11 Reacties

één jaar geleden

Hier ook volledig bv en ben bij 4, 5 maand heel rustig gestart met hapjes. Nu 6 maanden. Ons schema nu (tijden zijn ongeveer) 700 wakker en vervolgens bv voeding 9.30 slapen 11.30 bv 13.00 slapen 14.30 bv 16.00 slapen 19. 00 bv En naar bed :) Nu is de voeding van 2300u er 2 weken af, ze kwam ineens niet meer. Op de opvang/oppasdagen drinkt ze rond de 170ml per fles. Ik heb de eerste hapjes niet op een vaste tijd gegeven, vooral als ze niet te moe was en niet te dicht op een voeding. Nu 2 weken de hapjes iedere namiddag rond 17.30 gegeven en merk dat ik ook al steeds meer kan geven (2 a3 ijsblokjes) Blijf dit nog 1 week doen om wat fruit te introduceren. En dan komt er een extra eet momentje bij rond 9u (fruit) naast de groente hap van 17.30. Rest van het bv schema blijft dan gelijk. Als ik je schema zo zie kan je wel ergens gaan proberen er een voeding af te halen. Soms is dat lastig omdat je het gevoel hebt dat het nu zo goed werkt, maar mijn ervaring is dat ik me er meer druk over maak dan m'n kleine en een schema wijziging vaak erg soepel gaat. Gewoon proberen en werkt het niet, dan kan je altijd weer terug :)

één jaar geleden

Super dank voor je reactie!

één jaar geleden

Waarom wil je precies minderen met de hoeveelheid borstvoeding? En bedoel je dan de hoeveelheid per voeding of het aantal voedingsmomenten? Voor een baby die borstvoeding krijgt is het namelijk heel goed om regelmatig kleinere beetjes voeding te krijgen. Ik zie dat jouw kindje wel relatief grote flesjes krijgt (hier bijvoorbeeld maar 90cc per voeding) en dat je op 6 voedingen zit. Dat is volgens mij best prima en eigenlijk ook wel het minimale aantal momenten wil je borstvoeding kunnen blijven geven. Als je meer voedingen gaat afbouwen heb je kans dat je je productie daarmee ook verlaagd. Mijn dochter is nu ook 6 maanden en krijgt sinds een paar weken hapjes er bij. Ik voed haar op verzoek maar ze drinkt ongeveer rond dezelfde tijden als jouw dochter. Wel nog meer nachtvoedingen, meestal 2 tussen 22 en 7 uur. Als ik er niet ben krijgt ze dus een flesje met 90cc. Daarnaast geven we haar voor het eerste slaapje een beetje fruit (ca. 1 eetlepel uit een potje of een klein stukje vers fruit geprakt), als wij lunchen krijgt ze een broodkorstje en tijdens het avondeten een groentehapje (nu nog 1 ijsblokje per keer van 1 soort, zodra ze meer gaat eten ga ik het mixen). Je zou het ook op deze manier rustig kunnen opbouwen. Je hoeft dan nog geen melkvoedingen te vervangen voor vaste voeding en je komt dan dus ook niet in de knoei met schema's etc. Het is nu vooral voor het kennismaken met de smaken. Pas als je kindje 8 maanden is zal je melk voedingen mogen vervangen door vaste voeding. Maar als je voedt op verzoek zal dit waarschijnlijk heel geleidelijk aan gaan! Hopelijk heb je hier wat aan. :)

één jaar geleden

Reactie op AL10

Waarom wil je precies minderen met de hoeveelheid borstvoeding? En bedoel j ...
Wat goed dat je dat zegt inderdaad, ik denk dat het voornamelijk komt dat ik minder voedingen zou willen gaan doen omdat ik hier voorbij zie komen dat heel veel kindjes op 4 voedingen zitten. Daar heb ik dan zelf van gemaakt dat dat de norm is denk ik.. je antwoord maakt mij inderdaad wel weer een stuk bewuster :) Dankje! En inderdaad het gaat zo goed, ik zal het wat meer loslaten denk ik en de hapjes introduceren en dan zien hoe het loopt met de borstvoedingsmomenten.

één jaar geleden

Mijn zoon krijgt ook borstvoeding en dat is nog altijd elke drie uur ongeveer. Ook ‘s nachts wordt hij nog zeker twee keer wakker. Daarnaast zijn we sinds anderhalve week begonnen met hapjes, nu nog kleine hoeveelheden maar aangezien het erg goed gaat, hoop ik op geleidelijk meer hapjes en minder borstvoeding. 😅

één jaar geleden

Ik denk dat die norm er is voor kindjes met flesvoeding. En zelfs die zullen niet allemaal op 4 voedingen zitten? En er zullen borstvoeding kindjes zijn die het wel hebben met 4 voedingen. Daarmee gezegd hebbende dat ik vind dat je naar je kindje moet kijken, wat heeft die nodig en minder kijken naar wat "anderen doen en willen". Ik denk dat ik hier meestal op 6-9 voedingen per dag zit. Er zit nog steeds niet elke dag dezelfde structuur in hier. Ene dag zit er 4 uur tussen de voedingen, andere dag 3 uur. Daarnaast kleine hapjes om te eten. Meestal in de ochtend wat fruit en in de middag wat groente. Maar dit is ook hoe het uitpakt. Al worden deze hapjes wel steeds groter. Ik geef meestal de laatste voeding afgekolfde melk, omdat ik merk dat hij dan wat langer achter elkaar slaapt. Maar nog steeds komt hij 1 of 2 keer in de nacht. En de hapjes moeten geloof ik eerst wat groter worden voordat je daadwerkelijk voedingen kunt gaan laten vallen. Ik probeer hier mijn zoontje in te volgen, die gaat dat hopelijk zelf wel aangeven. In elk geval: succes mama! Je doet het sowieso goed.

één jaar geleden

Hier zitten we ook nog op 6 bv momenten en volgens mij is dat heel normaal. Ik werd zelf heel onzeker van dat baby’s grote flessen drinken en mijn dochter ‘maar’ 120 cc. Contact gezocht met de lactatiekundige en die gaf aan dat 120 prima is. Ze groeit goed en is tevreden. En ze spuugt al sinds de geboorte dus nog meer drinken is nog meer spugen.. Ik voed op verzoek, maar ze houdt zich redelijk aan een schema; 5.00 bv 8.00 bv 12.00 bv 15.30/16.00 bv 18.30/19.00 bv 22.30/23.00 droomvoeding Al was het vanmorgen voor het eerst 6.45 🥳

één jaar geleden

Reactie op rjgf

Wat goed dat je dat zegt inderdaad, ik denk dat het voornamelijk komt dat i ...
Graag gedaan! Ik zou het inderdaad meer loslaten en gewoon op verzoek blijven voeden. Je kindje kan heel goed zelf aangeven of ze trek heeft namelijk! Ook met de hapjes moet dat straks dan goed komen. Weet daarnaast dat het ook goed is voor baby's om een constante toevoer aan energie te hebben. Dus is 6 voedingen beter dan 4 voedingen op een dag. Sowieso vind ik 4 voedingen persoonlijk erg weinig en snap ik niet waarom die adviezen worden gegeven, maar dat is mijn mening en daar heb ik me voor kunstvoeding ook niet in verdiept, maar het lijkt mij niet de norm in ieder geval. Dus wat je doet is al goed en ik zou zeggen ga zo door en volg je kindje! :)

één jaar geleden

Reactie op AL10

Graag gedaan! Ik zou het inderdaad meer loslaten en gewoon op verzoek blijv ...
Precies wat je zegt, ieder kindje is anders. Hier gaat ze juist heel goed nu op vier bv voedingen. Ze komt niet meer voor die 5e. Dus ja, dan kan ik haar alleen maar volgen toch :)

één jaar geleden

Mooi schema heb je hoor! Ik twijfel eerder hoe gezond 4 voedingsmomenten op een dag is. Moet je je voorstellen dat jij maar 4 keer mag eten (en drinken!). En dat voor zo'n kleintje in de groei. Dat leidt ook tot (te?) grote porties tegelijk. Hier vergelijkbaar: 7, 11, 14, 17, 19, 22. Sinds een paar weken zijn we gestart met hapjes, en ik merk dat ze vanzelf minder is gaan drinken (lees: stuwing). Ze krijgt twee keer per dag 60 gram groente. Niet op een heel vast moment, gewoon één 's ochtends en één 's middags, wanneer het uitkomt. Ze zou makkelijk meer op kunnen/willen, maar ik ben daar nog terughoudend in. Omdat de groente vrijwel onveranderd in de luiers belandt, denk ik dat ze daar nog vrijwel geen voedingstoffen uit haalt. Dus ik wil dat ze nog genoeg trek voor de melk overhoudt.

één jaar geleden

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Doet mij erg goed en geeft mij veel vertrouwen 🤗