13 Reacties

9 maanden geleden

Ook ben ik heel benieuwd wat leuke buiten activiteiten zijn voor een 1,5 jarige avonturier

9 maanden geleden

Ik herken het hoor, bij haar grootouders en op de opvang speelt ze heel gemakkelijk een tijdje zelfstandig. Maar op de dagen dat wij thuis zijn met onze dochter wil ze alleen maar bij ons hangen. Ik denk dat het een beetje de leeftijd is, waarin ze steeds meer zelfstandig kunnen, maar op andere momenten ook even jouw nabijheid zoeken. Dus wij lezen dan maar vooral veel boekjes samen. Maar ik vind het ook pittig hoor, je wil ook af en toe je handen vrij hebben...

9 maanden geleden

probeer eens minder speelgoed aanbieden. dan kunnen ze vaak langer met het aanbod spelen.

9 maanden geleden

Reactie op Cas_88

Ik herken het hoor, bij haar grootouders en op de opvang speelt ze heel gem ...
Hier precies hetzelfde met ons zoontje.

9 maanden geleden

Wel nog een praktische tip: zelf spelen vindt ze lastig als wij er zijn, maar 'helpen' doet ze nu heel graag, en houdt ze ook goed vol! Bijvoorbeeld alle sokken in de wasmand als ik de was opvouw, tijdens het koken geef ik haar wat lege bakjes en een lepel of wat theezakjes en zit ze in de kinderstoel bij me aan het aanrecht, als ik opruim krijgt de de veger en blik om mee te rommelen, etc. Zo doe je wel wat samen, wat ze nu erg zoekt, maar is ze ook redelijk tevreden (en jij komt aan het huishouden toe 😄).

9 maanden geleden

Wij hebben hier kratjes gemaakt met allemaal verschillend speelgoed, elke week een ander kratje mee naar beneden zodat hij uitgedaagd blijft. Ik zag hier ook de tip voorbij komen over minder speelgoed aanbieden, dit zou ik ook doen. Soms zien ze door de bomen het bos niet meer en raakt jou kleintje misschien wel overprikkeld en weet ze niet waar ze moet beginnen met spelen. Hopelijk helpt het!

9 maanden geleden

Hier helpt het om inderdaad minder speelgoed per keer aan te bieden. Er staan een aantal dingen in haar speelhoek en al de rest zit in manden in de kast. We wisselen regelmatig het speelgoed en zorgen er dan voor dat het speelgoed dat er staat gevarieerd is (blokken, knuffel, ballentoren, auto...)

9 maanden geleden

Wat fijn om dit te lezen! Hier precies hetzelfde. Ze wil de hele tijd bij ons zijn en aandacht krijgen. En zet het op een schreeuwen als we even wat anders doen. Ik ga ook maar de tips met speelgoed wisselen uitproberen :)

9 maanden geleden

Hoe veel verwacht je ook van haar dat ze zelfstandig kan spelen? Kindjes van deze leeftijd hebben nog een redelijk korte spanningsboog dus het is ook niet gek dat ze niet langer dan 10-15 minuten alleen speelt. Als ze dit wel doet moet je haar in ieder geval zo min mogelijk storen en vooral je eigen ding doen. Dat werkt hier goed. En inderdaad weinig 4-6 soorten speelgoed is al genoeg aanbieden en dit iedere week wisselen zodat het nieuw blijft. Je kunt ook kijken naar haar spel om te zien waar haar interesse ligt. Speelt ze graag met blokken of met bakjes of met een pop. Dat kan je dan vaker aanbieden. Hier doen we nog niet zo veel buitenactiviteiten, naar de speeltuin vindt ze al leuk genoeg.

9 maanden geleden

Reactie op Adventkalender

probeer eens minder speelgoed aanbieden. dan kunnen ze vaak langer met het ...
Ze heeft nu elke keer max 3 verschillende dingen om mee te spelen. Te veel keuze kan ze keuze stress geven heb ik ergens gelezen.

9 maanden geleden

Reactie op AL10

Hoe veel verwacht je ook van haar dat ze zelfstandig kan spelen? Kindjes va ...
Uiteraard verwacht ik niks van haar , alles op haar tijd maar door alles wat nu gebeurt raak ik zelf onzeker over het feit dat ze thuis niet wilt spelen en bij anderen wel. Heeft niks met verwachting te maken. Wij pushen haar nergens naartoe 😊 Als ze speelt, laten we haar ook heerlijk in haar bubbel & gaan we op de grond bij de bank zitten. Heeft ze interesse in ons dat we mee spelen doen we dat en anders blijft ze lekker zelf dingen doen. Veel speelgoed hebben we niet per keer , Max 3 verschillende om keuzestress te voorkomen. Dit had ze namelijk best snel