4 Reacties

7 maanden geleden

Ik werk in de kinderopvang en dat is echt normaal! Zeker als ze dit voorheen niet deed en ook niet altijd doet. Pas wanneer de pedagogisch medewerkers gaan zeggen dat ze dit altijd doet, de hele dag door zou ik eens gaan kijken of er wat anders speelt. Het is weer een fase en ik vind het persoonlijk wel fijn als mijn dochter dit doet. Ik kan niet uitleggen hoe dit werkt voor een kind en waarom dit normaal is. Maar ik denk zelf dat dit ook een vorm van zelfstandigheid weergeeft. Blijkbaar heeft ze behoefte aan wat meer rust en ze neemt hiervoor de ruimte en spullen die ze nodig heeft. Per kind verschilt het ook hoe fijn ze het vinden om anderen om zich heen te hebben en in welke mate. Dit is zelfs bij volwassenen zo, dus echt niks om je druk om te maken. Echt samen spelen doen ze pas rond 2,5 a 3 jaar. Tot die tijd is het veel naast elkaar spelen en kunnen ze elkaar wel na doen met spelen.

7 maanden geleden

Mijn oudste deed dit ook heel vaak! Ze vond het toch vaak wel erg druk allemaal en ging dan even iets voor zichzelf doen. Vooral 's ochtends als ik haar weg bracht moest ze echt even acclimatiseren met een boekje of puzzeltje aan tafel.

7 maanden geleden

Mijn zoontje doet dit ook als het hem te druk is. Hij gaat naar een grote groep op het kdv en als hij even klaar is met de drukte zoekt hij zelf een rustig plekje op. Ik zie het positief dat hij zelf zijn rust opzoekt als hij hier aan toe lijkt te zijn.

7 maanden geleden

Ik zou me er niet druk om maken. Volgens mij is het juist een heel goed teken dat je dochter aanvoelt wanneer het even te druk voor haar is. Stukje zelfkennis en weten wat goed voor je is :) Je ziet juist vaak dat kinderen zich mee laten slepen in de drukte, terwijl ze het eigenlijk al lang zat zijn. Waarna ze dus helemaal overprikkeld zijn. Dat laatste heeft mijn dochter dus heel erg...