30 Reacties

3 jaar geleden

Geen ervaring hiermee, maar ik heb wel gezien dat ze hier speciale broekjes voor hebben. Heel veel sterkte en ik hoop dat het allemaal mee valt!

3 jaar geleden

Ik ook geen ervaring. Bij ons meisje was er ook even sprake van, maar bleek uiteindelijk toch niet zo te zijn. Ik had me er wel in verdiept en moet zeggen dat ik wel wat begon te twijfelen over een broekje op basis van onderstaand onderzoek. Wil ik je toch even meegeven om te kunnen overwegen. https://www.umcutrecht.nl/nieuws/heupdysplasie-geneest-meestal-vanzelf

3 jaar geleden

Je hebt slaapzakjes met een extra rits in het midden tussen de beentjes zodat je als het waren 2 broekspijpjes hebt en je je kindje in slaapzak in de maxicosi kunt stoppen. Hopelijk snap je wat ik bedoel😅. Deze heb ik veel gebruikt toen mijn dochter een spreidbroekje had. Qua kleding gebruikte ik leggings en malliotjes met een jurk of trui/shirt. Dit ging prima. Later, toen mijn dochter kon zitten hebben we een fietstoeltje van yepp gekocht, hier paste ze met spreidbroek gewoon in. Mijn dochter was binnen 2 dagen gewend aan haar spreidbroek. Voor mij duurde het wat langer😉. Maar uiteindelijk viel het me alles mee.

3 jaar geleden

Wij hebben eind januari de echo staan om te kijken of ons kindje dit heeft. Ben heel benieuwd. Weet verder ook nog totaal niet hoe of wat dus lees hier even mee.

3 jaar geleden

Ons zoontje van 4 maanden heeft sinds 2 weken een spreidbroekje, ik zag er ontzettend tegenop en had ook heel veel vragen. Gelukkig valt het echt ontzettend mee!! Hij past nog gewoon in de maxi cosi en in het stokke kuipje. Ook in de kinderwagen geen probleem. Slaapzak van de Hema past gewoon goed maat 68/80. Het is een grote jongen maar alles past dus gelukkig nog. Qua broekjes doe ik hem leggings aan en gebreide vestjes en truitjes over het harnasje heen ivm het vele spugen van ‘m.

3 jaar geleden

Reactie op Jappie123

Je hebt slaapzakjes met een extra rits in het midden tussen de beentjes zod ...
Bedankt voor je tips! Fijn om te horen dat je dochter zo snel gewend was, dat geeft me weer wat positieve energie☺ Waarschijnlijk heb ik er meer last van dan m'n kleintje, maar dat zal inderdaad wel wat tijd nodig hebben nog. Hoelang heeft ze uiteindelijk het spreidbroekje moeten dragen?

3 jaar geleden

Reactie op Elisa08

Wij hebben eind januari de echo staan om te kijken of ons kindje dit heeft. ...
Moet je dit ook vanwege stuitligging? Dat was hier namelijk wel het geval

3 jaar geleden

Reactie op XXSH

Ons zoontje van 4 maanden heeft sinds 2 weken een spreidbroekje, ik zag er ...
Ah wat fijn zeg voor jullie!! Je zou verwachten dat dat allemaal niet meer zou passen maar dat kan prima dus zo te zien. Ik kijk er ook tegenop, ben in m'n hoofd al met veel dingen bezig. Weet je ook welk spreidbroekje dit is? Deze ziet er best comfortabel uit, zelf met dichte slofjes. Er zijn best veel verschillende soorten las ik.. Zullen ook wel veel verschillende varianten van heupdysplasie zijn.

3 jaar geleden

Ik volg! Wij moeten begin februari weer heen voor een echo van de heupjes. Het zat laatst op het randje van wel/niet een spreidbroekje, dus over een paar weken kijken of het uit zichzelf goed gegroeid is. Merk wel dat ik er zelf wel moeite mee heb.. maar besef dan ook wel dat ze er waarschijnlijk geen last van zal hebben mocht ze een spreidbroekje krijgen

3 jaar geleden

Reactie op Nuttybowl9

Ah wat fijn zeg voor jullie!! Je zou verwachten dat dat allemaal niet meer ...
Ja gaat inderdaad prima! Het is voor ons vervelender dan voor hem heb ik het idee. Verschonen en omkleden duurt net even wat langer. Hij draagt een pavlik bandage.

3 jaar geleden

Mag ik vragen of jullie wat merkten aan jullie kindjes dat zij het hebben? Bv: kon niet met het voetje naar het gezichtje toe. 2 weken geleden heeft ons meisje haar prikjes gehad en toen dus de arts gezien. Zij vroeg aan ons: heeft ze in een stuit gelegen? Zitten er heupproblemen in de familie? Ze ging daarna snel door met andere vragen dus kon er niet echt op doorgaan maar toch ‘bang’ dat ze ook iets met haar heupjes heeft.

3 jaar geleden

Reactie op CorineKn

Mag ik vragen of jullie wat merkten aan jullie kindjes dat zij het hebben? ...
Bij ons zijn de bilplooien niet hetzelfde. Als ze op haar buikje ligt dan sluiten de naadjes van de billetjes niet op elkaar aan. En als ze op haar ruggetje ligt lijkt het wel alsof haar heupjes net niet symmetrisch zijn. Maar onze dochter had in stuit gelegen dus dan is een heupecho met 3 maanden een standaard procedure. Heeft jouw kindje ook in stuit gelegen? Als ze iets afwijkens zag zou ze dat dan niet eerlijk gezegd hebben denk je?

3 jaar geleden

Reactie op CorineKn

Mag ik vragen of jullie wat merkten aan jullie kindjes dat zij het hebben? ...
Mijn beide kinderen hebben heupdysplasie. Een in een erge variant en een in een milde variant. Bij ons in het erfelijk waardoor de kinderen sowieso gecontroleerd werden. Maar bij beide kinderen zagen we niets waardoor we zelf deze diagnose al konden voorspellen. Alleen het consultatiebureau had gezien dat de beenplooitjes niet gelijk liepen. Als je zelf twijfelt kun je toch altijd nog een keer het consultatiebureau contacten met je vraag, beter een keer te veel dan te weinig!

3 jaar geleden

Reactie op Nuttybowl9

Moet je dit ook vanwege stuitligging? Dat was hier namelijk wel het geval
Nee bij ons kwam het naar voren tijdens de afspraak bij het consultatiebureau. Zijn beentjes zouden helemaal naar buiten geduwd moeten kunnen worden, dus met zijn knieën plat op de grond, als een soort kikkertje zeg maar. Maar dat lukte dus niet helemaal. De kinderarts gaf wel aan te twijfelen maar voor de zekerheid toch een echo om het uit te sluiten (of eventueel te bevestigen natuurlijk).

3 jaar geleden

Reactie op Nuttybowl9

Bedankt voor je tips! Fijn om te horen dat je dochter zo snel gewend was, d ...
Ze kwamen er pas bij 6 maanden achter. Tot 11 maanden heeft ze dag en nacht een spreidbroek gehad, tot 14 maanden nog alleen in de nacht.

3 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga nog even bellen. Heel veel succes met jullie kindjes 🙏🏽

3 jaar geleden

Ons kindje heeft nu voor de derde dag een Pavlik bandage. Afgelopen nacht werd ze om de 20min huilend dan wel krijsend "wakker". Rond 1uur viel ze eindelijk wat langer in slaap. Maar deze nacht heb ik nu al zo'n 10x gehad dat ze ineens begint te krijsen na 20min slaap. Oogjes blijven dicht, pak ik haar op, slaapt ze meestal verder. Of ze krijst langer door en valt dan in slaap. Leg ik haar weg, begint het weer van voren af aan😢 Iemand tips? Dit is best slopend zo voor ons allemaal....

3 jaar geleden

Mijn dochter heeft een pavlik gehad, kon haar hiermee prima voedden! In een slaapzak lukte niet meer dus we hebben haar toen zonder slaapzak in bed gedaan, wel met een wat dikkere dekentje. Wij hebben hem dag en nacht aan gehad en alleen wanneer het noodzakelijk was afgedaan! Uiteindelijk heeft ze er 8 weken in gezeten en daarna mocht hij helemaal uit!

3 jaar geleden

Reactie op Nuttybowl9

Ons kindje heeft nu voor de derde dag een Pavlik bandage. Afgelopen nacht w ...
Herkenbaar, onze dochter moest ook een paar dagen flink wennen aan deze nieuwe houding.. geef het even tijd, ze moet er echt aan wennen. Het enige wat we konden doen was troosten. Het komt goed! Succes:)

3 jaar geleden

Reactie op MeylisM

Mijn dochter heeft een pavlik gehad, kon haar hiermee prima voedden! In een ...
Wat fijn! 8 weken is vrij kort in wat je soms leest! Ze past hier inderdaad ook niet in de slaapzak. Had jouw dochter ook zoveel last van spierpijn? Hebben wel een betere nacht gehad maar zodra haar broekje uitmoest weer veel huilen. Maar elke dag gaat het vast wat beter!