13 Reacties
9 maanden geleden
Ik weet niet of dit helpt of dat dit een verschil maakt. Maar misschien het eten weer prakken? Misschien moet hij langzaam weer wennen aan het structuur. Geen idee hoor, maar misschien werkt het haha!
9 maanden geleden
Hier ook een eten weigeraar af en toe. Wij geven wel wat anders. Mijn gedachte daar achter is dat ik het belangrijker vind dat ze eet dan wat ze eet. Natuurlijk wel gezond eten. maar soms eet ze vla of kwark en bijna geen avond eten. Zolang ze maar niet met honger rond loopt of naar bed gaat. Met de pot mee eten leren ze op latere leeftijd wel en dan kan je het ook nog eens veel beter uitleggen.
9 maanden geleden
Ik zou sowieso nooit met honger naar bed sturen. Ze zijn nog in de groei, het komt allemaal vanzelf wel. Als ze maar iets gezonds binnen krijgen. 😊
9 maanden geleden
Mijn dochter is net voor de zoveelste keer zonder avondeten naar bed gegaan. Onze regel is, je mag zelf bepalen hoeveel je wil eten, we gaan niks opdringen en geen verleidingstechnieken gebruiken. Maar we eten wat de pot schaft, er komt geen boterham o.i.d.
Mits ze het eten heeft geproefd, komt er altijd wat yoghurt toe. Maar ze zit nu weer eens in een fase dat ze niet 1 hap wil proberen, dan dus ook geen toetje.
Ze krijgt wel altijd voor het slapen nog een papfles.
Ik gelpof dat het niet zozeer gaat om wat ze vandaag binnenkrijgen, maar welke eetgewoonten ze aanleren (lees: altijd proeven, eten wat de pot schaft, dat je niet je zin krijgt met drammen). Als ze echt trek hebben, gaan ze heus wel eten.
9 maanden geleden
Mijn dochter van 4 vertikt het nog stees om dingen te proeven.
Wij proberen haar te stimuleren op allerlei manieren, maar ik vertik het om mijn kind tot kokhalzen aan toe te dwingen dingen te proeven. Ik vind het namelijk minstens zo belangrijk dat ze leert voor zichzelf op te komen als ze iets écht niet wil.
En ja, dat maakt het eten soms een strijd. Maar ze eten gevarieerd genoeg om haar voedingsstoffen binnen te krijgen, ondanks dat ze vaak dezelfde dingen eet.
De jongste is nu 16 maanden en is ook in de fase aangekomen dat avondeten echt een strijd wordt. Ik vind het die strijd niet waard, ik vind het belangrijker dat ze eten associëren met iets wat leuk, lekker en gezellig is als dat het een ding wordt waar iedereen tegenop ziet de hele dag.
9 maanden geleden
Reactie op Pufje94
Mijn dochter is net voor de zoveelste keer zonder avondeten naar bed gegaan ...
Ik lees net jouw topic van een week of drie geleden.. Is er met deze tactiek inmiddels verbetering gekomen?
Ik vind het ook erg jammer dat mijn kleuter zo slecht eet, wij komen zelf uit de horeca en houde allebei ook enorm van lekker eten.
Maar slecht eten heeft dus echt niks met die opvoeding te maken. De zin 'als ze echt trek hebben gaan ze heus wel eten' gaat hier in elk geval echt niet op. Daar is ze echt te koppig voor, dan wacht ze rustig tot de volgende ochtend..
En believe me.. I tried.. ik zou het fantastisch vinden als mijn kind net zo'n foodie wordt als haar ouders. Maar ik ben er ook van overtuigd dat het uiteindelijk vanzelf wel goed komt, je kunt ze alleen simpelweg niet dwingen 🤷🏼♀️
9 maanden geleden
Reactie op Nina9494
Geef jij dan wel iets anders? Een broodje of fruit? Of dan niet eten?
Bij die jongste maakt het momenteel geen fluit uit, iets anders wil ze toch niet. Wel geef ik haar soms dan een papfles ipv een melkfles voor het slapen, maar die gaat ook niet op.
Heb gisteren op de opvang ook nog navraag gedaan, maar de enige rauwkost die ze daar wil is augurk. En van crackers en rijstwafels wordt het beleg zorgvuldig afgelikt, maar de rest hoeft ze ook niet meer 😂
9 maanden geleden
Reactie op MamaBamboe
Ik lees net jouw topic van een week of drie geleden.. Is er met deze tactie ...
Lastig te zeggen of veranderingen aan onze tactiek liggen, of dat het sowieso met fasen gaat. Het gaat heel erg met ups en downs hier. Soms weer een week super goed eten, dan lust ze ineens alles. En dan is het weer drama en wil ze niks proberen.
Ik baal er inderdaad echt van. Het kost zoveel energie en het is lastig het eetmoment leuk te houden. Laat staat dat je buiten de deur wil eten.
Uiteindelijk draait het denk ik om balans. Standaard maar toegeven (lees boterham geven) lijkt me op de lange termijn niet wat je je kind wilt meegeven. Maar te streng altijd maar voet bij stuk houden, maakt dat je kind een hekel krijgt aan eten.
Ik merk dat het vaak beter gaat als er niemand mee kijkt. Gisteren wilde ze een prakje niet proberen. Toen het ik het maar voor haar neergezet en ben weggelopen. En toen ging ze toch een hapje proeven. Keek heel vies en het bleef bij die ene hap, dus blijkbaar was dit gewoon echt niet lekker haha. Heb haar toen wel gecomplimenteerd en een alternatief gegeven.
Maarja, diezelfde avond gooide ze de lasagne zonder ook maar 1 hap te proberen tegen de (witte) muur aan. Nou dan kan je mij opvegen 🫠 Dan zet ik haar op de gang en kan het me even helemaal niks schelen of ik pedagogisch verantwoord bezig ben.
Gelukkig ben ik er ook van overtuigd dat het goed komt. Maar liever nu dan later 😅
9 maanden geleden
Reactie op Nina9494
Wonder boven wonder at hij gisteravond ineens zijn hele bord leeg zonder ba ...
Hier gisteren ook ineens weer een super eet dag 😀 Precies hetzelfde eten dat de dagen ervoor tegen de muur aan ging, was nu niet aan te slepen.
Ik denk maar zo, we proberen te bunkeren met vitaminen tijdens de fasen dat het wel goed gaat... En verder moet je het hebben van groente ln door de smoothie, wat geraspte wortel door de pap, etc.
9 maanden geleden
Reactie op Pufje94
Lastig te zeggen of veranderingen aan onze tactiek liggen, of dat het sowie ...
Haha ja ik snap je hoor! Soms denk ik met weemoed terug aan de tijd dat mijn oudste met 2 jaar oud een broodje haring uit mijn hand hapte 🫠
Nu vindt ze broccoli proeven spannend.. Veeg mij maar op