11 Reacties

9 maanden geleden

Ik doe hem juist niet (in de hoek zetten, stem verheffen en een tik verkopen) maar hem wel vertellen ik het niet leuk vindt en het ook niet mag en dan hem wat geven of laten doen wat wel mag. Duurt heel lang en uiteraard lukt het niet altijd in 1 keer maar aanhouder wint. Succes het blijven boefjes

9 maanden geleden

Ik kies echt bewust een paar dingen die echt niet mogen (gevaarlijke vooral) en zeg dan uhh of heel lief en vriendelijk neenee. Tegenwoordig zegt hij het na en ook met vingertje en dan doet hij het niet meer.

9 maanden geleden

Je kindje van anderhalf begrijpt wel wanneer iets niet mag omdat je Nee zegt. Maar je kindje moet nog leren wat er na nee komt, dus jouw nee opvolgen. Straf geven heeft echt nog geen zin bij anderhalf. Ik zeg 1000x nee, haal hem weg en biedt hem iets anders aan. Afleiden van wat ie niet mag doen. En dat gaat de hele dag zo door 🤣 😅

9 maanden geleden

ohh heel herkenbaar dit... wij zijn al wekenlang 'vriendelijk' nee aan het verkopen, maar hij maakt er ook echt een spelletje van... ik probeer zo emotieloos hem van de bank af te halen, hem rustig te zeggen dat het niet mag en daarna ook weer weg te lopen, maar voordat ik me omgedraaid heb rent hij al weer over de bank... heeeeeeeel vermoeiend. Mijn man had hem gister meegenomen naar de keuken en heeft toen z'n hand gewoon een tijdje vast gehouden, vond ie niet leuk... ik vond het richting straffen gaan... maar na 3x hetzelfde liedje is ie de rest van de dag niet meer op de bank geklommen... houd in je achterhoofd dat negatieve aandacht, ook aandacht is en dat ze dat leuk vinden. Het blijft ontzettend zoeken. Ik denk dat jongens hiermee ook echt wel mee uitdagen dan meisjes over het algemeen

9 maanden geleden

vermoeiend hé 🫣 Wij doen: 2X duidelijk en scherp "nee" zeggen als ze iets doet wat niet mag, en daarbij de handeling stoppen als ze dat niet uit zichzelf doet (bijv. hand van tv aftrekker, hand tegenhouden als ze met eten gaat gooien). Gaat ze dan door, dan is het "nee" + de hele bron wegnemen. Dus in deze voorbeelden haar aan de andere kant van de kamer/weg van de tv zetten, of het bord met eten wegnemen. Ik zie dit ook meer als een consequentie van het gedrag dan als straf. Verder merk ik dat het goed helpt om een positief alternatief aan te bieden. Mijn dochter slaat mij vaak (uit enthousiasme). Nu pak ik altijd meteen haar handje en zeg "mama aaien!" en doe dan voor hoe ze moet aaien. Als ze nu begint te slaan en ik zeg "aaien", dan gaat ze daar meestal vanzelf op over.

9 maanden geleden

wat nog een andere tip kan zijn, het is ingewikkeld en vermoeiend voor kinderen als (in hun ogen) niks mag. (En niet op de bank, en niet aan de gordijnen zitten, en niet rennen, etc.). Probeer voor jezelf te kijken welke dingen je echt niet wil, en wees daar dan ook heel consequent in.

9 maanden geleden

Wij werken sinds kort met de strafstoel. Dat werkt goed. We doen het alleen voor wat écht niet door de beugel kan (broertje slaan, tegen de tv slaan etc.). Wij haalden hem eerst ook weg uit de situatie, maar dit vond hij vooral erg leuk.

9 maanden geleden

Vooral niet straffen en al helemaal niet tikken, dat brengt echt schade aan. Dit is normaal gedrag, hij verkent je grenzen en het is ook normaal dat er niet direct naar geluisterd wordt. Bij straffen gaat dit gedrag alleen maar erger worden en krijg het kind het gevoel niet goed genoeg te zijn. Hoe dan wel? Grenzen blijven aangeven op een normale toon en inderdaad soms gek gedrag negeren. Negatieve aandacht is ook aandacht. Misschien kijken of je genoeg tijd met hem doorbrengt? Ik wil wel even bij dit bericht aangeven dat dit mijn mening is in verband met mijn werk. Betekend niet dat je dit moet opvolgen of dit de enige waarheid is.

9 maanden geleden

Ik ben echt fan van howtotalktokids, het boek heb ik. Ik denk dat iedereen er wel iets uit kan halen, staan verschillende bouwstenen in waarbij de ene wellicht bij je past dan de andere. Je hebt wel echt doorzettingsvermogen, geduld en vertrouwen nodig. Daarbij als aanvulling als je ‘nee’ zegt zoals veel reacties zeggen, ook vertellen wat je kind dan niet mag en wat wél mag. Want alleen nee is nog niet genoeg voor ze. Hopelijk vind je iets wat bij je past, succes!!

9 maanden geleden

oh ik heb ook zo'n boef! hij rent over de bank, gooit alles, maar dan ook alles door de kamer. Ik krijg zelfs eten naar m'n hoofd. en dat koppie, zooo ondeugend 🙈 hij weet het ook donders goed. Soms doet hij net alsof hij gooit, en dan gaat hij met zn vingertje heen en weer. Maar dan gaat het alsnog door de kamer. Het komt wel goed, is bij m'n oudste ook wel goed gekomen. 😂

9 maanden geleden

Reactie op 2sonsrich

oh ik heb ook zo'n boef! hij rent over de bank, gooit alles, maar dan ook a ...
Hahaha heel herkenbaar. Fijn om te horen dat het goed komt ;). Mijn zoontje doet het ook met zo’n ondeugende lach dat je bijna niet boos kan worden