12 Reacties

8 maanden geleden

Gefeliciteerd. Hier ook net sinds een week een tweede. Mijn zoontje helpt met de tafeldekken, hij oefent met z’n eigen brood smeren, hij pakt zelf bordjes, bekers, bestek e.d. uit de kast voor vla of fruit als hij hier zin aan heeft, traplopen (omhoog en naar beneden), afdrogen met wat hulp, in en uit z’n eigen bed klimmen, op het verschoningskussen klimmen, zelf een luier of doekjes brengen, hij helpt met de was in de machine doen of naar t rekje brengen. Eigenlijk kan hij veel kleine opdrachten, maar doet niet altijd alles. Alleen als t m uitkomt en dat snap ik als peuter. Wij delen de zorg zoveel mogelijk aan de hand van mijn zoon zijn schema in. Is hij naar de opvang, dan werkt mijn man. Is hij thuis, dan is er vaak iemand om te helpen of man is zoveel mogelijk thuis of thuis aan t werk. Het zal vast voorkomen dat ik met beide alleen thuis ben, maar de eerste 2-3 weken vind ik dat nogal veel. Ook omdat je nog herstellende bent van de bevalling en nog weinig mag tillen.

8 maanden geleden

Wij hebben er ook 2. De oudste is 2 jaar en bijna 4 maanden en de jongste is nu bijna 8 maand. Soms kom je handen tekort. Onze oudste is een echte ontdekker en uitdager! Wil alles proberen en doen wat niet mag. Zoals in bad oid doen wij vaak in de avond na het eten met zijn 2. Dan gaan de jongens met papa onder de douche. Eerst de oudste en dan de jongste ondertussen kleed ik ze aan uit enz. Nu ze wat ouder zijn kunnen ze ook samen in bad dat doe ik alleen. Dan laat ik de oudste langer zitten. Als ik de oudste een handdoek geef dan gaat hij kiekeboe spelen 😂 tafel dekken vaatwasser in en uitruimen stofzuigen tafel schoonmaken enz vind hij leuk en helpt hij bij. Ieder kind is hierin anders. Je gaat ook vanzelf een weg vinden wat voor jou handig is! Geniet van de newborn tijd 🥰

8 maanden geleden

Hier smeert ze zelf haar brood, eet en drinkt zelfstandig, pakt zelf een banaan, gooit de schil in de gft bak daarna, doet zelf haar laarzen/schoenen en jas aan, helpt mee met koffie zetten, tafel dekken, haar bordje en slab legt ze zelf op het aanrecht, was in en uit de wasmachine, ze pakt zelf haar tandenborstel (staat dan op rand van het bad), krijgt de dop van de tandpasta, doet tandpasta erop en poetst haar tanden 😅 doen wij uiteraard ook nog wel even goed daarna. Het duurt soms langer maar we proberen haar zelfstandigheid zoveel mogelijk te stimuleren!

8 maanden geleden

Reactie op September2109

Hier smeert ze zelf haar brood, eet en drinkt zelfstandig, pakt zelf een ba ...
Ja zo is het bij ons ook ongeveer! Hij vindt het ook steeds leuker om meer zelf mee te doen en te helpen. Keerzijde van de medaille; alles duurt lang 😂

8 maanden geleden

Reactie op steefgerritsen

Ja zo is het bij ons ook ongeveer! Hij vindt het ook steeds leuker om meer ...
Haha ja mn geduld wordt vaak flink op de proef gesteld! Maar ik vind het ook heel leuk om te zien. Enige onhandige is als je weg moet/wil en het klaarmaken (jas, schoenen etc aan) duurt lang.

8 maanden geleden

Onze dochter is dan straks 2,5 als de tweede komt. Ze kan zich zelf aan en uitkleden. Handen wassen naar de wc. met weggaan schoenen aan doen jas sokken etc bakje pakken fruit pakken. In bad savonds doen we eigenlijk altijd samen ik denk straks met 2 ook . Maar we helpen dan mee met afdrogen en dan kan ze eigenlijk zichzelf wel aankleden. Ze slaapt in een peuterbed dus ledikant hoef ik haar al niet uit te tillen scheelt weer.

8 maanden geleden

Reactie op Roos Anne

Onze dochter is dan straks 2,5 als de tweede komt. Ze kan zich zelf aan en ...
Wow, wat kan ze al veel. Misschien moet ik dat hier ook eens proberen 😅

8 maanden geleden

Reactie op wave

Wow, wat kan ze al veel. Misschien moet ik dat hier ook eens proberen 😅
Haha nou ze wil voornamelijk alles zelf doen. Het is veel geduld hebben. Moet zeggen daardoor is nu ook wel sneller op het begin duurde het best lang ging ik gewoon naar een andere kamer als ze zich moest aankleden maar nu is het zo gedaan kost gewoon even wat geduld 😅 maar ik zie wel veel verschil met haar leeftijd ja. Het is of schreeuwen en krijsen of geduld hebben en ze kleed zich zelf aan🙄😬 wc/potje oefenen we al een tijdje gaat nog niet alles hoor maar met pamper pants kan ze zo heel makkelijk zelf ideaal dit doet ze op de opvang dus ook .

8 maanden geleden

Reactie op Roos Anne

Onze dochter is dan straks 2,5 als de tweede komt. Ze kan zich zelf aan en ...
Hier eigenlijk hetzelfde. Fruit in ze niet bij maar haar borden en bakjes klaar leggen etc wel. Ook heeft ze zich vanmorgen op haar sokken na helemaal aangekleed terwijl ik nog lag te slapen 😂 we hangen een setjes kleren op waar ze uit mag kiezen en waar ze zelf bij kan. Ik was zo trots haha

8 maanden geleden

Reactie op rileyK

Hier eigenlijk hetzelfde. Fruit in ze niet bij maar haar borden en bakjes k ...
Haha ja leuk is dat ook! Scheelt soms een hoop drama en zijn dan zelf ook zo trots 🥰

8 maanden geleden

Kinderen hoeven niet tegelijk in bad toch? Ik doe de pas geboren baby overdag en de peuter na het avondeten

8 maanden geleden

Reactie op Carrie1990

Kinderen hoeven niet tegelijk in bad toch? Ik doe de pas geboren baby overd ...
Dat moet ik nog uitvinden. Lijkt mij juist praktisch tegelijk. Maar omdat alleen te doen Nee lijkt me lastig