤭 als het aan hem ligt heeft hij er wel liever 4 jaar tussen zodat de oudste dan naar de basisschool gaat, maar ik weet niet of ik zo lang kan wachten haha. Het gaat bij mij echt wel weer heel erg kriebelen!!

8 maanden geleden

Mijn dochter is 2 jaar 3 maand... ik ben nu 14 weken zwanger... ik vind het een goede timing nu, want ze loopt goed en ze is over naar een groot bed... dus de wandelwagen en meubels schuif ik zo door. (Scheelt veel dubbel geld) ik ben juni uitgerekend en zou sep weer beginnen met werken. Ik probeer de vakantie er gelijk achteraan te doen. En dan blijft de kleine nog tot ongeveer feb bij de omas. (Ik werk 2 dagen) en dan hebben we een half jaar dubbele kosten kinderopvang. Dus volgens mij is het zo wel goed te doen.

8 maanden geleden

Hi! Ik ben mama van een dochter van 2 jaar en 3 maanden en een zoontje van 5 maanden. Toen mijn dochter 1 werd ben ik gestopt met bv en gelijk weer zwanger geraakt, toch best onverwachts 😜 maar gelijk super blij mee geweest. Mijn zusje en ik schelen zelf 14 maanden (heb zoveel meer respect voor mijn ouders gekregen nu ik het zelf mee maak) en ik zeg weleens dat het mooiste kado wat mijn ouders mij hebben gegeven is mijn zusje. Het is zó fijn iemand in huis te hebben om van alles mee te delen. Tuurlijk waren er ruzies en gekibbel maar ik ben echt heel blij dat mijn ouders ons zo gauw achter elkaar hebben gekregen. Terug komend op je vraag; 2 is inderdaad heel anders dan 1. Je moet je aandacht continu verdelen, soms heb je daardoor een schuldgevoel naar 1 van de 2. Maar aan de andere kant vind ik de overgang van 1 naar 2 kinderen minder groot als van 0 naar 1 kind. Ik heb geen grote uitgaves moeten doen, kinderwagen, meubels, box etc hadden we immers al. Alleen wat nieuwe accesoires (slabbetjes spuugdoekjes) en luiers uiteraard. Ik denk dat het heel erg scheelt als je deze dingen al in huis hebt; de extra kosten zullen minimaal zijn. Je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Je hebt tegenwoordig veel alternatieven zoals Vinted, tiny library etc waardoor je weer geld bespaard. Liefs, Een mama die al 5 maanden amper slaapt 😉 en toch zeg ik: niet twijfelen maar doen! 😌

8 maanden geleden

Wij hebben in juni de keuze hiervoor gemaakt. Ik heb t afgelopen jaar een heftig zware burn out gehad en dat heeft mij vooral in twijfel gezet met wil ik dat echt wel en juist meer om mezelf nog langer te beperken (voor sommige klinkt dat heel grof en snappen ook niet dat dat zo voelt maar ik sta er heel veel alleen voor en ik heb nu zelfs nog dat ik denk kan ik dat met nummer 2 wel aan) Uiteindelijk dacht ik van Maud is straks een stuk zelfstandiger, kan meehelpen (wat ze nu ook al doet met bepaalde taakjes in huis) en is een geboren moedertje haha We hebben voor onze zomervakantie hier een gesprek samen over gehad en gezegd we gaan er voor maaaaaar hadden ons wel een tijdslimiet gegeven want ik wil ook niet de fase van newborn in gaan als Maud naar school gaat. In juli van de pil af gegaan en eigenlijk niet gewacht tot de eerste menstruatie. Tijdens de vakantie de eisprong alweer en netjes met 31 dagen wat voor mij normaal was ongesteld geworden. Ronde 2 2 dagen overtijd (ovulatietesten en een hele lichte positieve test op 9dpo) en is niet blijven plakken. Ronde 3 was t al raak. Een complete shock eigenlijk want bij Maud 3 jaar gedaan over haar te mogen krijgen met meerdere miskramen en nu was t hoiiii hier ben ik haha Nu vandaag alweer 13 weken zwanger van onze pluis! Echt een hele andere zwangerschap dan alle anderen! Veel misselijk, extreem vermoeid en nu al een buik alsof ik 20w zwanger ben haha (ben nu qua omvang net zo ver als bij Maud met 17 weken) Ook de rust en bewustzijn is nu anders haha waar ik bij Maud lekker op de bank ging liggen of een dutje deed ben ik nu 24/7 zowat in de weer haha Wij hebben nu ons al een buffer gegeven voor de opvang, Maud en pluis gaan nog ongeveer n 3 kwart jaar samen naar de opvang. Dan hebben we wel 2 dagen opvang voor pluis maar we hoeven maar 1 dag bso voor Maud te hebben (al is dat ook eigenlijk niet nodig met de constructie die we willen doen met schoonzus) Dus de kosten voor de opvang worden hier niet veel meer van september 25 alleen maar minder 😂

8 maanden geleden

Hier twee kindjes, de oudste is nu 2j en 4 maanden en de jongste is ruim 7 maanden. Ik vond het nogal pittig om zwanger te zijn met een al rondlopende dreumes, maar niet ondoenlijk. Nu ze er zijn is het heerlijk. Van 0 naar 1 is chaos, van 1 naar 2 is vooral even opnieuw balans zoeken. Overigens is 1:1 met je kind wel 10 keer makkelijker dan 2:2 met je partner en beide kinderen, want je hebt gewoon twee verschillende ritmes en behoeftes om mee te dealen. Maar hee, niks wat echt dramatisch is hoor! Qua kosten hakt het er hier overigens wel enorm in. Voorheen 3 dagen 1 kind was al duur, maar we gingen nu 1300 netto betalen voor twee kinderen. Dus nu zijn we terug naar 2 dagen opvang en hebben we allebei een papa/mamadag van ouderschapsverlof. Schoonouders doen de laatste doordeweekse dag. Zij vinden het goed te doen van 1 naar 2, maar wel bij hen thuis en altijd met z’n twee. Mijn ervaring is dat er overal wel een mouw aan te passen is❤️ (maar een goed vangnet op z’n tijd is top, vooral als je alle vier ziek bent tegelijkertijd 🤭)

7 maanden geleden

Nou we zijn er helemaal over uit hoor, volgende week gaat mn spiraal eruit 🤭 vind het weer zo spannend 🤣☺️

7 maanden geleden

Reactie op Mennos9

Nou we zijn er helemaal over uit hoor, volgende week gaat mn spiraal eruit ...
Haha wat leuk en spannend inderdaad!! Hopelijk is het jullie snel gegund

7 maanden geleden

Ik ben ook net zwanger (ruim 12 weken) van nummer 2. Het is qua zwangerschap inderdaad wel wat pittiger. Meer vermoeid en ineens mega misselijk, wat Mitsuevoiix ook zegt 😃. Maar het is vooralsnog goed te doen en wij hopen ook veel door te schuiven. Ik heb alles bewaard, dus hopelijk scheelt dat wat in de kosten. Qua kinderdagverblijf, hebben wij nu niets (ik zit in de WIA en dan krijg je geen enkele vergoeding meer) maar ik weet dat een 2e kindje echt véél goedkoper is. Zeker als je vrijwel alles bij nummer 1 betaalde, dan is nummer 2 volgens mij precies andersom, dus dat scheelt weer iets. Van vrienden hoor ik dat oppassen vaak door ouderen (zoals ouders/andere familieleden) met 2 nog wel als oké wordt ervaren. 3 is soms wat lastiger zo begreep ik, maar ook dat lukt in de meeste gevallen. Ze worden zo snel (de oudsten) meer zelfstandig ☺️. Succes 🍀 maar komt vast helemaal goed!

7 maanden geleden

Je kunt vooraf een berekening maken van de kosten voor de kinderopvang om een beeld te hebben. En ondanks dat het inderdaad een stuk goedkoper is dan kindje 1, is het echt niet zo dat je bijna niks betaalt 👀🙈

7 maanden geleden

Wij zijn net uitgebreid van 3 naar 4. Qua kosten valt het mee, want in principe heb je alles al. Voor ons zijn het nu alleen de luiers 😀. Bij ons is de tweede weer een jongetje, dus qua kleding kopen we weinig extra. Opvang is voor een tweede dat je hogere toeslag krijgt tov de eerste. Mijn ouders passen een dag op en die vinden 2 prima! Schoonouders hebben ook al de eerste afspraak voor beide om op te passen staan! We vragen het altijd wel eventjes, maar tot nog toe heeft iedereen daar heel vele zin in. Ons zoontje is 2 jr en 4 mnd en vindt het wel leuk een broertje, maar moet ook wel wat wennen. Vooral voor ons is het verdelen van tijd lastig tussen de twee en als ik borstvoeding geef moet de oudste zich even vermaken. Maar het motto is: soms moet de baby even wachten en is de oudste aan de beurt en soms andersom! Dat wordt goed opgepikt door de oudste.

7 maanden geleden

In september vorig jaar rond de 2e verjaardag van onze dochter begon het weer te kriebelen, dit besproken en ervoor gekozen om weer te gaan proberen. Deze maand een positieve test, 4+3 weken zwanger gerekend vanaf de laatste menstruatie 🥳🥳

7 maanden geleden

In september vorig jaar rond de 2e verjaardag van onze dochter begon het we ...
Aah gefeliciteerd! Dat alles maar goed mag gaan voor jullie en je een fijne zwangerschap mag hebben!❤️

7 maanden geleden

In september vorig jaar rond de 2e verjaardag van onze dochter begon het we ...
gefeliciteerd!! 🥰

6 maanden geleden

Nou het was de 1e ronde gelijk raak 😳🤭 als alles goed gaat verwachten wij dus in november ons 2e kindje ❤️ Nog een beetje onwerkelijk haha, nog steeds overdonderd dat het zo snel gelukt is..

6 maanden geleden

Reactie op Mennos9

Nou het was de 1e ronde gelijk raak 😳🤭 als alles goed gaat verwachten wij ...
Ohh gefeliciteerd! Het gaat heel anders zijn dan bij de eerste maar je groeit ook hierin weer en je hebt tijd genoeg om aan het idee te wennen! ☺️ ik ben nu bijna 36 weken en ondertussen zijn wij er echt wel klaar voor en heeft mn dochtertje er heel veel zin in om grote zus te worden