Hoi mama's (en wellicht papa's),
Ik weet dat er al topics zijn over dreumesen die slecht slapen en ook een topic over driftbuien, maar ik wilde graag mijn verhaal doen en ben benieuwd naar jullie evt herkenning of tips.
Kortgezegd vind ik alles even heel pittig en niet zo leuk op dit moment. Dat klinkt kort door de bocht en misschien zelfs zeurderig maar pfieuww.. ik vind het nogal wat. Ons zoontje is nu bijna 16 maanden. Het is nooit een geweldige slaper geweest, maar de laatste 6 weken spannen de kroon. Hij pikt sowieso elke slaapregressie mee maar ik vraag me af of dit daar nog wel onder valt..Het begon 6 weken geleden met vaker wakker worden, dan moeilijk te troosten zijn e.d. We namen hem dan in de nacht regelmatig mee naar ons bed waar hij wel verder sliep. Half december is hij heel ziek geweest, hij sliep constant bij ons omdat we hem niet alleen durfden te laten omdat hij benauwd was. Daarna was het helemaal drama. Niet in het ledikant willen. Of wel in slaap vallen daar, maar elke 45min wakker worden. Sowieso is het ledikant nooit echt zijn ding geweest, valt ons op. Hij heeft ruimte nodig. Als we hem op ons bed laten slapen (met een dam van kussens eromheen en de camera aan) slaapt hij stukken beter. Zo sliep hij zelfs door het vuurwerk heen met oud en nieuw, terwijl het slapen daarvoor echt ruk ging. Maar heel relaxed vind ik dit niet en wil ik ons bed ook wel weer eens voor onszelf. Terug naar proberen in het ledikant. Ondertussen gaat het in slaap vallen daar best wel goed, maar hij wordt vaak wakker. Zelfs tussen ons in wordt hij momenteel heel vaak wakker en zeurt/piept/huilt dan constant en regelmatig is hij nu halve nachten wakker.
Ik merk dat we ons consequent handelen rondom het slapen verliezen omdat we niet meer weten wat te doen. En wat er is. Hij is heel vaak ziek (gaat 2 dagen naar de opvang), letterlijk constant verkouden en 1 of 2x per maand ook echt even ziek met bijv koorts of hoesten of diarree. Wij zijn hierdoor zelf ook héél vaak niet fit. Er is áltijd wat. Dan weer vaccinaties, nu komen er 2 hoektanden door, vorige week nog overgeven en diarree. Dan word je minder consequent en probeer je maar van alles. Dit zal voor hem soms onduidelijk zijn denk ik. Ook raken we soms geïrriteerd op hem en op elkaar, wat hij wellicht ook weer aanvoelt. En wat ik zelf helemaal niet wil.
Het is een pittig ventje, met de laatste weken ook aardig wat driftbuien. Gisteren op een familiedag met nog 2 andere kleintjes (18mnd en 21mnd) merk ik dat hij verreweg de moeilijkste en pittigste is van die 3 en had ik mijn handen vol aan hem. Soms is alles nu strijd met hem; eten, douchen en afdrogen, verschonen, stout doen. Dat maakt me dan ook weer onzeker en futloos. Het is een kindje dat volgens mij het meeste baat heeft bij regelmaat en ritme. Maar juist het ritme zijn we helemaal kwijt en ik weet niet goed hoe dat weer te vinden. We werken ook allebei, zijn zelf ook constant niet fit en hebben veel ballen hoog te houden. In elk geval hebben we een vloerbed besteld en hopen we enorm dat dat een verbetering zal brengen. Daarnaast vraag ik me af of we hem misschien toch weer 2x op een dag moeten laten slapen? Maar hoe doe je dat nog consequent als elke dag anders loopt en je steeds loopt te knoeien met de tijden?
Waar ik af en toe topics lees over papa's en mama's die graag voor een volgend kindje gaan, bij ons is nu het tegenovergestelde aan de orde 😵💫🫣 We hebben hier mentaal echt geen ruimte voor. Wel wil ik heel graag benadrukken dat ik natuurlijk helemaal gek ben op mijn zoontje. Ik houd enorm veel van hem en ben heel blij met hem en ook dankbaar. ❤️ Dus het is zeker niet alleen negatief. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, herkenning, tips? Of ook even gal spuwen? Be my guest.