11 Reacties

10 maanden geleden

Heel herkenbaar. Dit gaat echt weer voorbij…. Hoort erbij. Jezelf erbij neerleggen, hoe lastig ook! Ik had dit ook met mijn zoontje. Besprak dit met mensen om mij heen en was heel veel herkenbaarheid. En het gaat echt weer voorbij (bij de meesten 🙂)

10 maanden geleden

Hoi! Geen ervaring, maar ik wilde even zeggen: volgens mij zijn jullie echt heel goed bezig en is er volgens mij niet veel meer wat je anders zou kunnen doen. (en is het waarschijnlijk idd een niet leuke fase 😞). Zet em op!

10 maanden geleden

Hier een dochter die heel wisselend eet. Zolang ze gezond en vrolijk zijn ga ik me niet zorgen maken om wat ze wel of niet eet en hoe veel of hoe weinig. Ze groeit goed, slaapt goed en heeft een gezond gewicht en is eigenlijk altijd wel vrolijk, ook als ze last heeft van haar tanden of ziek is. Kinderen moeten alles nog ontdekken en leren eten. Volgens mij kan het zo zijn dat kinderen ma 10x iets aan te bieden het pas lusten en goed eten. Ik probeer gevarieerd eten aan te bieden, samen te eten en haar zelf te laten kiezen hoe en wat ze eet

10 maanden geleden

Herkenbaar. Ons zoontje ging vanaf de oefenhapjes super. Lustte alles. De laatste weken is het brood en fruit wat nog steeds goed gaat. Oh en meneer lust heel graag een hapje van ons koekje of bijv een oliebol nu deze dagen 😅. Maar warm eten pff.. groente is helemaal geen beginnen meer aan. Alles wat hij graag lustte gooit hij nu gelijk weg. En maar moeilijk doen. Als we dan niks aanbieden zit hij te schreeuwen en huilen en aandacht te vragen. De eetmomenten aan tafel zijn weinig meer aan op deze manier. Wat hij nog wel heel graag eet zijn potjes. Niet heel fancy misschien, maar zo krijgt hij toch nog wat groente binnen dus dit geven we nu wat vaker. Heb ook ergens gelezen dat kinderen van deze leeftijd kieskeuriger worden. Hopen op een fase dus 😵‍💫

10 maanden geleden

Heel herkenbaar! Hier at meneer alles tot hij tandjes kreeg en geen fruit of avondeten meer wilde. Alleen potjes gingen er nog in. Nu sinds n paar weken van je eet met de pot mee en anders niet. Hij eet al iets meer, en zelfs z'n fruit weer. Maar zeker nog niet alles. En als ie het niet kent eet ie t zeker niet. Maar ooit komt het allemaal weer goed. Zolang zijn ontwikkeling goed gaat, vinden wij t ook prima

10 maanden geleden

Wij hebben dit de laatste tijd ook. Bij ons helpen verschillende dingen: - Als mijn zoontje eten op de grond gooit zeg ik rustig 'eten gooien we niet op de grond, als je het niet hoeft dan mag je het hier neer leggen' Dan pak ik het eten op en leg ik het op tafel of naast zijn bord. Mijn zoontje gooit nu bijna niks meer weg. Een 'dit hoef ik niet'-bakje kan ook helpen maar bij ons gaat het bakje op een moment door de lucht. - We proberen uit te vinden wat wel gegeten wordt, los aardappels en kale groente zeker niet. Pastas met kleiner gesneden groente bijv wel, en wraps etc. Gerechten met meer een prutje. Gnocci is hier ook een succes. - Wij bieden altijd iets aan wat zoonlief wel lekker vindt, meestal begint hij daarna wel een keer aan het andere dat op zijn bord ligt. - Vooral niet kijken hoe hij eet, desnoods dwangmatig met elkaar over koetjes en kalfjes blijven praten. Als hij merkt dat we hem in de gaten houden gaat hij moeilijk en kritisch doen. - Soms werkt het om zijn eten aan een klein vorkje te prikken. Dat is dan interessant en eet hij het ineens wel. - We proberen gedurende de dag meer groente aan te bieden zodat het niet alleen aan komt op het avondeten. Bij de lunch, met de snacken, etc. Soep werkt hier ook goed. - Ook zeker geen focus leggen op het eten (vaak geneigd om dit bij de groente te doen) en dingen zeggen als 'proef maar even' 'neem maar een hapje' of andere dingen die enig gevoel van moeten geven. Hoe moeilijk dat soms ook is. - En ook geen wel lekkere dingen (of bij wel een hapje) extra speciaal maken door opmerkingen 'ohhhh dat is lekker he!!' - Avondfles hier ook nog steeds hoor! Het is niet zo dat mijn zoontje denkt 'ik hoef niet te eten want de fles komt nog wel'. Zo ver in consequenties denken doen onze kindjes echt nog (lang) niet. - Kritisch zijn hoort erbij op deze leeftijd. Twee is nee gaat er ook aan komen :) - Ik ken verschillende kinderen die op een gegeven moment alleen nog maar kale rijst aten, terwijl de ouders altijd alles rustig aan hebben geboden zoals bovenstaande tips. Je doet mega je best en meer kan je niet doen! Je kan helaas niet voorkomen dat je kind kritisch wordt en misschien wel niks meer gaat lusten. Maak vooral geen strijd van het eten zodat het in ieder geval geen straf wordt om aan tafel te zitten. Het gaat ooit weer over. You go mama!! 💪🏻🤗

10 maanden geleden

Herkenbaar hoor! Hier helpt het om afleiding te geven. Speelgoed, boekje lezen, muziek aanzetten. Hij dwingt dat eerlijk gezegd ook een beetje af door eten te weigeren als hij geen entertainment heeft. Ik wil het eigenlijk liever niet, maar denk ook: hij is nog zo klein, ik kan nog niet goed met hem communiceren. En eten is 1 van de weinige dingen waar ze controle over ervaren en uitoefenen. Dus wij blijven uit de strijd en dan gaat de maaltijd er meestal (alsnog niet altijd hoor) goed in.

10 maanden geleden

Dank voor jullie reacties, tips en herkenning. Ik vind het inderdaad jammer dat het eetmoment voor onszelf niet leuk meer is 🥲 Na een lange werkdag wil je gewoon even lekker zitten en bijkletsen. En niet een half uur naast een gillende baby zitten. (En daarna een half uur eten van de muur af krabben.) Ik vind het ook zo stom dat ze in een oogopslag ziet wat ongezond is. En dat wil ze dus wel. Wij hebben echt niet veel te snoepen in huis en prijzen zowel gezond als ongezond eten aan als "lekker". En toch ziet ze meteen dat ze die aardappelkroket wel wil, en de bloemkool niet. Ook al heeft ze allebei nog nooit gehad 🤔 Het enige wat we nog beter kunnen doen, denk ik, is minder nadruk op het wel/niet eten leggen. Als je maar 1 kind hebt en die trekt ook nog enorm de aandacht, blijft dat toch lastig negeren.

10 maanden geleden

Heel heel herkenbaar helaas! Gaat bij ons precies hetzelfde en pakken het op dezelfde manier aan. Dochter is ook nog erg licht, dus melk houden we er s avonds maar gewoon in. Ik denk dat jullie het heel goed doen en het gewoon doorzetten is. Dat hoop ik dan maar 😅 Nog 2 tips: - ik verwerk vaak groente in het ontbijt, dat eet ze altijd goed en dat haalt voor mij heel erg de druk weg. Ik maak meestal s ochtends pap met banaan of ander (zoet) fruit en gooi daar dan wortel puree of spinazie of bloemkool doorheen. Proeft ze nauwelijks en door t zoete fruit eet ze het gewoon. Kan ook met yoghurt oid. Soms doe ik ook brood met wortelpuree of andere groentepuree en daaroverheen dan bv humus of iets wat ze lust. Beetje verstoppen dus, maar is voor mijn eigen gemoedsrust wel fijn. - snack komkommers / paprika / wortel etc tussendoor aanbieden als ze aangeeft dat ze honger heeft wil hier 70% van de tijd ook wel lukken

10 maanden geleden

Zo herkenbaar… hier is het een periode heel goed gegaan met warm eten en was ze blij om dat te krijgen… en plots is dat omgeslaan naar bijna niets meer eten. Wel nog brood en fruit maar geen warm eten. We dachten eerst tandjes maar intussen heeft ze al bijna al haar tanden en het blijft boos zijn op warm eten. Haar bord op de grond gooien, krijsen enz. Wij zijn beide foodies en vinden het soms moeilijk te begrijpen dat ze niet wil proberen maar gewoon direct alles weigert. Maar als ze dan een banaan ziet begint ze al te lachen en haar handen uit te steken 🤷‍♀️ Ik hoop zo hard dat dit ook een fase is en het binnenkort beter gaat want dit is nu toch al enkele maanden aan de gang hier 🫣 zo frustrerend soms! En idd hier ook nog steeds een fles 1 a 2u na de maaltijd zodat ze altijd iets binnen heeft.

10 maanden geleden

Reactie op Deemsss

Heel heel herkenbaar helaas! Gaat bij ons precies hetzelfde en pakken het o ...
Goede tip! Ik maak zelf vaak havermoutpap met geraspte wortel, maar dat wil ze niet. Ga ik eens met puree proberen