12 Reacties
één jaar geleden
En een papfles net voor het slapen? Die van ons gaat savonds met fles op bed en valt direct na de fles in slaap, misschien is dat wat?
één jaar geleden
Wij geven op deze leeftijd nog een papfles voor het slapen. 15 maanden is best nog jong. Dat doen we omdat mijn dochter niet zo heel goed vast eet. Wij vinden een maaltijd vooral "geslaagd" als ze gezellig aan tafel heeft gezeten en al het eten heeft geproefd. Ook al heeft ze netto vaak weinig binnengekregen.
Het gedrag van je zoontje komt op mij over als een patroon wat je even moet doorbreken. 's nachts (mogen) eten leidt tot minder trek overdag, en dat houdt elkaar in stand.
Probeer eens een aantal dagen consequent voet bij stuk te houden. Avondeten = avondeten. Wil je niet eten, is prima, maar er komt niks anders. Eventueel wel standaard een (klein, gezond) toetje aanbieden, zodat er altijd iets in zit.
En dan toch ook 's nachts doorzetten. Dat kan een paar slechte nachten oppeveren, dus het beste in een periode dat je beide vrij bent / niet te druk bent.
Is lastig, maar je kind houdt echt niks over van een paar nachten een beetje trek hebben. De eetgewoontes die je hem voor de lange termijn aanleert, zijn net zo belangrijk.
één jaar geleden
Wij geven ‘s avonds en ‘s nachts nog flessen… wij hebben een magere meid die steeds kleine porties eet. Dus als ze thuis komt van de crèche is het een fles (16u30) en dan avondeten rond 17u30, meestal 1 boterham, en dan nog een fles voor het slapen gaan (19u a20u). En als ze dan wakker wordt krijgt ze nog eens een fles. Soms is dat om 22u soms om 2u…
We merken dat ze dan gewoon de fles leeg drinkt en nadien weer voldaan in slaap valt. Als de fles niet komt blijft ze huilen dus wij gaan ervan uit dat het echt honger is… 15 maand is best jong om alles al te eten. Dus wij blijven voorlopig flessen geven
één jaar geleden
Ik denk dat een fles hier en daar absoluut niet verkeerd is. Bij sommige kinderen duurt het wat langer voordat ze echt interesse krijgen in en aandacht voor vast voedsel. Ze hebben wel honger maar vaste voeding moet je ook aan toe zijn. Hier krijgt ons zoontje nog een aantal keren de borst/ flesjes (bv aan het afbouwen). Het komt vanzelf. Uiteraard ga je niet jaren door ermee.
één jaar geleden
Mijn dochter eet overdag soms ook echt weinig, en snachts komt ze dat zo vaak voor bv. Dus wat ik doe is, voordat ze gaat slapen, een havermoutpapje met halve banaan erin geprakt. Ze eet daar dan ongeveer 4 eetlepels van. Het valt me op dat ze dan wel doorslaapt 😅 normaal gesproken doet ze dat niet.
Fles accepteert ze absoluut niet, kv heeft ze nooit geaccepteerd 🥲 dus ja het is niet anders
één jaar geleden
Wat ik zou doen als ik in jullie situatie zat:
Niet 100 verschillende dingen aanbieden als avond eten. Ik snap dat als je een slechte eter hebt, dat elk stukje voedsel dat je kindje op heeft fijn is. Maar het zorgt er ook voor dat ze alleen eten wat ze zelf willen. Dat kan je prima vinden en dan is dat oké, maar bij ons thuis wordt er in principe gegeten wat de pot schaft. Met een uitzondering hier en daar, want iedereen vind wel iets ècht niet lekker.
Dan na het eten altijd een toetje. Een beetje fruit, een gezond toetje, geen idee wat..
En dan voor het slapen lekker een fles met melk (eventueel opvolgmelk) en desnoods wat pap er in.
Een fles bij een kind staat gelijk aan een volledige maaltijd. Wat zo veel wil zeggen als, in de nacht kan het niet echt honger zijn dat hij daar niet van kan slapen.
In de nacht zou ik zelf geen voedsel meer aanbieden. Wellicht een klein flesje (melk, of opvolgmelk) om het in slaap vallen makkelijker te maken, daar kun je later dan makkelijker vanaf door steeds iets minder aan te bieden.
Dat wat hierboven staat is wat ík zou doen. Ik denk dat je niks fout kan doen, zolang jij en je partner er zelf maar achter staan.
Maar een gewoonte is lastig af te leren. Dat kost tijd en moeite.😊
Succes in ieder geval!
één jaar geleden
Reactie op annaniempje
Wat ik zou doen als ik in jullie situatie zat:
Niet 100 verschillende dinge ...
Dankjewel! Ik denk inderdaad dat we het op deze manier gaan doen. Behalve het flesje helaas, want hij is een flesweigeraar (heb tot 1 jaar en 2 maanden borstvoeding gegeven, sinds een maand dus helemaal gestopt). Ook pap wil hij perse niet. Wat hij nog weleens wil is een hapje mee-eten van onze Griekse yoghurt met wat havermout en wat banaan, wat we soms als tussendoortje eten. We doen zelf eigenlijk nooit aan toetjes, maar ik denk dat we dat maar als toetje aan gaan bieden s avonds. En dus overdag en 's nachts het patroon doorbreken. Nu kan het nog, over een jaar zijn die patronen nog sterker ingesleten. Dank allen voor het meedenken. Heeft me erg geholpen.
één jaar geleden
Nog een aanvullende vraag: wat en hoeveel geven jullie als tussendoortje? Want voor m'n gevoel snackt hij behoorlijk. Een mandarijn, een krentenbolletje, een Danoontje, een rijstwafel, een dadelreepje, een koekje. Het blijft maar doorgaan, maar alles is niet even gezond. Wat geven jullie dan nog bijvoorbeeld na het mandarijntje?
één jaar geleden
Reactie op Ede87
Dankjewel! Ik denk inderdaad dat we het op deze manier gaan doen. Behalve h ...
Als hij dat lekker vindt, zeker het proberen waard om als toetje te doen. Dan heeft je kindje toch wat binnen.
Succes!!
één jaar geleden
Reactie op Ede87
Nog een aanvullende vraag: wat en hoeveel geven jullie als tussendoortje? W ...
Wij eten zelf ook geen toetje, maar geven altijd Griekse yoghurt aan mijn dochter. Maakt niet uit hoe veel of weinig ze gegeten heeft. Zo heeft ze altijd iets op. We houden het bewust "saai" (zonder toevoegingen), het is een aanvulling op de maaltijd, geen snoep moment.
Wij laten haar per eetmoment (ontbijt, fruit, lunch, snack, diner, fles) zoveel eten als ze wil. Maar buiten die 6 momenten komt er niks. En we zijn ook best strikt in enkel gezonde producten. Dan hoef je je ook niet druk te maken of het niet "te veel" is.
Fruit is vaak 1 à 2 stuks. En de middag snack rauwkost (bijv een stuk komkommer of een schaaltje maïsuit blik vindt ze heerlijk), of een rijstwafel
één jaar geleden
Reactie op Ede87
Nog een aanvullende vraag: wat en hoeveel geven jullie als tussendoortje? W ...
Snackt hij niet te veel waardoor hij geen avondeten meer wil?
Onze tussendoortjes
S morgens fruit vaak 2 stuks. Grotere zoals banaan, appel, peer met iets kleiner kiwi of manderijn.
S middags volkoren!! Cracotte crackers vaak 1 of 2. (door weinig tandjes lukt rauwe groente niet zo goed(
Af en toe wat extra maar over het algemeen dit.
Heb je het avondeten ook geprobeerd op verschillende manieren. Pureer, vorkje, handen? Onze dame is hier nogal kieskeurig in. Ze wil zelf eten met haar handen. Met beetje geluk wil ze de lepel, die ze nu ook zelf naar haar mond probeert te brengen.