15 Reacties

één jaar geleden

Lekker zo door gaan zou ik zeggen. Ik ben van mening dat de kleintjes zelf goed aangeven wat ze nodig hebben

één jaar geleden

Precies hetzelfde hier. Ik borstvoed ook nog steeds (ben ik ook trots op inderdaad;) ) en ook een klein tenger meisje. Wat betreft vast voedsel soms eet ze haar lunch bijvoorbeeld niet, maar dan wil ze een halfuur later toch aan de borst. En heb dat altijd geaccepteerd. Maar sinds afgelopen weekend heb ik wel besloten om dan die lunch weer aan te bieden. Vaak neemt ze daar dan wel weer een hapje van en laat ze de borst even. Ben blij dat je het vraagt want ik ben er ook een beetje onzeker over. Ben benieuwd wat anderen zeggen. Ooit is tijdens een zwangerschapscursus tegen ons gezegd: never limit the time on the breast. En dat zinnetje hoor ik nog steeds elke keer in mijn hoofd...

één jaar geleden

Ik had net een hele tekst uitgeschreven maar mijn telefoon deed raar dus even poging 2. Mijn zoontje is ook op die dag geboren, hoe laat kwam jouw Eid ter wereld? Mijn zoontje krijgt ook nog borstvoeding en hij is op de -1 curve. Hij wilde mijn melk nooit uit de fles alleen direct van de borst. Hij gaat ook 1 dag in de week naar de opvang. Mijn zoontje eet wel goed, maar hij verbruikt veel energie. Ik geef heb zo een 6/8x per dag te eten. Kleine beetjes met gevarieerd voedsel. Zo is hij lekker gevuld als ik er ben ook soms de borst. Ik zou vooral kijken naar haar energie. Als je merkt dat ze duf of moe is door de ondervoeding dan kun je kijken naar andere manieren. Borstvoeding opgeven zou ik sowieso niet doen. Want tot 2 jaar is het zelfs medisch verantwoord om je kind te voeden. Ik bied soms aan en dan eet die minder en dan bied ik het na een half uur weer aan. Hij wilt overgins alles zelf eten dus wij eten samen en hij eet dan zelfstandig. Hij is een structuur eter, dus iets wat te hard is dat spuugt die uit. Hij heeft maar 3 tanden. Je kan kijken wat ze wel wilt eten en de reden achterhalen waarom ze het wilt. En afleiden helpt ook, lekker een wandeling buiten maken. En dan soms stoppen en wat hapjes eten samen. Maak je niet te druk als ze goed meegaat in haar ontwikkeling en niet te ziek is. Drinkt ze wel voldoende? En wat vindt de opvang te weinig?

één jaar geleden

Mijn dochter is nu ook 14 maanden (21-09-2022 geboren) en krijgt ook nog steeds borstvoeding. Ook nog meerdere keren op een dag. Kolven doe ik niet, omdat ze de fles niet wil. Soms eet ze goed en soms weer echt niet. Met 11 maanden was ze 77 cm en 10,3 kg. Nu met 14 maanden merk ik dat ze langer is geworden, maar lijkt ze ook afgevallen. Geen idee of dat ook het geval is, maar als ik haar thuis op de weegschaal doe lijkt ze (met luier en kleding) net 11 kg te zijn. Ze is natuurlijk meer gaan bewegen en eet dus nu wel wat minder. Ook ik maak me een beetje zorgen. Probeer wel vaker wat aan te bieden of leg regelmatig iets op tafel dat ze zelf kan pakken. Bijvoorbeeld vandaag als ontbijt: wilde ze alleen maar cherry tomaten 😕 Ik ga eind deze maand ook naar het cb ben benieuwd..

één jaar geleden

Mijn dochter is 9 kilo dus het zal wel meevallen denk ik haha!

één jaar geleden

Ons zoontje is ook 14mnd (23sept22) en hij eet niet super als hij bij ons is. Wel snacken, yoghurt en fruit als een malle maar avondeten gaat er nauwelijks in. Alles beland op de vloer. Op de opvang daarentegen eet hij netjes z’n bordje leeg! 🤨 drie keer per week krijgt hij dus een goede warme maaltijd binnen hahahaha 😂 z’n gewicht staat momenteel stil op zo’n 9,5 kilo en zakt dus wat in z’n curve. We hebben eerder een moment gehad waarop hij ineens af viel, toen hij begon te kruipen en staan en lopen. Vlak erna ging hij weer veel eten. Hij blijft een beetje zoeken. In de nacht drinkt hij ook nog steeds. We zijn de bv aan het afbouwen maar merk wel dat hij die fles in de nacht echt nog nodig heeft. Ja snap t wel als je overdag niet altijd genoeg binnen krijgt maar momenteel komen meerdere kiezen door dus ja. Ik denk dat het wel weer vlot trekt zoals eerder ook het geval was. Working on it….

één jaar geleden

Hoihoi, fijn om jullie verhalen te lezen en dat er ook nog mama's zijn die langer borstvoeding geven😊 ben bij het consultatiebureau geweest vanmorgen ze was 72,5 cm en woog 7.17 kg. Haar gewicht is een beetje afgebogen dus ze zeiden op het consultatiebureau dat ik toch moest proberen om er wat meer in te krijgen qua vast voedsel en dan met name koolhydraten. Ik vind het lastig want denk niet dat ik et veel meer in krijg dan nu 😅. Ze is verder vrolijk en ontwikkeld zich goed zowel lichamelijk en mentaal. Dus wat dat betreft maak ik me geen zorgen maar de curve is dus wel aaf aant buigen. Over 2 maanden moet ik nog een keerje komen om extra te wegen en kijken hoe het er voor staat. Ze wil inderdaad bij ons ook altijd zelf haar eten eten en eten wat wij aan het eten zijn dus dat doen we ook. Consultatiebureau vroeg of ze 1 boterham bij ontbijt eet of lunch. Ik zeg nou een kwart is al veel voor haar als ze dat op eet 😂 maar goed je moet het denk ik ook in verhouding zien. Hoe klein en tenger mijn meisje is, daar zal ook niet megaveel in gaan met zo'n klein maagje dus dat is ook lastig wat ze echt nodig hebben. Harde stukjes vind mevrouw ook niet zo lekker en spuugt ze dan weer uit. Denk dat ze over het algemeen wel genoeg lust en ook interesse in eten heeft maar de borst blijft natuurlijk ook een lekker intiem en ontspannen momentje samen. Ik denk dat ik gewoon zo doorga want ik heb zelf niet het idee dat ze echt honger heeft ofzo en ze ontwikkeld zich goed. Dus we zullen wel verder zien! @mysecret mijn meid is geboren om 16.30 in het bevalbad thuis 🤗 Ja en wat vind de opvang te weinig.. geen idee maar ze vergelijken natuurlijk met hoeveel andete kindjes eten maargoed, dan haalt ze dat dan maar weer in bij mij aan de borst als ik thuis ben en 's nachts. Wat ik trouwens ook zo frapant vind is dat ze dan aangeven op het consultatiebureau dat ze toch meer vast voedsel moeten eten om daar meer de juiste voedingsstoffen uit te halen. Volgens mij bied borstvoeding ook de juiste voedingsstoffen voor je kindje en veranderd ook in samenstelling met de ontwikkeling van je kindje mee. Zo jammer dat ze dat niet meer promoten of je meer het gevoel geven dat vaste voeding beter voedzaam is dan borstvoeding. Oke ik snap dat ze vaste voeding erbij moeten gaan eten. Maar een combi is toch denk ik nog extra goed lijkt me. Maargoed, hier zien jullie de groeicurve van mijn dochter nog qua gewicht op de foto. Lengte en hoofdomtrek waren wel goed op haar groeilijntje.

één jaar geleden

Reactie op DaanLinsey

Hoihoi, fijn om jullie verhalen te lezen en dat er ook nog mama's zijn die ...
Die van mij is om 13.10 geboren. Kijk borstvoeding is kwa voedingsstoffen tot 1 jaar ook prima. Maar waarschijnlijk merk jij het zelf ook je hoeveelheid melk is ook afgenomen. Het niet dat zij 1,5 liter melk drinkt op een dag. Wat misschien een tip is. Is dat je haar zelf laat eten maar ondertussen er zelf ook een hap in stopt dan gaat het wat makkelijker. Ik maak altijd een zelf gemaakt groentensoepje en die pureer ik. Dan voeg ik nog stukjes brood/vlees/vis/pasta/rijst bij. Doordat de soep vochtig is slikt hij alles makkelijker door en vult die zich ombewust beter, dan als hij elke hap zou moeten kauwen. Maar stel jij zou 24 uur weg zijn. Zou ze dan helemaal niks eten/drinken? Hoe slaapt ze in de nacht. Is ze veel wakker en trekt ze je borsten leeg of valt dat wel mee?

één jaar geleden

Hoi, ik had net een hele reactie getypt en zag ik dat ik het perongeluk bij een ander topic had geplaatst! Haha vraag me niet hoe maar dat ging even mis. Ik kon m'n tekst niet kopiëren dus hier een lading screenshots, hopelijk is het leesbaar!!

één jaar geleden

Deel 2

één jaar geleden

Deel 3

één jaar geleden

Deel 4 Sorry voor de spam aan reacties 🤭

één jaar geleden

Hier ook herkenbaar! Maar ik probeer erop te vertrouwen erop dat ze eet en drinkt wat ze nodig heeft. Mijn motto is: genoeg en gevarieerd voedsel aanbieden, maar niet pushen. Zij bepaalt wat en hoe veel ze eet. En dat is vanzelf steeds meer geworden :) Hier ook een tengere meid dus ik zorg wel voor vetrijke voeding: altijd volle melk, volle kwark, roomboter op brood, scheutje olijfolie door het avondeten etc.

één jaar geleden

Reactie op DaanLinsey

Hoihoi, fijn om jullie verhalen te lezen en dat er ook nog mama's zijn die ...
Ik denk dat borstvoeding zich inderdaad aanpast. Maar vanaf ongeveer 2 jaar oud hebben ze ook extra voeding nodig uit andere soorten voedsel dan alleen bv. Op dit moment heb ik ook een meisje op mijn groep (babygroep, 0 tot 1,5). Pittige tante. Van nu 1 jaar en 4 maand. Heel klein en tenger. Zij heeft een sterke eigen wil. En ze weet ontzettend goed wat ze wel en niet wilt. Ze ontwikkelt zich ook goed, drinkt graag bij haar mama nog bv. En overdag eet ze wel, maar is het wel minder dan andere kindjes.. Sommige kinderen zíjn gewoon klein. Maar wellicht wel het proberen waard. Zeker als je kindje al op de -2,5 lijn zit.. om in ieder geval weer naar die 2,5 lijn te kruipen.

één jaar geleden

Hier ook nog volop borstvoeding en geen grote eetster. Tot nu toe had ze altijd een prachtige curve, laatste keer een kleine afbuiging maar nog netjes binnen alle marges. Volgende week vrijdag gaan we weer naar het cb, ben benieuwd hoe haar gewicht is! Ik probeer er maar op te vertrouwen dat ze pakt wat ze nodig heeft, en er niet teveel druk op te leggen. Maar met een dame die bovenin de curve groeit is dat misschien ook wel wat makkelijker. 🤷🏼‍♀️