6 Reacties

één jaar geleden

Zag toevallig laats bij Teddy Roorda (lactatiekundige) op Instagram dat het niet nodig is om extra zuivel te geven als je kindje na een jaar nog 2 a 3 maal daags borstvoeding krijgt. Mijn zoontje van bijna 14 maanden krijgt ook nog 2 a 3 keer borstvoeding en geef ik soms wat yoghurt maar niet standaard zuivel op het menu.

één jaar geleden

In principe is de borstvoeding de zuivel. Extra koemelk daar bovenop is niet nodig. Als je wilt gaan afbouwen dan ga je uiteraard naar andere vormen van ‘zuivel’ maar borstvoeding (ondanks dat cb’s dit niet altijd beamen) volstaat als zuivel.

één jaar geleden

Kindjes ouder dan 1 jaar hebben ongeveer 300ml zuivel (bv, kv, yoghurt, etc) nodig volgens onze kinderarts. Je weet natuurlijk niet precies hoeveel ze drinkt maar het is iets om in gedachten te houden of je nog zuivel wil toevoegen of niet. Wij gaven veel meer dan 300ml (slechte eter) en moesten proberen dat te verminderen, dus te veel is ook nog een dingetje blijkbaar. Maar dat is mogelijk bij bv niet zo (wij gaven kv).

één jaar geleden

Kan het kwaad als je alsnog wat zuivel geeft? Ik geef vaak wat kwark als toetje, maar hij drinkt ook nog sochtends en savonds bij mij. In het weekend ook nog smiddags.

één jaar geleden

Reactie op Merengue

Kan het kwaad als je alsnog wat zuivel geeft? Ik geef vaak wat kwark als to ...
Nee dat kan geen kwaad. De hoeveelheid borstvoeding varieert ook nog best wel rond deze leeftijd. Als het maar wel ongeveer 300ml minimaal binnenkrijgt voor de voedingsstoffen. Ons zoontje krijgt naast de borstvoeding ook nog yoghurt en boter op brood etc. Ok, als je het niet te gortig maakt maar denk echt wel dat kinderen zelf dan ook niet meer willen eten, als ze er genoeg van hebben.

één jaar geleden

Aangeraden wordt 300ml zuivel, en als je koemelk, kunstvoeding, yoghurt ed geeft moet je ook niet méér dan dat geven, maar borstvoeding zit geen limiet aan. Dus als je denkt dat ze de 300ml wel ongeveer haalt hoef je niet bij te geven. Maar het mag wel. Als je maar niet meer dan 300ml aan ander zuivel bij geeft. Mijn zoontje drinkt s ochtends in bed melk, uurtje later als we dan zijn opgestaan aangekleed enzo (of als hij bij de oppas aan komt) een bakje yoghurt omdat hij dat zo lekker vind. Verder qua zuivel soms een zelfgemaakt yoghurt/fruit ijsje of een knijpfruit met yoghurt als we op stap zijn. En dan bv als ik thuis ben overdag 2x, s avonds voor het slapen, en 1-2x s nachts. En bij de oppas krijgt hij 1 flesje melk, nu nog gekolfd uit de vriezer en binnenkort word dat koemelk.