36 Reacties

5 maanden geleden

Hier een heel succesvolle ervaring met de zindelijkheidsbox. Basis principes zijn: - Vanaf de start al direct de luier uit en een "grote-meidenonderbroek" aan - Eerste dag veel laten drinken en timen hoe lang het duurt voordat ze plast nadat ze heeft gedronken. - Eerste paar dagen vaak vragen of ze moet plassen, daarna zeggen dat ze het zelf moet aangeven. - Sticker voor iedere keer dat ze op het potje plast (op een stickerkaart, en bij een volle kaart een klein presentje. Kaarten lopen op in aantal benodigde stickers) - Potje steeds meer richting de wc verplaatsen - Overdreven enthousiast zijn als ze succesvol op het potje / de wc plast - Belangrijk om tijdens de "training" geen luiers meer om te doen overdag, omdat dit verwarrend kan zijn - Spreekt misschien voor zich, maar bij ongelukjes niet boos worden Wij zijn er een paar dagen voor thuis gebleven en binnen 4 dagen was ze zindelijk. Tijdens middagdutje en 's nachts doen we een luierbroekje om.

5 maanden geleden

Wij hebben de methode uit het boek "oh crap, potty training" gebruikt en ik kan dit erg aanraden. Ik weet niet of het boek ook in het Nederlands te krijgen is. Het komt erop neer dat je zodra je begint met training geen luier meer aandoet (m.u.v. de nachten). En eerste dagen je kind bloot thuis laat rondlopen zodat je je kind snel op het potje kan zetten zodra er iets gebeurt. Je moet dan zelf heel goed opletten op de signalen van je kind omdat die vaak nog niet zelf aangeeft dat ze moet plassen/poepen. Er wordt niet gewerkt met beloningen anders dan aanmoedigen. Als het goed gaat dan met de broek aan en kleine uitstapjes. En daarna als dat goed gaat kan je langer van huis. Maar je hebt zeker een 3-daags weekend nodig met volledig lege agenda om deze methode goed te laten werken en daarna ook ondersteuning van bijv de kinderopvang. Onze dochter begreep het dag 2 eigenlijk al en na het weekend kon ze zonder ongelukjes naar de opvang. Sindsdien bijna nooit een ongelukje gehad.

5 maanden geleden

Reactie op KJS

Wij hebben de methode uit het boek "oh crap, potty training" gebruikt en ik ...
Wauw dit is heel anders dan wat ik in gedachten had. Ik wilde namelijk gelijk op de wc ( met een wc verkleiner) . En wel met luierbroekje aan en ieder uur erop zetten ofzoiets. De methode die jij aangeeft spreekt me wel aan maar zou ik misschien beter nog paar maanden moeten wachten dat het echt lekker weer is. Mijn dochter heeft het snel koud namelijk.

5 maanden geleden

Ik ben afgelopen maandag begonnen. Toevallig aantal dagen vrij, dus wou het nu wel aanpakken en dan ook doorzetten. Dochter wordt begin sept ook 3. Direct luier uit. Ik zette haar maandag elk half uur op de wc. Nu, 3 dagen later, doe ik dat elke uur. Maandag waren er nog veel ongelukjes. Gister hele goede dag gehad. Maar 2 kleine plas ongelukjes. Tussendoor gewoon naar winkel kunnen gaan om boodschappen te doen. Zonder problemen. Poepen lukt nog niet helaas. Morgen is ze hele dag bij opa/oma. Dus hopelijk gaat dat ook goed. Hoop dat ze snel ook kan aangeven als plas komt.

5 maanden geleden

Ik had in de badkamer altijd een potje met daar tegen zover de wc dus we gingen sochtends en savonds samen. Toen uitgewerkt naar beneden een potje die van de ikea was mooi hoog. Vanuit de opvang ging ze altijd op kleine echte wc s dus dat wilde ze uiteindelijk hier thuis ook plassen ging altijd wel makkelijk dus ik herinnerde haar er gewoon aan. Terwijl ze wel een luierbroekje aan had. Beetje langzaam wennen . Nu net van de week met onderbroek gedaan. Poepen vind ze nog wel spannend maar dan mag ze vragen om een luier of we proberen het eerst even samen op de grote wc of het potje. Gaat heel goed eigenlijk. Hier werkt het beter om langzaam te wennen.

5 maanden geleden

Nou hier gaat het eigenlijk niet zo goed. Ik zet mn dochter ieder keer op de wc. Maar ze wil absoluut niet plassen en blijven zitten wil ze ook niet. Wc doorspoelen vind ze leuk en de kraan van de wastafel doet ze aan en uit en spetteren. Maar plassen no way. Ze is nog geen 3 maar had gedacht dat ze eraan toe was. Ik ga nog wel eventjes door maar wil niet te veel forceren. We gaan het zien

5 maanden geleden

Reactie op September21Baby

Nou hier gaat het eigenlijk niet zo goed. Ik zet mn dochter ieder keer op d ...
Ja het hielp hier heel erg door samen te gaan. Dus door dat ze mij zag gaan en ze tegen over mij ook een potje had. Ja misschien ook nog niet klaar voor dan? Ik leer haar dan als ze zit dat ze tegen zichzelf moet zeggen : ben ik klaar met plassen? Omdat ze soms heel snel weer op staat. 😂

5 maanden geleden

Reactie op Roos Anne

Ja het hielp hier heel erg door samen te gaan. Dus door dat ze mij zag gaan ...
Ze ziet mij wel plassen. Neem haar expres mee dat ze ziet wat ik aan t doen ben. En dan zegt ze ook mama plassen. Maar zelf plassen heeft ze nog geen zin in

5 maanden geleden

Reactie op September21Baby

Ze ziet mij wel plassen. Neem haar expres mee dat ze ziet wat ik aan t doen ...
Ook niet als je het potje er naast zet? Misschien eens een tijdje in de blote billen laten lopen even kijken of ze dan al aan kan geven of ze moet plassen dan weet je ook een beetje of ze er klaar voor is. Bij sommigen gaat het ook ineens heel snel. Dus dan zou het een kwestie van wachten zijn maar dat ken ik dan weer niet. Ik denk dat ze hier er gewoon vlot mee was. Ze vind een volle luier ook niet prettig dus dat scheelt weer. Met poep wil ze niet zitten of eten dat moet meteen weg. Dat maakt het na een potje of op de "grote" wc gaan wel wat makkelijker.

5 maanden geleden

Reactie op Moussie

Ik ben afgelopen maandag begonnen. Toevallig aantal dagen vrij, dus wou het ...
Bij opa/oma gaat het helaas nog niet goed. Werd om 11 uur al geappt dat ze weer luier aan heeft, omdat ze al 3x in broek had geplast. Maar of dat aan mn dochter ligt of aan manier waarop mn schoonouders er mee om gaan. Aangezien schoonmoeder vanmorgen vertelde dat mn vriend binnen dag zindelijk was (wat ik moeilijk vind te geloven). Morgen gaan we maar weer met goeie moed verder.

5 maanden geleden

Reactie op Moussie

Bij opa/oma gaat het helaas nog niet goed. Werd om 11 uur al geappt dat ze ...
Sommigen zijn heel snel. Hier was ook meer tijd nodig ze gaat praktisch al een jaar lang op het potje inidergeval sochtends en savonds af en toe deed ik een onderbroek aan even checken of ze het zelf aanvoelde wanneer en of ze dan op tijd kan zijn. Soms is het net een bepaalde leeftijd waarbij ze het beter kunnen aanvoelen. Ik heb sinds een week nu haar een onderbroek aangedaan het gaat prima eerste paar dagen wel eens een plas in de broek maar voornamelijk als ze aan het spelen is diep ingedachte denk ik dan. Ik zou er juist niet teveel druk op leggen dat werkte hier beter. Mijn schoonzus heeft haar dochter wel "ineens" een onderbroek aangedaan en is er van overtuigd dat dat het beste is ik moet zeggen het gaat gelijk op ze heeft ook nog wel ongelukjes.. dus het is net wat bij het kind past. Ik heb er wat langer overgedaan maar het voelde voor mezelf prettig als ze zekerder was/is op het toilet . Ze is een week zonder luier alleen met slapen. En zelfs poepen durft ze nu goed en optijd aan te geven. Bij andere mensen vraag ik best vaak : denk je er aan dat je na de wc moet gaan. Of ik herhaal even waar de wc is. Het blijven kinderen dus af en toe herinneren is normaal denk ik dan. Ik heb in de woonkamer nog een potje staan omdat dat soms sneller is als ze buiten speelt.

5 maanden geleden

Reactie op Roos Anne

Sommigen zijn heel snel. Hier was ook meer tijd nodig ze gaat praktisch al ...
Ohja en ik deed dus zeg maar al een jaar dat ze luierbroekjes aan had elke ochtend na de wc. En bijv smiddags voor het slapen en na het wakker worden voor we weggingen. Ja ze had wel een luier om maar meer voor de regelmaat werkt heel goed.

5 maanden geleden

Reactie op Roos Anne

Sommigen zijn heel snel. Hier was ook meer tijd nodig ze gaat praktisch al ...
Na vrijdag is ze op klein ongelukje na droog. Gister zelfs hele dag droog gebleven en vanmorgen had ze ook nog droge luier. Alleen poep lukt haar nog niet. Ze gaat nu ook zelf naar de wc. Hoef haar er bijna niet meer aan te herinneren.

5 maanden geleden

Reactie op Moussie

Na vrijdag is ze op klein ongelukje na droog. Gister zelfs hele dag droog g ...
Poepen gaat hier nu ineens helemaal top. Wel op het potje we moeten even een goeie verkleiner anders hangt ze zo dat werkt natuurlijk niet met poepen🫣 maar op het potje kan ze een beetje ontspannen zitten. Aangeven deed ze al wel heel lang maar ze durfde niet op het potje. Dus voorgesteld als hij er al is of praktisch tussen de billen. Dan snel gaan zitten dan zit het in het potje. Ik kon wel een luier aan doen voor alleen poep maar dan blijft ze er uren mee rond lopen. 🤷

5 maanden geleden

Ik ben voor nu gestopt met de training. Over een paar maandjes proberen we opnieuw.

5 maanden geleden

Reactie op September21Baby

Ik ben voor nu gestopt met de training. Over een paar maandjes proberen we ...
Ach wat jammer. Ja soms werkt laten ook ineens keer heel goed.🤷 Forceren heeft geen zin

5 maanden geleden

Wij doen eigenlijk (nog) niet aan zindelijkheidstraining. Wij gaan straks eerst met de auto op vakantie en als we terug zijn willen we ermee gaan beginnen. Nu is het zo dat onze dochter een tijdje last had van verstopping. Daarvoor heeft ze zakjes gekregen die bij haar een heel laxerende werking hadden. Sindsdien is ze zelf gaan aangeven dat ze moest poepen en poept ze ook netjes op toilet. Ze heeft zichzelf in dat opzicht dus zindelijk gemaakt. Wij zeggen tegen haar dat ze ook altijd mag zeggen als ze moet plassen. Wij leggen er geen druk en trainen nu dus nog niets. Ik was eerst aan het twijfelen om voor de vakantie te beginnen met het plassen op toilet maar omdat we straks lange tijden in de auto zitten zou ik het niet leuk voor haar vinden dat als ze aangeeft dat ze moet plassen we nergens kunnen stoppen.

5 maanden geleden

Reactie op Shenzy1

Wij doen eigenlijk (nog) niet aan zindelijkheidstraining. Wij gaan straks ...
Je zou eventueel ook een potje mee kunnen nemen in de auto. Hier is ze zindelijk maar voor de vakantie we blijven in Nederland neem ik denk ik zowiezo even een potje mee. Snachts draagt ze nog een luier dus als het me te spannend word doe ik die even om . Ze vind het ook prima als ik dat dan weer verwissel voor een onderbroek

5 maanden geleden

Reactie op Roos Anne

Je zou eventueel ook een potje mee kunnen nemen in de auto. Hier is ze zind ...
Ze heeft helemaal niets met op een potje zitten helaas.

5 maanden geleden

Reactie op Shenzy1

Ze heeft helemaal niets met op een potje zitten helaas.
Oh ja dan word het wel lastig