13 Reacties
3 jaar geleden
Wat balen, ik zou zeggen vertrouw op je eigen lichaam. Je kunt het echt wel opkrikken als je het wil en tijd geeft. Maar weet niet in hoeverre je dat ook wilt.
Misschien een virusje onder de leden of aankomende ongesteldheid? Andere stress factoren waardoor je niet lekker in je vel zit?
Ik merk dat mijn productie wisselend is en ik het los kan laten afgezien van 1 duidelijke oorzaak: Ik was ontevreden over mijn zwangerschapskilos en ging een beetje lijnen…. Funest voor m’n productie… en ook mee gestopt. hoe zit je met je (gezonde) eten?
Ik kolf onderweg naar en van werk met m’n draadloze kolf misschien voor jou een idee om tijd te besparen en/of een extra kolfmoment te creëren. Misschien nog niet eens voor een boost van direct je milliliters, maar wel op de lange termijn de productie opkrikken?
Geen idee wat voor jou natuurlijk werkt maar hopelijk heb je iets aan deze ervaringen.
3 jaar geleden
Mijn dochter is 9 maanden en mijn kolfproductie loopt ook af. Ik maak me er niet druk om, uit de borst krijgt ze live nog genoeg. Uit de ervaringen van anderen (via Borstvoedingsforum op Facebook) lees ik dat het rond de 9-12 maanden vaker voorkomt dat kolven niet goed meer lukt, maar dat dat niet zegt dat je productie ook echt minder wordt/is.
De vriezervoorraad slinkt wel zo, maar ik heb voor mezelf besloten niet vaker te gaan kolven en als het op is, gaan we kunstvoeding bijgeven. Als je dat niet wil, zou ik vaker gaan kolven, donormelk overwegen of - mits ze goed vast voedsel eet - melk een beetje afbouwen (maar tot 1 jaar is melk wel de hoofdvoeding in principe)
3 jaar geleden
Ik herken dit zelf nog niet maar heb inderdaad bij La Leche League ook lezen dat rond deze periode je lichaam haarzelf minder goed laat foppen. Het kan zijn dat je daardoor minder kan kolven. Hoe is je kindje op de dagen dat je haar live kan voeden? Komt ze dan sneller na een voeding? Als dat niet zo is dan is er niks met je productie maar meer met het feit dat je niet meer zo veel kunt kolven.
Als dat wel zo is zou het kunnen zijn dat, door maar 2 keer te kolven / 4 voedingen op een dag te doen, dit te weinig vraag is en je lichaam dus minder melk aan maakt. De enige optie om het te verbeteren is om vaker aan te leggen en/of te kolven. Als je met kunstvoeding begint kan dat inderdaad het begin van het eind zijn, maar dat hoeft niet. Als je nog niet wilt stoppen met borstvoeding zou ik het persoonlijk ook nog niet proberen!
Oh en, wat je ook nog kan doen is je kolf controleren. Zijn alle onderdelen van je kolf nog goed? Wie weet moeten de membranen/ventielen vervangen worden? Dat zou misschien kunnen helpen om weer meer te kolven.
3 jaar geleden
Het kan zijn dat je kleintje meer gaat eten, en daardoor minder melk per keer drinkt, en jij dus ook minder produceert.
Ook wel eens gelezen dat je borsten kunnen veranderen en de maat van de schilden bijv niet goed meer is, misschien dat nog eens checken?
Succes! En je mag trotste zijn op jezelf dat je al 8 mnd je kindje voedt en kolft! 💪
3 jaar geleden
Dank voor de reacties! Op de dagen dat ik live voed lijkt ze gewoon tevreden te zijn. Ze drinkt sowieso altijd maar kort. Ik ga proberen het inderdaad iets meer loslaten. Zelf gezond blijven eten en we zien wel waar het heen gaat.
Ik heb altijd heel relaxt gezegd: als borstvoeding niet meer gaat, dan niet, geen probleem.
Alleen nu het wat moeizamer gaat vind ik het echt een ding om mogelijk te gaan stoppen of minderen 😛 Maar echt leuk en praktisch is het op deze manier niet meer.. volgende week gaan we weer naar het consultatiebureau, benieuwd wat ze daar zeggen. Misschien dat er wel een voeding af kan en dat dat natuurlijk nu al zo loopt
3 jaar geleden
Check je kolf onderdelen ook! Zo had ik opeens minder opbrengst, maar bleek mijn ventiel beschadigd te zijn waardoor mijn vacuüm minder krachtig was. 🤷🏼♀️ En wat ik idd langs zie komen hieronder als tip, meet je tepels nog eens op om te kijken of je kolfschilden nog de juiste maat zijn.
Persoonlijk vind ik voedingen van 180ml ook wel heeeel groot, maar als je dochter daar nu aan gewend is weet ik niet hoe makkelijk dat aan te passen is. Je zou kunnen proberen haar kleinere voedingen aan te bieden en dan meer ander eten bijvoorbeeld, als je het niet gekolfd krijgt?
3 jaar geleden
Reactie op MamaJ2009
Dank voor de reacties! Op de dagen dat ik live voed lijkt ze gewoon tevrede ...
Zo te lezen ligt het dan echt puur aan het kolven en niet aan je productie. Je productie is niks mis mee, anders had je dochter dat echt wel laten weten!
Dus dan zou ik alle tips m.b.t. kolf onderdelen proberen.
Hopelijk gaat het dan weer wat beter.
Voedingen afbouwen zou ik trouwens alleen doen als je dochter dat zelf aan geeft/niet meer om vraagt en niet omdat het moet/mag van het cb. 😉
3 jaar geleden
Hier krijgt ons zoontje van 8 maanden ook bv. Ik kolf nu 7 maanden fulltime. Ik merk vooral verschil bij de opbrengst als ik weer eens te druk ben geweest, niet goed drink en eten en veel te veel in mijn hoofd bezig ben. Goed om jezelf denken maakt echt verschil met je productie.
Verder merk ik ook altijd een dip rond de tijd van de menstruatie. Als ik niet genoeg melk heb dan combineer ik dit tijdelijk met kv totdat ik wel weer genoeg produceer.
Ik zou me er niet al teveel druk om maken en het lekker loslaten🥰
3 jaar geleden
Reactie op sverst
Geef je dan gemengde melk of soms moedermelk en soms kunst? En qua hoeveelh ...
Ik meng het dan, omdat ons zoontje de hele fles altijd leeg drinkt. 90cc bv en 60 cc kv.