13 Reacties
één jaar geleden
Kereltje hier begin nu steeds meer dingen duidelijk te maken. Nijntje had die al snel omgedoopt tot 'nene', 'mama' is het beste woordje wat die kan zeggen en duidelijk maken haha. Hij is op het moment bezig met wijzen en 'die' roepen. Hij roept ook regelmatig een soort 'ba' maar ben er nog niet uit wat dat betekend🤣 'papa' kan die ook wel maar mama is belangrijker 🤷🏻♀️ verder is het een hoop gebrabbel. Komt allemaal vanzelf wel, tijd genoeg om ons zorgen te maken over die kleintjes
één jaar geleden
Hier ook een zoon van 14 maanden. Hij liep wel al los voordat hij een jaar was, maar voor praten neemt hij meer tijd denk ik. Zegt alleen bij alles; die die die. Hij begrijpt wel echt bijna alles wat ik zeg en kan dus veel kleine opdrachten uitvoeren. Ik wacht nu dus ook heel erg totdat hij eens wat terug zegt 😉
één jaar geleden
Hier een paar dingetjes nazeggen zoals Nijntje en Kiekeboe en wel papa, mama, nee en ja (🤣).. Wij spreken Spaans en Nederlands thuis en ze zegt ook Chau met zwaaien bij weggaan 😊 maar lopen doet ze bijvoorbeeld nog weer niet! Ze kruipt sinds 11 maanden pas net 🤣 Nu loopt ze met wagentje wel sinds 2 weken.. ieder alles op zijn of haar tijd!
één jaar geleden
Reactie op MamaEkens
Hier ook een zoon van 14 maanden. Hij liep wel al los voordat hij een jaar ...
Hier ook een zoontje van 14 maanden die voorheen wel eens papa en mama zei maar nu is alles: die die die en onverstaanbaar gebrabbel. Ik maak mezelf (nu niet meer) niet z'n zorgen. Hij ontwikkeld genoeg en alles komt vanzelf.
één jaar geleden
Hoe staat het bij jullie met de woordjes?
Onze dochte, bijna 15 mmd, zegt nog altijd niet echt woorden. Papa/mama horen we nooit helaas.
Alleen Da als ze weggaat. En bij het wijzen klinkt er steeds meer Die.
Ze lijkt wel veel te begrijpen. Als je vraaagt waar haar sok is, kan ze zo van de keuken naar de woonkamer lopen en hem pakken (als ze zin heeft)
één jaar geleden
We hebben "die" afgelopen weekend uitgebreid met "boom" (kerstboom).
Paapapapapa en mamamamama zegt ze wel, maar dat is niet gericht. Het komt vanzelf 😀
Hier snapt ze trouwens wel duidelijk veel van wat jij zegt. Ik kan zeggen "ga maar je schoentjes halen in de gang" en dan doet ze dat.
één jaar geleden
Iedereen ontwikkelt op eigen tempo: hier bijna 15 mnd en zegt:
Papa, Mama, Juja (Julia oudere zus), auto, baj (bal), Boe (na; hoe doet de koe), Beh (na; hoe doet het schaapje), boeleh (kerstballen), tla (klaar; als hij klaar is met eten) en een hoop klanken waaruit ik inmiddels kan opmaken wat hij bedoeld.
Dus veel klanken die waarschijnlijk alleen ik en papa nog begrijpen ☺️