48 Reacties

één jaar geleden

Hier geen kindjes meer omdat wij er al 3 hebben maar ik kan je wel mijn ervaring laten weten.. tussen mijn eerste twee zit net geen 2 jaar, erg leuk en handig qua leeftijd want ze vinden "nog" allebei het zelfde leuk (dat is nu niet meer zo😂) maar zo keken ze bijv. samen naar Bing of Cocomelon en was het zelfde speelgoed nog interessant. Wel vond ik het zelf erg heftig de eerste zat in de peuterpubertijd en dacht toen zijn zusje geboren werd dat de kraamhulp haar vergeten was mee te nemen. Wanneer de eerste huilde huilde de tweede ook, allebei nog in de luiers etc. Nu zit er tussen de middelste en de jongste 3 jaar verschil. Nou dit maakt ook echt een verschil je kunt ze dingen vragen om te helpen of te pakke, ze begrijpen dat je geen speelgoed in de box mag gooien en ga zo maar door, ik geniet nu zelf meer van de kleinste omdat het zo veel relaxter gaat dan bij de komst van de 2e. Maar dit is natuurlijk mijn ervaring! Zal bij iedereen weer anders zinn. Bij de eerste ben ik precies toen hij één jaar werd gestopt met de pil omdat het bij mij ook kriebelde 😉.. niks is goed vooral doen waar je goed bij voelt. En als je zo iets hebt van ik wil dit dan gaat het toch gebeuren 😂

één jaar geleden

Hier sinds afgelopen maand weer begonnen met proberen. Hebben een slechte slaper maar dit moet het niet tegenhouden. Zou graag een kleine erbij willen, al zie ik er ook wel tegenop.

één jaar geleden

Bij mij kriebelt het ook, en het lijkt me leuk om maar 2 jaar tussen de kinderen te hebben. Maar na gesprekken met verschillende fysio's en mn huisarts wil ik mijn lichaam nog even iets meer hersteltijd geven. De huisarts gaf zelfs aan dat je lichaam 1,5 jaar nodig heeft om helemaal te herstellen van een zwangerschap. Dan kom je de volgende zwangerschap een stuk beter door. Leuk om jouw ervaring te lezen BUBBLEY, geeft me toch een beter gevoel over dat er 3 jaar tussen de kinderen in gaat zitten.

één jaar geleden

Mijn dochter is 15 maanden en het kriebelt al een jaar 😜 Tegelijk besef ik me ook wel dat die wens vooral emotioneel is. Rationeel weet ik dat ik het nu al best druk vind met 1 kind, dat ik er van geniet om mijn lijf weer van mezelf te hebben, en op Di moment niet minder wil gaan werken (wat ik zou willen als een kindje bij komt). Dus we doen nog even rustig aan. Begin volgend jaar gaan we kijken of we weer een vruchtbaarheidstraject kunnen starten, zoals ook bij de eerste. Mocht dat meteen raak zijn, dan hebben ze een leeftijdsverschil van ruim 2 jaar. Maar voor hetzelfde geld ben je een jaar of meer bezig natuurlijk.

één jaar geleden

Ja leuk om de ervaring te lezen. Ik zit er zelf ook aan te denken om te starten als Jens 1.5 jaar is. Vorige keer duurde het een jaar voor het lukte. Lijkt mij ook fijn als hij al even de 2 gepasseerd is voor de volgende komt

één jaar geleden

Hier is sinds 12 september een broertje bij ons gekomen🥰 er zat precies 1 jaar en 11 dagen tussen de eerste en de tweede. De eerste weken hebben we vooral als druk ervaren maar nu doe je die tweede er gewoon bij. Gaat gewoon mee in het dagelijkse ritme. Laat je vooral niet tegenhouden door de angst dat het druk zal zijn. Je vindt overal wel een weg in. En het kleine leeftijdsverschil is echt heel leuk. Onze dochter is een onwijs trotse grote zus en wilt overal maar wat graag bij helpen (op haar manier😆)

één jaar geleden

Wat leuk om de verschillende ideeën en ervaringen te lezen. Ik ben er sinds kort over aan het denken, maar dan meer als een langetermijnplan. Ik zou graag rond de tweede verjaardag van onze zoon weer willen beginnen, denk ik. Financieel is het bij ons niet zo makkelijk dankzij de slechtlopende zaak van mijn man. Daarom nu eerst nog een maand of 10 wachten om alles stabieler te krijgen. Vorige keer was het letterlijk met één keer raak, dus ik wil zeker niet te vroeg beginnen. 🙈

één jaar geleden

Mijn dochter is nu 14 maanden en ik ben 22 weken zwanger van de 2e. Het leek mij en mijn vriend juist heel fijn en leuk om weinig leeftijdsverschil te hebben tussen de kindjes. Dat komt vast ook omdat zelf allebei deel van een tweeling zijn. Dus leeftijdsverschil vinden we überhaupt toch een beetje een gek concept. 9 maanden na de bevalling dan ook bewust besloten dat we het rustig aan weer gingen ‘proberen’. Little did we know dat een paar dagen later de bevruchting al plaats zou vinden❤️. De eerste zwangerschap, bevalling, het herstel en de newborn periode gingen me mentaal en lichamelijk heel goed af. En de 1e gaat heerlijk mee in ons ritme (of wij in haar ritme, het is maar hoe je het bekijkt). Dit hebben we ook meegenomen in ons besluit om al weer voor een 2e te gaan. Deze zwangerschap gaat me tot nu toe zelfs nog makkelijker/fijner af, zelfs met een ondeugende en beweeglijke dreumes erbij🙈. Tot nu toe weer het geluk dat ik geen symptomen of klachten heb gehad. En omdat we het al eens hebben mogen meemaken kan ik nog meer genieten en is de zwangerschap minder spannend.

één jaar geleden

Hier ook alweer zwanger ❤️. Er zal straks 1 jaar en 9 maanden tussen zitten. Ons zoontje is heel makkelijk, speelt lekker zelf slaapt goed door. Daarnaast vind ik zwanger zijn niet leuk en die eerste 2 maanden heftig. Ik dacht dan kan ik er maqr vanaf zijn 😂. Ook leuk als ze een beetje dicht op elkaar zitten. Maar ik denk dat elk leeftijdsverschil voor- en nadelen heeft.🤷

één jaar geleden

Wij willen over 7 maanden gaan proberen. Ergens rond de zomer of erna. Ik wil nog leuke dingen met ons zoontje doen, nu hij dus echt kan lopen etc. Echt herinneringen met z'n tweeën en drieën voordat er nog een gezinslid bijkomt.

één jaar geleden

Enerzijds wil ik graag een tweede kindje. Anderzijds ben ik soms zo blij als mijn zoontje op bed ligt en ik even rust heb😬 Daarnaast vraag ik me af of het financieel te doen is.. Kortom: wij wachten nog even 🙃

één jaar geleden

Ik wilde na een jaar weer zwanger worden, maar ik heb bekkenpijn gehad op een heftig niveau dat het mij medisch is afgeraden en 1,5 jaar mijn lichaam de tijd te geven om aan te sterken. Buiten dat om geef ik nog borstvoeding en nog geen cyclus. Ik heb ook medicatie nodig om zwanger te worden, had ik ook bij mijn zoontje. Dus ik eerst moet ik stoppen met de borstvoeding om aan de medicatie te gaan. Buiten dat om zijn wij ook islamitisch en is het het recht van de moeder en het kind om tot 2 jaar borstvoeding te geven. Nu heb ik voor mezelf besloten om tot 20 maanden te voeden. Dus ik heb nog wel even met de kleine. Op zich ook wel lekker, want ik heb maanden met hem gespuugd toen ik zwanger was en hij slaapt heel slecht dus ik ben supermoe. Mocht ik nu zwanger raken dan kan ik echt niet voor hem zorgen en dat zou mij ook verdrietig maken.

één jaar geleden

Reactie op Bubbley

Hier geen kindjes meer omdat wij er al 3 hebben maar ik kan je wel mijn erv ...
Hier dezelfde ervaring. Tussen mijn kindjes zit er ook een kleine 2 jaar. Ik had aan het eind van de zwangerschap lichamelijk veel last (veel spugen) en dat was heftig met een peuter die driftbuien heeft. Ik was al op voordat ik moest bevallen. Het was hard werken en ze werden in nacht van elkaar wakker. Sinds de jongste 9 maanden is, is het heel relaxed. Ze spelen samen en zijn de beste vriendjes. Je merkt echt dat ze zo veel aan elkaar hebben. Dus de eerste maanden waren hard werken, maar ik had het niet anders gewild!

één jaar geleden

Ik word komende vrijdag ingeleid om ons tweede kindje te halen, er zit dan 14,5 maand tussen onze dochters. We mikten ook op een jaar of 2 leeftijdsverschil, maar hebben voor onze eerste een heel fertiliteitstraject en IVF doorlopen. We wilden dus op tijd daarmee beginnen, voor het geval het weer een paar jaar zou duren. 2 weken later bleek ik al zwanger 😅 We wisten natuurlijk wel dat dat een mogelijkheid/risico zou zijn, maar hadden totaal niet verwacht dat het zo zou lopen. Natuurlijk is ze meer dan gewenst, maar het is ook echt wel zwaar en spannend, zo zwanger zijn met een kleintje. Ik voel me af en toe ook wel schuldig dat ik deze laatste maand ook niet de volle energie en aandacht voor onze eerste dochter kan hebben, die nu natuurlijk net in een fase zit dat ze zo snel groeit en zo veel avonturen beleefd in haar kleine wereldje. Maar zoals gezegd, er zijn voor- en nadelen voor elk leeftijdsverschil, we zijn zelf wel blij dat we zeer waarschijnlijk nét de jaloerse fase en de peuterpuberteit voor zijn, hopelijk is de transitie naar gezin van 4 dan ook net iets gemakkelijker in het begin. Ik zou op dit moment ook wel open staan voor nog een derde kindje (roep ik al deze hele zwangerschap heel hormonaal haha), maar dit keer zou ik dan wel bewuster iets langer ertussen plannen denk ik.

één jaar geleden

Bij ons zit er 21 maanden tussen de kindjes en daar ben ik blij mee. De eerste liep tegen de tijd dat ik niet goed meer kon tillen. De eerste wist na een week niet beter dan dat ze met z'n tweeën zijn. Ze spelen met elkaars speelgoed. En ja de oudste is nu flink aan het puberen en de jongste kun je nog geen moment alleen laten, maar dat hoort er sowieso bij. Het is zwaar maar ze spelen nu al graag samen en daar hoopte ik op.

één jaar geleden

Bij mij zit er 2,5 jaar tussen mijn zoons (maart 2020 en september 2022, was dus weer zwanger met 21 maanden). Ik vond dit echt perfect. Ze groeien echt samen op en zijn best een tijd samen thuis/op de creche voordat de oudste in maart naar school gaat. Tijdens de zwangerschap begreep de oudste ook echt best al wel goed wat er zou gaan gebeuren waardoor de verandering toch minder groot voor hem was. Ook kon hij al goed (trap)lopen en dat maakt het ook echt minder zwaar dat je met je dikke buik niet constant je kind hoeft te tillen. Veel plezier en succes met de beslissing en de voorpret. Ik hoop dat het jullie gegund is om echt te kunnen ‘plannen’

één jaar geleden

Ik heb nu 3 dochters, en meer komt er niet. Maar wij hebben bewust meer leeftijdsverschil ertussen. Tussen oudste en middelste zit 5.5 jaar en tussen middelste en jongste zit 4.5 jaar. De jongste en oudste schelen dus bijna 9 jaar. De oudste is net een soort 2e moeder voor haar wat heel leuk is om te zien. De middelste en jongste kunnen leuk samen spelen.

één jaar geleden

Mijn dochter is net 14 maanden en ik ben nu 11 weken zwanger. Kunnen ze samen opgroeien 🥰

één jaar geleden

Mijn dochters schelen 21 maanden. Ik had gewild dat ik alweer even zwanger zou zijn maar mijn vriend ziet dit nog niet zitten. Ik vind dit leeftijdsverschil zo ontzettend leuk om te zien!

één jaar geleden

Ik wil op zijn vroegst aan een tweede beginnen wanneer onze dochter 2 jaar oud is. Wil mijn lijf de tijd geven om echt te herstellen (dat schijnt zo’n 2 jaar te duren) en het lijkt me fijn dat ze al wat zelfstandiger is voordat ik minder kan ivm een kleine. Daarnaast geef ik nog borstvoeding en wil ik daar graag de WHO norm mee halen, je productie stopt vaak bij een zwangerschap. Dus genoeg redenen voor ons om nog even te wachten, maar snap het ook heel goed wanneer mensen er eerder aan toe zijn!