8 Reacties
10 maanden geleden
Ik kan enkel maar zeggen nabijheid bieden… even geven wat ze vraagt. Intussen veeeeeel kiekeboe spelletjes en het vooral niet te veel je laten beheersen. Ik weet dat dit makkelijk gezegd is, maar bij ons was dit een fase (heeft 6 weken geduurd) en ging plots vanzelf van de ene op de andere dag beter… ze slaapt weer vlot alleen in na weken bij haar zitten en haar in slaap wiegen (terwijl ze het ervoor ook zelfstandig kon). En plots van de ene op de andere dag was het veeeeel beter en is ze een pak zelfstandiger.
10 maanden geleden
Ik sluit me aan bij de eerste reactie. Rond deze periode komen meer levendige dromen en nachtmerries voor. Dat samen met de ongemakken van doorkomende kiezen, maakt dat ze meer steun en nabijheid kunnen vragen. Mijn ervaring is dat als je daar aan toegeeft en ze het vertrouwen heeft dat je er voor je kindje bent als deze je nodig heeft, dit het snelste weer beter gaat zodra het weer minder nodig is. Wij hebben een vloerbed voor ons kindje en dat maakt dit soort fase wel bijzonder gemakkelijk. Je slaapt/ligt er naast totdat je kindje echt rustig slaapt en gaat dan weg. Wij vinden t ideaal. Is wel even een investering. Je kunt ook een los matras op de grond leggen, los van de wanden zodat hij of zij niet klem kan komen te liggen. Of een peuterbed met afgezaagde pootjes…
10 maanden geleden
Reactie op Margaret81
Ik sluit me aan bij de eerste reactie. Rond deze periode komen meer levendi ...
Ja, was dit eerst van plan, maar toen ging het ineens toch zo goed in haar bed. Maar, het is wel een goede oplossing ja. Welk formaat bed hebben jullie dan? Meteen eentje groter? Of hoe ga je ernaast liggen?
10 maanden geleden
Reactie op 2Cultures1Baby
Ja, was dit eerst van plan, maar toen ging het ineens toch zo goed in haar ...
Wij hebben 1m bij 2m maar persoonlijk had ik ‘m achteraf breder gewild. Nu liggen we er soms als sardientjes naast als hij ineens bedacht heeft om meer in t midden van het bed te gaan liggen tijdens zn slaap.
10 maanden geleden
Ja, was dit eerst van plan, maar toen ging het ineens toch zo goed in haar ...
Oh en het wiegen kan aanzienlijk korter of zelfs weggelaten worden. Het vraagt wel even een andere aanpak bij het inslapen. Want als je kindje nog alert en wakker is, kan het er voor kiezen om eruit te kruipen (gehele kamer dus kind proof maken). Een fysieke strijd ga je verliezen. We laten hem dan gaan, speelt even kort met Duplo op een matje in z’n kamer en komt vanzelf weer terug gekropen. Ik ga dan naast hem liggen totdat hij rustiger wordt. We gaven hem ook altijd een flesje van tevoren, en in de nacht was dat ook gemakkelijk, nu niet meer nodig. Je hoeft je kindje niet meer weg te leggen en dat is zo fijn….
10 maanden geleden
Reactie op Margaret81
Oh en het wiegen kan aanzienlijk korter of zelfs weggelaten worden. Het vra ...
Slaapt hij dan niet in een slaapzak trouwens?
10 maanden geleden
Reactie op Margaret81
Oh en het wiegen kan aanzienlijk korter of zelfs weggelaten worden. Het vra ...
En loop je gewoon weg? Of ga je altijd even erbij liggen?
10 maanden geleden
En loop je gewoon weg? Of ga je altijd even erbij liggen?
Slaapt in een slaapzak en als hij koorts heeft een pyjama met van die voetjes. Ik blijf er bij liggen. In de toekomst gaan we dit uitbreiden, eigenlijk zoals je dat bij kleuters/ schoolkinderen ook kunt doen, nl steeds wakker of iets verder weg gaan zitten. Maar ik merk nu al dat hij mij steeds minder nodig heeft bij het inslapen. Hij draait en woelt wat en soms lukt het hem dan goed en andere momenten lig ik er naast. We hebben wel een lang bedritueel. Beginnen al met hond uitlaten met kinderwagen, douche of bad, slaapzak of pyjama, boekje voorlezen, flesje, tanden poetsen, knuffel, etc. Knuffeldoekje blijft bij hem (eerder haalden we deze weg zodra hij sliep maar het helpt hem doorslapen dus leggen we deze laag in bed).