44 Reacties
één jaar geleden
Reactie op IdJvdK
Kan ze overdag in slaap vallen zonder de borst? Dus voor dutjes of op de op ...
Bedankt voor het delen van je ervaring. Nee, overdag heeft ze ook de borst nodig om in slaap te vallen in haar kamertje. In de auto en in de kinderwagen slaapt ze overigens wel goed. Dus gisteren ook maar weer in de middag mijn man met de kinderwagen naar buiten gestuurd. Ik lag gisteren om 19.30 uur in bed en voel mij frisser, maar twijfel zo over wat te doen..
één jaar geleden
Het lijkt erop dat ze een sterke slaapassociatie heeft met de borst waardoor ze de slaapcycli niet aan elkaar kan koppelen zonder de borst. Een tip die wij hiervoor kregen van de slaapcoach is om de borst/fles uit het slaapritueel te halen. Dus beneden in de woonkamer te drinken, dan nog even spelen en dan naar boven voor het slaapritueel. Dit zal eerst even pittig zijn omdat ze de slaapassociatie af moet leren. Eventueel kun je een speentje of een knuffeltje geven om mee in slaap te vallen, zodat ze die met het slapen gaan associëren. Deze kan ze zelf vinden in haar bedje als ze wakker wordt tussen 2 cycli door.
En vooral doen waar je je goed bij voelt! Je doet het super ❤️
één jaar geleden
Reactie op Felici
Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Wij willen er graag voor gaan en zij ...
Jullie kunnen het! Doe wat goed voelt en dan komt het helemaal goed!
één jaar geleden
Reactie op Felici
Bedankt voor het delen van je ervaring. Die om de 10 minuten even naar haar ...
Ik probeerde zelf rustig te blijven door elke keer gewoon 10 minuten een serie te kijken op m'n telefoon. En wat ik al zei het geeft ook rust als je weet dat je de volgende dag geen verplichtingen hebt. Maar nogmaals doe waar jij je goed bij voelt en ik hoop dat ook voor jullie goed komt! Hou vol!
één jaar geleden
Reactie op anne2222
Ik probeerde zelf rustig te blijven door elke keer gewoon 10 minuten een se ...
Wij hebben dit ook gedaan
Aanvulling hierop hoe wij het moesten doen:
Interval 1: 10 min huilen
Troosten (wel laten liggen)
Interval 2:15 min huilen
Troosten
Interval 3 en rest: 20 min huilen
Ga door tot 1 uur (of 45 als de kleine overstuur is) en dan even eruit halen om te troosten. Start dan weer bij 1.
Wij hebben dit gedaan en snel resultaat, consequent zijn is wel Belangrijk! Wij houden zelf aan 5(of 10)-10-15 min. aan.
Dit 'hoort' bij een jongere leeftijd, maar toen deden wij de slaapcoaching. Ik vind 10-15-20 echt te veel en zielig.
één jaar geleden
Reactie op Stip123
Het lijkt erop dat ze een sterke slaapassociatie heeft met de borst waardoo ...
Ik denk dat je met je eerste zin helemaal gelijk hebt! Ik denk een juiste samenvatting van 'het probleem'... ik denk ook dat voeden op haar kamertje geen goed idee meer is... Bedankt voor je tipz! Zojuist geprobeerd tijdens haar ochtendslaapje opnieuw een speentje te geven (die geef ik niet meer sinds dat ze 10 maanden is, omdat ze hem telkens uitspuugde): ze spuugt hem weer uit en begint hard te huilen in bedje... 🙈 nu wil ik een knuffeltje een "moedermelkbadje" geven, zodat ze de melk ruikt in bed...
één jaar geleden
Reactie op Mysecret
Beste mama,
Ik herken jouw manier van doen, zo doe ik het namelijk ook. Ik ...
Oh wauw, wat een heerlijk groot bed! Ik vind een 160 bed ineens heel klein en wil in de toekomst ook een groter bed! Wij hebben ervoor gekozen dat ik de eerste jaren thuis ben, het geeft mij nu al zoveel rust dat ik mij alleen maar op de kleine hoef te concentreren.. Jij bent ook thuis? Fijn om te horen dat er meer mama's zijn die mijn struggles herkennen...
één jaar geleden
Reactie op IkPien
Wij hebben dit ook gedaan
Aanvulling hierop hoe wij het moesten doen:
Inte ...
Bedankt voor jouw schema! Ik voel ook meer voor het 5/10/15 interval schema... Ik ben hoogsensitief en het huilen dringt diep tot mij door (ik ervaar het echt als intens) en ik heb haar eerder nooit langer dan 5 minuten laten huilen...
Ik ben wel benieuwd of iemand kan uitleggen hoe een holistische aanpak eruit ziet? Misschien ook wel lastig om dat kort te omschrijven... Misschien kan iemand ervaringen delen?
één jaar geleden
Reactie op Felici
Bedankt voor jouw schema! Ik voel ook meer voor het 5/10/15 interval schema ...
Holistisch is vlgs mij mildred vuyk van Liefde van een Moeder en the nurturing kind…
één jaar geleden
Reactie op Felici
Oh wauw, wat een heerlijk groot bed! Ik vind een 160 bed ineens heel klein ...
Ik ben nog aan het opbouwen in mijn werk. De bedoeling is dat ik 3 dagen ga werken en de kleine 1 dag opvang, 1 dag oma en 1 dag papa heeft. Maar een groot bed is echt een aanrader vooral voor het stukje met je partner je kan gewoon naast je man soms liggen, ook af en toe gezellig 🤣🤣
één jaar geleden
Reactie op Felici
Hoogsensitief, hier ook.
Wij starten nu wel met 10 min, omdat we merken dat ze vaak rond de 10.mim rustig wordt en gaat liggen. Ze heeft dan nog wat na huiltjes en dan is het klaar. Eerder naar binnen zorgde juist weer voor een trigger om wakker te blijven
Tip voor overdag: ga iets doen! Ik ging de eerste keer de was opvouwen met iets van muziek/tv programma aan. Ga je zitten wachten dan wordt je knettergek.
S nachts heb ik oordopjes gehaald, en vraag ik echt de steun van mijn vriend (hand vasthouden, tegen mij aanliggen ect)
één jaar geleden
Reactie op Felici
Holistisch is allesomvattend zeg maar. Dus die slaapcoaches kijken naar meer dan alleen de nachten. Hoe gaat het overdag, heeft je kindje overdag voldoende mogelijkheden om tot rust te komen, om te verbinden met jou als ouder en zijn wellicht nog andere redenen waarom je kindje slechter kan slapen.
Daarnaast hebben deze coaches bijna altijd de focus op verbinding tussen ouder en kind. Er zal dan ook niet gezegd worden dat je je kindje 5, 10 of 15 minuten alleen moet laten huilen in zijn/haar bedje. In de cursus van Liefde van een moeder wordt er ook aandacht besteedt aan waarom je je kind juist niet wil laten huilen en wat je dan wel kunt doen. Zij heeft bijvoorbeeld de GROEI methode ontwikkeld. Ik post daar even een screenshot van uit de cursus wat dat precies inhoudt, en dan zie je weer dat het inderdaad allesomvattend is en naar meer zaken dan alleen slapen kijkt.
Persoonlijk geloof ik er echt in dat verbinden met je kindje en je kindje niet laten huilen de allerbeste methode is om op termijn een goede slaper te krijgen. Maar iedereen moet doen wat zij zelf denkt dat goed is en vooral wat zij zelf aan kan. Ik zou het persoonlijk niet kunnen om mijn kind 10 minuten lang te laten huilen midden in de nacht, dan ben ik liever nog een uur wakker dan dat ik haar moet laten huilen.
Maar nogmaals, doe echt vooral wat goed voelt voor jou en wat je zelf aan kunt. Mocht dit bij je passen dan kan je altijd een holistisch slaapcoach benaderen of bijvoorbeeld de podcasts van Liefde van een moeder beluisteren.
één jaar geleden
Reactie op AL10
Holistisch is allesomvattend zeg maar. Dus die slaapcoaches kijken naar mee ...
Heel erg bedankt voor je uitgebreide berichtje! De inhoud van wat je beschrijft spreekt mij aan! Het laten huilen druist om heel eerlijk te zijn ook echt tegen mijn moedergevoel in... Ik voel mij erg machteloos en ook soms gefrustreerd als ze wéér niet kan slapen of alleen maar in mijn armen/tegen mij aan in bed, want ik doe echt niks de hele dag en ben alleen maar aan het zorgen, tegelijkertijd stroom ik over van liefde als ik zie hoe ze bij mij haar rust vindt en zichzelf volledig kan overgeven...
één jaar geleden
Reactie op Felici
Heel erg bedankt voor je uitgebreide berichtje! De inhoud van wat je beschr ...
Graag gedaan! :)
Hopelijk kan je dan een slaapcoach vinden die bij jullie past en waar je voor 100% achter kan staan zonder dat het tegen je moeder gevoel in gaat. Dat gevoel heb je niet voor niks namelijk!!
Ik begrijp je gefrustreerde gevoel ook volledig over het constant zorgen, dat is ook echt zwaar. Na de cursus van liefde van een moeder ben ik daar wel zelf anders tegenaan gaan kijken en doe nu ook meer voor mezelf of het huishouden waar mijn kind bij is bijvoorbeeld. Dat moet namelijk naast elkaar kunnen bestaan en zo leren ze ook nog eens te helpen in het huishouden ;)
Goed, ik hoop echt dat het voor jullie beter wordt en dat je een manier kan vinden om hier mee om te gaan wat bij jullie past. Of het nu alsnog samen slapen of een vloerbed is bijvoorbeeld, er zijn echt nog heel veel mogelijkheden zonder je kindje te laten huilen. Veel succes ermee!!
Ps. Voor de mama's die wel de kindjes hebben laten huilen is dit geen oordeel hoor. Ieder moet echt doen wat bij haar past en wat je zelf aan kunt.
één jaar geleden
Poeh he wat sterk van je dat je hulp vraagt. Ik zou je adviseren contact op te nemen met “bureau van slaap”. Zijn door hun heel goed geholpen. Ze gaan je proberen helpen je kindje liefdevol in slaap te laten vallen en geloven niet in het laten huilen ed. heel veel succes en you can do this ♥️
één jaar geleden
Hoihoi
Ik had dat patroon ook van enkel aan de borst in slaap vallen en slapend weg kunnen leggen totdat ze een jaar was, maar dit brak mij ook op. Dit patroon heb ik doorbroken door heel consequent te zijn, een voorspelbaar ritme, haar max wakkertijden te hanteren en een duidelijk bedritueel aan te houden. Dus eigenlijk alle gunstige omstandigheden creëren. Bij ons ziet het er als volgt uit: overdag na slapen voeden, spelen, knuffelen, als ze naar bed gaat doen we samen speeltjes opruimen, naar boven, verschonen, diertjes gedag zeggen, licht uit. Dan slaapt ze binnen 10 min (wel even mopperen). Als ze echt niet wil slapen en overstuur is dan ga ik naast jaar bedje zitten en aai ik zonder haar aan te kijken over haar rug en zeg zachtjes shhh, shhh. s’avonds hetzelfde bedritueel, maar dan geef ik voor het slapen gaan nog even borstvoeding en zing zachtjes een liedje of neuriën. Nog even knuffelen en dan leg ik haar in bed. In het begin moest ze daar heel erg aan wennen en snel overstuur. Als ze overstuur is heb ik gekozen voor de put down methode, zodat ze wel in haar bedje blijft, maar toch haar kan troosten, maar kies een methode die goed voor jou voelt. Ze ligt altijd op haar buik dus dan leg ik 1 hand over haar schoudertjes en met de andere hand aai ik zachtjes over haar rug in combinatie met zachtjes shhh. Dan blijf ik bij haar tot ze slaapt en ga ik weg. Zo kan ik haar toch troosten op een andere manier. Binnen een week dit consequent te doen, dus echt niet meer aan de borst in slaap vallen, gaf dit goed resultaat. Momenteel resulteert dit in netjes 2 slaapjes overdag van 1,25 of 1,5 uur en s’nachts 1 x wakker worden voor borstvoeding.
Schema hier ziet er als volgt uit (dochter 13 maanden):
06:30 wakker (bv) en ontbijt
9:00 fruithapje
9:30 slapen
10:45 wakker
11:00 bv
12:30 lunch
13:45 slapen
15:00 of 15:15 wakker
Tussendoortje
16:45 avondhap
18:45 de nacht in
Snachts 1 x wakker voor bv
Overdag hou ik haar max wakkertijden aan als ze goed heeft geslapen. Bij ons is dat overdag 3-3-4 ritme
één jaar geleden
Reactie op iirriizz
Hoihoi
Ik had dat patroon ook van enkel aan de borst in slaap vallen en sla ...
Nog aanvulling: bij ons werkte 5-10 regel ook niet echt, dan raakte ze meer overstuur als ik elke keer terugkwam. Meestal als ze s’avonds gaat slapen, huilt ze eerst eventjes, gaat snel over in mopperen en valt binnen 15 min in slaap. In die 15 min kom ik dan ook niet meer in haar kamer. Raakt ze direct overstuur, resulteert in knuffel uit bed gooien, staan en huilen, dan doe ik de put down methode tot ze slaapt. Wellicht iets waar je je goed bij voelt als alternatief voor aan de borst in slaap vallen.
Voor de methodes had ik baby in een droomritme gebruikt.
Heel veel succes en hopelijk vind je snel een manier die rust geeft voor iederen 🙌🏼