2 Reacties

11 dagen geleden

Kan je eens observeren om te kijken waarom hij op de tafel klimt? Wil hij iets pakken? Wil hij ergens naartoe? Wil hij een reactie uitlokken? Probeer dat daarop je reactie aan te passen en maak het hem moeilijk om er op te klimmen. Op mijn werk in de kinderopvang geef ik een grens aan(je mag niet op de tafel klimmen), daarna geef ik een waarschuwing (je klimt nu toch op de tafel en dat mag niet. Als je er nu niet zelf af gaat, help ik je er af en help ik je kiezen ergens anders te spelen) en daarna meteen consequent actie ondernemen. Dus echt zelf je kind oppakken en ergens anders neerzetten en uitleggen wat niet mag en waarom. Ze snappen echt al meer dan dat je denkt!

11 dagen geleden

Ik heb altijd geleerd dat hoe ondeugender ze zijn, hoe meer ze op hun gemak zijn. Dat is echt niet te vergelijken met een kdv (met alle respect!), 'vreemde' ogen dwingen. Natuurlijk moet je grenzen aangeven, maar ontdekken hoort ook gewoon bij de leeftijd. Onze dochter klimt er ook op, gaat er op staan, wil er op zitten, noem maar op. En jou uittesten uiteraard, want hoe leuk is dat! Aaaannnndddaacchhhtttt!! Ik probeer haar ook wel duidelijk te maken dat het gevaarlijk is, soms laat ik haar er expres 'begeleid' vanaf vallen, maar ze is niet onder de indruk. Alles is een fase.. 馃珷