Onze dochter wordt 1 jaar in september maar krijg nu al beetje buikpijn als ik hoor wat iedereen haar wil geven voor haar verjaardag.
Wij willen zelf als ouder een “groot” cadeau doen, bijv; loopfietsje, loopkarretje of iets in die richting.
Maar ik hoor de oma’s en opa’s al zeggen dat ze een poppenhuis, keukentje, mini trampoline, of speelhuisjes voor in de tuin willen geven. Dit vinden wij veel te groot, en we willen haar niet volladen met cadeaus en/of prul. We willen haar juist meegeven dat het niet om de cadeautjes gaat maar om het gebaar en dat liefde belangrijker is. Maar ik merk dat als we dit aankaarten wordt weg gewuifd en worden er met de ogen gerold als ik (wij) niks over ons kind mogen zeggen of beslissen.
Nu kwam mijn man op t idee om dan maar vast een verlanglijstje te maken en deze punten op te zetten en de cadeautjes die we zelf voor haar hebben uitgezocht opzetten.
Maar wat geef je nu echt aan z’n kleintje van 1, die nog niet doorheeft wat een verjaardag inhoud, niet te veel “rommel” speelgoed is. (Muziek of herrie speelgoed vinden we niet erg, als t maar een functie heeft in ontwikkeling) en dat ze niet overladen wordt met klein speelgoed? Maar ook niet “te” grote dingen waar ze nog te klein voor is en we dit liever zelf aan haar geven als ze de juiste leeftijd heeft.
Het lijkt alsof ik nu alleen maar klaag dat ze onze dochter willen verwennen, maar ik heb liever dat ze haar verwennen zonder cadeaus maar met liefde of zo ☺️