Dag lieve leden,
Even een vraagje (dilemma waar ik mee zit).
Momenteel heb ik een dochter van 21 maanden (wordt over 2.5 maand 2) en momenteel zwanger van mijn tweede dochter (18 weken).
Als ik ben bevallen is mijn dochter 2 jaar en 2 maanden.
Mijn partner en ik twijfelen over kdv of peuteropvang.
Normaliter past mijn schoonmoeder 3 dagen in de week bij ons thuis op en 2 dagen bij de andere kleinkinderen van mijn schoonbroer. Ze heeft laatst aangegeven dat het haar teveel is en of wij haar willen ontlasten. Dit laat ze in alles blijken. Zij geeft aan dat 1 dag ontlasten al zou helpen, maar het liefst wil ik niet meer afhankelijk zijn..
Nu komt mijn dilemma:
Als mijn dochter 2 is mag ze starten op de kdv of psz. De kdv kan ze al mijn werkdagen momenteel terecht (3 dagen) en psz zou 2 halve dagen zijn.
Mijn man en ik kunnen beide ouderschapsverlof opnemen. Ik de woensdag en hij de dinsdag. De donderdagen zou mijn man eventueel thuis kunnen werken om mijn schoonmoeder te helpen waar dit lukt. Alleen dit is maar een jaar geldig.
Nu twijfel ik om voor mijn dochter toch kinderopvang te kiezen, maar wat mij tegenhoudt: zij slaapt in een vloerbed 180x100 en is dus gewend dat ik naast haar lig, even kort de borst geef en daarna naast haar lig totdat ze slaapt. Daarna glipt ze weg. Heb zelf in de kdv gewerkt en vind het ‘laten huilen’ zo traumatisch 🥲
Dus ik weet niet of zij gaat kunnen wennen om in een klein bedje alleen te kunnen slapen.
Of ik kies voor eerste jaar psz en daarna toch kdv voor beide kinderen.
Wat vinden jullie?
Ergens voel ik mij ook schuldig om mijn dochter naar de kdv te brengen wanneer de kleine baby wel thuis is (tijdens ouderschapsverlof dagen). Als zij het eerste jaar psz doet en vanaf 3 kdv is ze wellicht van haar slaapje al af, maar ben benieuwd of dat wel het meest verstandigste is.
Help me out!