26 Reacties

4 jaar geleden
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Dit lijkt me wel iets om goed te overleggen met een (objectieve) jurist (die geen belang heeft bij je keuze).

4 jaar geleden
ik zou ziek uit dienst gaan. ivm zwangerschap. kun je je foccussen op je zwangerschap en na je verlof heb je nog ww open staan. anders maak je je potjes nu al op terwijl je ziek bent en dus recht heb oo ziektewed

4 jaar geleden
Ziek uit dienst! Anders geef je je rechten op. Alsof ontslagen worden tijdens je zwangerschap niet stressvol is, poeh. Heel eerlijk gezegd heb je daar weinig in te kiezen, zij moeten jou gewoon ziek uit dienst melden. Het UWV gaat dan wel kijken wat in jouw situatie het beste is. Zij kunnen jou ook weer beter melden mocht dat van toepassing zijn. Mocht je twijfelen, bel dan even met juridisch loket of als je dat hebt rechtsbijstand.

4 jaar geleden
Ziek uit dienst! Tuurlijk willen ze je ww aansmeren dat is makkelijker voor hun. En geloof me de ARBO staat ten alle tijde van zwangerschap aan jou kant, heb het zelf meegemaakt met mijn 1e zwangerschap en de arbo steunde mij volledig en belt je echt niet wekelijks..

4 jaar geleden
Klinkt ook alsof vooral je werkgever er belang bij heeft je met WW uit dienst te laten gaan, is dus geen belangeloos advies van hen lijkt me.

4 jaar geleden
Dankjewel voor jullie adviezen dames!! Ik ben zo naïef dat ik ww ging aanvragen. Maar als ik dit zo lees heb ik het gevoel alsof ze mij in een val wilden lokken.. Ik zal nu zeker ziek uit dienst gaan. En dan zien we wel verder wat er gaat gebeuren.

4 jaar geleden
Reactie op September21Baby
Dankjewel voor jullie adviezen dames!! Ik ben zo naïef dat ik ww ging aanv ...
bel het uwv op. meld je daar alvast ziek. hun zijn verplicht jou ziek uit dienst te melden doen ze dit niet dat kunnen ze een boete krijgen. binnen 1 week heb jij je ziektewed. komt goed.

4 jaar geleden
Oeffff slechte gang van zaken. Ben zelf hr adviseur en weet dat een werkgever 10 jaar lang belast kan worden met hogere premies als er iemand ziek uit dienst gaat. Laat je inderdaad niet beinvloeden. Ziek is ziek dus ziek uitdienst en een ziektewetuitkering. Zou zelf ook nooit op deze manier adviseren hee maar wie ben ik 🤷🏻♀️

4 jaar geleden
Ik heb zojuist gebeld met mijn contactpersoon van de uitzendbureau en aangegeven dat ze mij ziek uit dienst kan melden. Ik had het gevoel dat ze het niet leuk vond maar jammer dan. Ziek is ziek inderdaad!! Ze wilde dat ik nog met iemand anders van de uitzendbureau moest bellen om de consequenties te horen van mijn "keuze". Heb aangegeven dat dit geen keuze is en dat ik ziek ben. Haar stem klok opeens anders. Met tegenzin gaf ze aan mij als ziek uitdienst gaat melden.

4 jaar geleden
Reactie op September21Baby
Ik heb zojuist gebeld met mijn contactpersoon van de uitzendbureau en aange ...
Blehhh wat triest. Serieus bellen met iemand anders voor de consequenties? Kansloos heb er geen ander woord voor

4 jaar geleden
Laat ik dit voorop stellen, als je ziek bent, en je kan niet werken door de klachten die je hebt, meld je dan vooral niet beter. Ga eerst het traject in met een adviseur van het UWV voor je ziektewet, daar kan ook een externe coach aan gekoppeld worden. Zodoende hoef je misschien niet eens een medische evaluatie te krijgen van een verzekeringsarts van het uwv. Mocht dat wel gebeuren en ze vinden je in staat om te werken kan je altijd nog WW aanvragen. Een arboarts werkt met de belangen van het bedrijf, maar het UWV zet jouw gezondheid voorop.
Ik ben echt heel tevreden hoe UWV het op heeft gepakt nadat ik geen contractverlenging heb gekregen. Ze bieden mij een traject aan 9 maanden met volop zicht op herstel en reintegratie in een andere sector. Ik zou dus niet zomaar het advies opvolgen van het uitzendbureau.

4 jaar geleden
Als aanvulling op mijn reactie: ik wilde eerst ook niet door het stressvolle traject van ziektewet aanvragen. Zodoende heb ik eerst WW aangevraagd, echter is dit automatisch afgekeurd toen ik ziek uit dienst ging. Daarna is het hele traject van ZW in gang gezet.
Achteraf ben ik zo blij dat het ZW is geworden en niet WW.
4 jaar geleden
Vlak voor mij vorige zwangerschap zat ik in de ziektewet en vervolgens is mijn contract ook niet verlengd. 1 week later kwam ik erachter dat ik zwanger was.
Ik heb die periode gewoon in de ziektewet gezeten van oktober tm januari. Daarna stukje ww gepakt en vervolgens wazo (zwangerschapsuitkering vanuit uwv)
Ik merk dat er per regio anders wordt omgegaan met ww en ziektemeldingen
Tijdens mijn ww deed ik netjes de 5 sollicitaties per maand
En tijdens mijn ziektewet heb ik 1x de arboarts gezien en een x aantal keer telefonisch contact met uwv
Ik heb dan ook helemaal geen stress en druk ervaren.

4 jaar geleden
Absoluut niet zomaar hersteld laten melden. Ik snap dat jouw werkgever daarop aanstuurt want dan kost het hun geen geld en anders wel.
Als jij echt ziek bent, dan moet je gewoon ziek uit dienst gaan. In beide trajecten heb je verplichtingen (zo heb je bij WW een sollicitatieplicht).