16 Reacties

9 maanden geleden

tip: hulp inschakelen van een (pre)logopedist! die kan meekijken met het eten en drinken en goede tips geven over het uitbreiden van (vast) voedsel. het ligt soms niet alleen maar aan de smaak of de structuur. succes 💪🏻

9 maanden geleden

Misschien ook laten checken of ze ergens allergisch voor is? Dat ze daardoor buikpijn krijgt en eten daarom vervelend vindt?

9 maanden geleden

Ik zit even te denken. Kennelijk wil ze idd graag aan de borst. Om aan de hoeveelheden vitamine en mineralen te komen hebben ze niet mega veel vaste voeding nodig, als er ook nog Bv wordt gedronken. Dat is weer anders met koemelk. Ik zou t meer in gedrag zoeken. Misschien is ze zich erg bewust van haar zelf waarbij ze controle en nabijheid aan het uittesten/ oefenen is. In het tweede levensjaar is de groei totaal anders dan in het eerste jaar. In totaal komt er gemiddeld maar 3 kg bij. Stil staan en zelfs afvallen komt ook regelmatig voor in dit tweede jaar. De vraag is of er je er echt iets aan moet doen of moet aankijken. Ik snap de zorg wel goed. Hier ook gehad en meneer tankt nu als een malle. Je hebt ook kids die slechte eters blijven. Als er maar voldoende gepoept, geplast wordt en het de ontwikkeling niet in de weg gaat zitten. Het kan best een fase zijn (ook die kunnen lang zijn) maar denk dat de truc blijft: blijven aanbieden in verschillende vormen. Pick your battle, wanneer geven wat ze lekker vind en wanneer wel alleen gezond eten voorschotelen en daar een balans in proberen te vinden. Wij hebben besloten er niets mee te doen. Op de opvang eet meneer netjes een portie warm eten en vraagt zelfs een tweede bordje 🤨. We weten dat hij dus iig 3 keer een warme maaltijd binnen krijgt whahaha. Hier gaat het sinds kort ineens beter. Ik hoop dat je een oplossing kunt vinden.

9 maanden geleden

Ik houd mezelf voor: zolang ze regelmatig wat eet, goed drinkt, regelmatig plas en poepluiers heeft, over het algemeen vrolijk is en gezond lijkt, maak ik me niet te veel zorgen. Pas als één van deze punten onverklaarbaar een duidelijk merkbaar verandert, ga ik me zorgen maken. Groei is niet lineair en gaat met aankomen en afvallen. Daarentegen is het natuurlijk nooit mis om je ogen open te houden voor eventuele allergieën of ontwikkelings afwijkingen, maar laat je vooral niet gek maken door gemiddelden. Deze zijn namelijk juist om van af te wijken, zolang het maar niet heel erg veel af wijkt.

9 maanden geleden

Reactie op Mirremir

tip: hulp inschakelen van een (pre)logopedist! die kan meekijken met het et ...
Vooral de structuur merken wij! Kidneybonen spuugt ze uit, maar pureer ik ze door het eten gaan ze gewoon op. Andijvie gekookt prima, stampot rauwe andijvie echt niet. Krijgt ze niet teveel BV waardoor ze gewoon minder trek heeft? Misschien proberen s nachts af te bouwen? Soms wordt het ook gewenning (naast dat ze wellicht echt honger heeft)

9 maanden geleden

ahh ik snap dat je je zorgen maak. Ik heb dit in golven ook met mijn zoontje maar ik verklaar het aan doorkomende tandjes. Enige tip die ik zelf heb is dat als ik zelf iets eet hij vaak wel een hapje wilt, terwijl hij staat dus ongedwongen en niet in de eetstoel zit. Tosti gaat er vaak wel in of soep. Als hij echt geen avondeten wilt geef ik pap of kwark. Verder gaat vlees/vis er makkelijker in als aardappel groente. Dus dan zorg ik er voor dat zijn maag dan maar vol zit met kip/zalm of vlees en dan savonds idd een extra fles nutrilon

9 maanden geleden

Hier ook. Had radeloos het ziekenhuis gebeld en kreeg niet echt hulpvaardige adviezen. Ze was meer dan 100 gram afgevallen. Eerste prioriteit was om haar weer enthousiast voor eten te maken. Dus had broccoli met peer in Bladerdeeg gerold. en geef er gesneden Gelderse worst bij. En dat snackt ze. Vervolgens eet ze zelf (met placemats onder haar stoel) zelf van haar hapje. Al gooit ze er de helft naast, maakt niet uit. Ze doet het zelf en heeft er plezier in. Vervolgens ziet ze mij Skyr eten. Maar dat wil zij ook! Dus krijgt ze mijn Skyr en bakje leeg. CB zal steigeren als ze weten hoe ik het doe, maar ze eet en we krijgen weer goede voeding in haar systeem.

9 maanden geleden

Reactie op Mirremir

Ik zal er naar kijken misschien dat hun op iets kunnen komen.

9 maanden geleden

Reactie op Anique38

Hier ook. Had radeloos het ziekenhuis gebeld en kreeg niet echt hulpvaardig ...
Ik laat haar ook zelf eten en zoals je zegt de helft ligt ernaast. En vandaag heb ik haar uit mijn bord laten eten omdat ze dat dan wel weer wou. Zo heeft ze vandaag wel wat avondeten op. Erna een halve fruitpotje op en yoghurt. Vandaag is wel een goeie dag geweest.

9 maanden geleden

Reactie op T alitha

ahh ik snap dat je je zorgen maak. Ik heb dit in golven ook met mijn zoontj ...
Heb haar vandaag lekker uit mijn bord laten eten en zoals je ook vermeld lopend dus niet in de eetstoel. Morgen ga ik het weer zo proberen. Bedankt voor je tip.

9 maanden geleden

Reactie op IkPien

Vooral de structuur merken wij! Kidneybonen spuugt ze uit, maar pureer ik z ...
Ja ik denk ook wel dat het een combi is van wening en honger. Heb haar afgelopen 2 nachten geen borstvoeding gegeven en ze heeft overdags met wat aanpassing toch wel wat meer gegeten. En zoals je ook zei strutuur speelt bij mijn kleine meid een grote meid.

9 maanden geleden

Reactie op YsabelleV

Ik houd mezelf voor: zolang ze regelmatig wat eet, goed drinkt, regelmatig ...
Ja dat is zeker waar ik kijk los naar mijn dochters eigen lijn. En hou me niet te veel bezig met perse wat gemiddeld is. Maar ik probeer nu van alles uit zodat ik mijn kleine meid weer goed aan het eten krijg. Ze is elke dag super vrolijk luiers zijn goed. Ze is gezond alleen beetje avondeten eten mag wel.

9 maanden geleden

Reactie op Margaret81

Ik zit even te denken. Kennelijk wil ze idd graag aan de borst. Om aan de h ...
Bedankt voor je reactie, ik heb dit al meer dan 4 maanden aangekeken. En heb nu wel zoiets van kom op meid je moet toch wel beetje avondeten gaan eten. Ik weet wel dat ze in hun 2de levensjaar wat kunnen afvallen. Alleen niet zo bij stil gestaan betreft de borstvoeding. Ik heb wel afgelopen 2 nachten haar geen borstvoeding meer gegeven gegeven. Ze heeft bij het naar bed gaan 260ml borstvoeding in haar flesje gekregen en pas in de ochtend erna is ze gekomen. En de eerste nacht ook 260ml gekregen en na 3uurtje weer een flesje van 200ml. Maar ik heb haar vandaag ook uit mijn bord mee laten eten waardoor ze toch wel wat gegeten heeft. Erna heeft ze nog een halve fruitpotje op en yoghurt. Dus wat aardig wat op. Heb haar ook gewoon laten rond lopen dus niet in haar eetstoel gezet. Merk ook dat dat bij haar momenteel slecht werkt. Ze is snel klaar met eten wanneer ze in haar stoel zit. Maar wel fijn dar jou kleine nu zo goed eet.

9 maanden geleden

Reactie op Nw2022

Misschien ook laten checken of ze ergens allergisch voor is? Dat ze daardoo ...
Heb niet de idee dat ze buikpijn heeft want ze wilt wel andere dingen eten wanneer je dat aanbied.

9 maanden geleden

Reactie op MissYera

Bedankt voor je reactie, ik heb dit al meer dan 4 maanden aangekeken. En he ...
Begrijpelijk hoor. Wij hebben trouwens een IKEA stoel en tafel setje aangeschaft. Omdat meneer alles op de grond gooide en er een theatershow van leek te maken. Toen we hem aan z’n eigen tafeltje hebben gezet met wat eten en zelf weggelopen zijn (via t raam keken we mee) at hij het wel allemaal op. Ja soms is het ook zoeken naar wat het nu precies is. Ze zeggen weleens zien eten, doet eten. Nou niet bij ons maar bij de opvang kennelijk wel. Tja….

9 maanden geleden

Reactie op Mirremir

Wij hebben precies dezelfde problemen gehad als die jij noemt maar dan rond een jaar. Tot 1 jaar at ze amper wat en hebben toen ook hulp gekregen van een prelogopediste wat hier echt heel goed heeft geholpen! Ze is hier nog steeds geen grote eter, dus dat verwachten we nu ook niet meer van haar, maar ze eet wel een stuk beter en vrijwel altijd met de pot mee. Andere makkelijk uitvoerbare tips die ons hebben geholpen zijn: - Compleet alle druk er af aan tafel. Hou het gezellig en vooral niet pushen voor een hapje proeven. We praten eigenlijk niet eens meer over het eten. - We laten onze dochter alles zelf doen en bemoeien ons zo min mogelijk met haar. Inmiddels kan ze best goed met bestek eten en geeft ze ook goed aan als ze hulp wil. Soms bij opa/oma merk ik dat zij zich te veel gaan bemoeien of dat er meer aandacht op haar zit en dan eet ze direct een stuk slechter. - En als laatste, een andere plek aan de eettafel. Onze dochter zat eerst aan het hoofd van de tafel en wij tegenover elkaar. Nu zit ze altijd naast een van ons en niet meer aan het hoofd. Ook zit ze direct aan tafel en gebruikt ze geen eetblad voor de kinderstoel bijvoorbeeld. Hierdoor zit ze een stuk minder in t middelpunt van de aandacht wat helpt met haar haar eigen ding laten doen en dus beter laat eten. Oh en ons CB zei ook nog dat sommige kindjes nou eenmaal eerder wat kieskeuriger zijn, veel kindjes gaan later rond 2 jaar pas eten weigeren. Wij hebben best een pittige tante die weet wat ze wil, dus ik kijk er niet raar van op dat dit ook mee speelt. Groente eet ze ook nog steeds slecht maar ze hebben maar 5cm aan groente per week nodig en dat krijgt ze hier d.m.v rauwkost etc al wel binnen. Hopelijk heb je er wat aan! Het komt vast goed.