4 Reacties
één jaar geleden
Kan me je zorgen voorstellen. Bedenk dat ze niet giga veel nodig hebben om de vitamines en mineralen te halen op een dag maar je wilt wel dat ze leren gezond te eten natuurlijk.
Geef/ gaf je borst of kunstvoeding? Ben je gestart met potjes of ook rapley/kleintjes methode? Het maakt nogal uit. Met borstvoeding is het allemaal wat geleidelijker af/ op te bouwen dan met kunst. En rapley kost meer tijd voordat ze echt volledige maaltijden gaan eten.
Hier een kindje wat met regelmaat flink ziek was de afgelopen maanden en daardoor terugviel in eetgedrag. Alleen borst willen (wat al bijna afgebouwd was en dus weinig meer uit kwam) en moeizaam met vaste voeding op die momenten. Hierdoor hebben we ervoor gekozen om voor die momenten/ korte periode groeimelk aan te houden. Dan is de overgang van borst naar gewone melk (en dat tijdens het ziek zijn) minder groot. Hier dus een mix tussen normale zuivel, vaste voeding, borst (what’s left of it) en groeimelk als aanvulling. Hierdoor is de druk eraf wat betreft het idee dat e te weinig voedingsstoffen binnenkomen en we zien het geleidelijk aan de goeie kant uit gaan.
Er bestaat zoiets als arfid eetstoornis waarbij kinderen erg eenzijdig en slecht eten. Je weet vaak zelf als moeder wel of er echt iets mis kan zijn of dat je kindje achteraan wandelt met z’n ontwikkeling met eten, waar vervolgens helemaal niks mis mee is. Sommigen gaan alsnog lekker eten zodra er nog een sprongetje is geweest.
één jaar geleden
Reactie op Margaret81
Kan me je zorgen voorstellen. Bedenk dat ze niet giga veel nodig hebben om ...
Hi thanks voor je bericht!
Ik gaf eerste 7 weken borst maar door herhaaldelijke borstontstekingen gestopt. Vanaf toen gewoon de flesvoeding. Sinds het mocht zijn we met halve rapley begonnen. Ik gaf deels gepureerd en deels kreeg hij stukjes om mee te klooien. Het gekke is dat een koekje of een stukje brood of iets anders wat zijn grote broer krijgt aan lekkernijen geen probleem zijn hij twijfelt niet eens en stopt het in zn mond. Maar is het iets van groente, fruit of aardappel dan gaat het er meteen uit!
Ik moet zeggen dit is onze tweede met een leeftijdsverschil van 11 maanden van onze oudste, daardoor hebben we niet altijd 100% focus gehad en zaten we er niet altijd bovenop zoals bij de eerste.. iets met het tweede kind zijn😂 onze eerste was ook nog maar een baby toen de tweede kwam dus we hebben nooit de volledige focus voor nummer 2 gehad.. zou dat ermee te maken hebben denk je?
één jaar geleden
Reactie op survivalguide
Hi thanks voor je bericht!
Ik gaf eerste 7 weken borst maar door herhaald ...
Dat ‘willen eten wat anderen eten’ heeft met veiligheid te maken.
Hier heb ik een tijdje m’n zoontje op schoot gehouden en ben zelf gaan eten en zodra hij interesse had in wat ik wilde, gaf ik het hem. Geen apart bord. Dat hielp ook enorm. Veilig voelen met wat je naarbinnen stopt. Het is nogal wat om allerlei onbekende dingen in je mond te stoppen. Als ze wat jonger zijn doen ze dat met alles maar niet elk kind heeft dat even sterk. Misschien kun je hier nog iets mee.
Tijdstip kan idd ook wel meespelen. De koek is op in de avond en dan kan een kind max 10-15min aan tafel zitten of überhaupt al niet eens meer focussen op eten. Hier werkt t weleens om dan toch wat te voeden ipv zelf stukjes te geven maar meestal lukt dat ook niet hoor.
Wij hebben trouwens ook een combo gegeven van potjes en stukjes. Veelal stukjes maar ook weleens potjes uit gemak.
Meestal zie je dat de tweede mee hobbelt dus zou juist eerst zeggen dat ze dan het gedrag van de eerste overnemen. Weet niet of dat ermee te maken kan hebben.
Ik heb hier eentje die ik een bakje (echt, geen plastic) yoghurt geef met een gewone dessertlepel op een Ikea tafeltje met stoeltje, zonder slabber of iets… en dan loop ik weg. Volledig uit beeld. Dan is er ook geen show op te voeren naar mij toe. Via het raam kijk ik toe en merk ik op als hij t niet wil of klaar is. Gaat zoooveel beter dan aan tafel.
één jaar geleden
Ik kook in het weekend voor de dagen dat we beide werken. Dan hoeven we het alleen nog maar op te warmen!
Scheelt gedoe. Onze jongste laat ik lekker zelf knoeien met eten. Dat maakt het spelenderwijs leuk voor haar (minder leuk voor ons met het schoonmaakwerk). Soms eet ze alles, soms ligt alles overal maar is er weinig tot niks echt opgegeten.