13 Reacties
2 jaar geleden
Hoe snel na een voeding kolf je? Het werkt bij mij het beste als er echt wel even een uurtje tussen zit..
2 jaar geleden
Reactie op Melissa2711
Hoe snel na een voeding kolf je? Het werkt bij mij het beste als er echt we ...
Ik kolf na de ochtendvoeding vaak na een uur/anderhalf uur. Als het ‘s ochtends door de planning van de dag niet lukt doe ik het in de avond (dat is door de vermoeidheid van de dag natuurlijk niet het beste moment..) ook na ongeveer 1,5 uur.
2 jaar geleden
Reactie op LisaAB
Ik kolf na de ochtendvoeding vaak na een uur/anderhalf uur. Als het ‘s ocht ...
Ah okay! Ik kolf zelf ook te weinig per keer dus probeer op m'n werk vaak 3x te kolven ipv de 2 voedingen die hij in die tijd eigenlijk heeft. Is dat nog een mogelijkheid?
2 jaar geleden
Reactie op LisaAB
Thanks! Dat kan ik inderdaad proberen!
Ik hoop dat het je helpt!
2 jaar geleden
Hoeveel kolf je en hoe groot zijn de voedingen op de opvang?
Ik kolf drie keer en dat krijgt ze mee. De opvang gaf dit eerst in twee keer, maar de lactatiekundige raadde dat af. Dat zou ons ritme te veel verstoren en is niet nodig om allerlei redenen. Dus geeft de opvang het nu weer in drie keer. Ze krijgt tussen de 80 en 120 ml per voeding mee.
2 jaar geleden
Wat een fijne tip van de lactatiekundige! Hoeveel voedingen geef je ongeveer in 24 uur?
Mijn dochtertje drinkt 5/6 keer en krijgt in een flesje 180-200cc. Ik kolf in één sessie ongeveer 90-120.
Ze krijgt inderdaad bij de oppas 2 voedingen tijdens mijn werkdag. Wellicht nog wel een idee om drie keer een iets kleinere hoeveelheid te geven.
2 jaar geleden
In het begin kolfde ik ook te weinig voor alle voedingen. Hij dronk redelijk veel op de opvang. Ik kolfde dan 1x thuis, 3x op het werk en nog 1x thuis, dan had ik precies genoeg en soms net te weinig. Dan kolfde ik ook nog op mn vrije dagen soms extra. Ik kolfde vaak naar de ochtend- of avondvoeding extra. Wat mij hielp was soms leegkolven en dan zoontje laten drinken of na het drinken laten kolven. Zo kreeg mijn lichaam na een tijdje het seintje meer melk te gaan maken. Eerst kolfde ik 100-110 ml per keer en nu 130-150 ml per keer. Dat zorgt er wel voor dat ik nu nog maar drie keer kolf op een dag. Hoe vaker je je borsten leegt hoe meer melk je aanmaakt
2 jaar geleden
Reactie op LisaAB
Wat een fijne tip van de lactatiekundige! Hoeveel voedingen geef je ongevee ...
Je kolft een normale hoeveelheid voeding per keer, daar is niks mis mee. De lactatiekundige IBCLC gaf aan dat het belangrijk is om ook op de kinderopvang het borstvoedingsritme te volgen. En dat ze je kindje niet behandelen als een flessenvoedingskindje. Dat laatste lijkt bij jou helaas ook te gebeuren.
Ze gaf mij deze info:
- de samenstelling van borstvoeding past zich (in tegenstelling tot flesvoeding) aan het kind aan, het is dus niet nodig om flessen op te hogen zoals bij flesvoeding
- een borstvoeding is gemiddeld tussen de 80 en 120 ml
- ml's zeggen niet zoveel over de samenstelling, 80ml kan even voedzaam zijn als 120ml, het is alleen wat geconcentreerder
- borstvoeding is lichtverteerbaar (ongeveer één uur)
- overvoeden met de fles kan het borstvoedingsritme thuis verstoren omdat in de meeste gevallen (uitzonderingen daargelaten) de melkproductie van de moeder dit niet bij kan benen.
- overvoeden verhoogt het risico op obesitas op latere leeftijd
- voor meer betrouwbare informatie over borstvoeding kun je kijken op www.lalecheleague.nl
2 jaar geleden
Thuis zit er overdag bij ons ongeveer drie uur tussen een voeding, dat houden ze op de opvang nu aan, ze krijgt drie flessen mee en ik kolf drie keer. Het gaat er om dat jouw oppas jullie ritme gaat aanhouden.
De lactatiekundige zat zich plaatsvervangend kwaad te maken. Ze krijgt dit soort vragen vaak en het komt er vaak op neer dat borstvoedingskindjes als flesvoedingkindjes worden behandeld terwijl het wezenlijk anders is.
Ik vind het verbazingwekkend dat borstvoeding wordt gepromoot als het beste voor je kind en tegelijkertijd er in de praktijk zoveel onwetendheid is bij de opvang (in ieder geval wel bij de groep van mijn dochter) en bij onszelf (ik had wel een onderbuikgevoel, maar wist ook niet precies hoe en wat).
De opvang is (na een lichte onenigheid, vandaar dat ik het heb gecheckt bij een deskundige) echt wel bereid om met ons mee te gaan, dat is heel fijn.
2 jaar geleden
Het kan helpen als je bij de ochtend voeding even nakolft en een uur later inderdaad weer. Dat heb je vaak de hoogste opbrengst.
Normaliter is 5 voedingen reserve hebben meer dan genoeg, want dat wat je kolft geef je de volgende dag mee. Mocht je een keer echt weinig hebben, kun je van de reserve pakken.
Wat je kolft is trouwens lang niet altijd hetzelfde als wat je kindje drinkt.
En ja wat kikkerdansje zegt is inderdaad erg waar. Mijn zoontje krijgt 3 voedingen tijdens een werkdag. Zelfde als thuis overdag. Hij drinkt rond de 100ml per keer en soms in 2 keer. Eerst halve fles, 20min pauze en dan de rest. Soms de rest als pap met een slokje water na.
Als ik een keer wat minder opbrengst heb of hij wil nog drinken dan krijgt hij wat water uit een beker (niet uit de fles!) en dat is dan vaak genoeg. De voedingsstoffen heeft hij al binnen, maar hij heeft dan nog een beetje dorst. We kiezen hierbij bewust voor een beker, zodat hij wat meer moeite moet doen om te drinken en rustig drinkt. Dan is hij met minder tevreden ipv dat hij perongeluk te veel drinkt en het er weer uitkomt.
En als ze een keer wat minder drinken op de opvang dan halen ze dat vanzelf savonds weer in.