51 Reacties

één jaar geleden

Reactie op Margaret81

Ja en dat is ook ontzettend lang. Zeker voor zulke kleine kinderen. De basi ...
Helemaal eens. Helaas hebben wij het nodig dat we allebei werken. En zoals ik net al zei, ik doe op mijn werk, alles wat in mijn macht ligt om de kindjes stuk voor stuk te bieden wat ze nodig hebben. Feit blijft dat ik dat niet (altijd) kan.

één jaar geleden

Reactie op ShaBas

Zowel mijn man en ik werken in een wereld waarbij je nooit zeker weet of je ...
Bij onze opvang krijg je deze uren te goed (alleen van feestdagen) en bij de opvang van mijn kinderen is dat meegerekend in de uren die je afneemt. Ook wel, we betalen ze niet. Dit is dus ook wel erg instellingsafhankelijk.

één jaar geleden

Ons kindje gaat niet naar een opvang maar in principe mogen ouders zelf weten wat ze doen in de tijd dat kindjes bij de opvang zijn toch? Of dat nou werken, tennissen of douchen is?Daarnaast toen ik nog in de zorg werkte, werkte ik bijvoorbeeld tot 16 uur. En moest mijzelf daarna nog omkleden. Dat moest ook in mijn eigen tijd. En het gebeurde ook weleens dat er een een patiënt naar het toilet moest, viel, overdracht liep uit. En dan werk je ook wat later... ik vind een opmerking over 3 minuten, zeker als het nooit gebeurt, een beetje heftig. Als je het pand wilt afsluiten in de baas zijn tijd moet je dat denk met je baas bespreken en niet met je betalende klanten. Dus dat je betaald wordt tot 18.15 uur ofzo? Het is overigens niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen.

één jaar geleden

Reactie op Blijengelukkig2022

Ons kindje gaat niet naar een opvang maar in principe mogen ouders zelf wet ...
Helaas werkt dat niet, we kunnen niet zomaar tijd krijgen om af te sluiten. Het is ook niet dat 1 ouder het “probleem” is. Wij hebben bijv op mijn locatie 6 dagopvang groepen en 3 bso groepen. Er zijn vaak van meerdere groepen ouders die totaal geen haast lijken te hebben en daarmee de hele bende ophouden. Mijn leidinggevende kan dan niet verantwoorden aan hogerop om te zeggen 3 moeten 15 minuten langer doorbetaald krijgen omdat ouders net aan op tijd komen en daardoor niet op tijd afgesloten kan worden. Wie betaalt namelijk die tijd? Niet de ouders waarvan die ouders rustig aan naar buiten lopen na de sluitingstijd. Inderdaad een keer kan gebeuren, maar het zijn vaak meerdere ouders op een avond en dat 5 dagen in de week. Ik vind het niet erg om een keer een paar minuten later de deur uit te lopen vanwege een late ouder maar dit is meestal niet een keertje 😅. Mijn vermoeide kinderen willen het liefst ook 18.00 in de auto zitten om thuis een prakkie te eten, te douchen en naar bed te gaan. En zeker iedereen moet weten waar diegene zijn tijd aan besteed op een opvangdag, maar vaak worden de kinderen van heel vroeg tot heel laat gebracht en dan zijn ze echt totall loss.

één jaar geleden

Reactie op Queenie97

Helaas werkt dat niet, we kunnen niet zomaar tijd krijgen om af te sluiten. ...
Dat het niet goed is voor de kinderen, zo lang, ben ik helemaal met je eens maarja dat is aan de ouders zelf helaas! En als het dezelfde ouders elke keer zijn die zo laat zijn, ben ik ook met je eens dat je daar wat van kan zeggen... Maar het afsluiten van een opvang, ik weet niet. Zoals ik al zei in meerdere beroepen moet je wel eens een stukje van je werk in je eigen tijd doen. Of je baas moet het betalen. Zijn er geen regels voor? Als je betaald tot 18 uur dan je tien minuten voor tijd aanwezig moet zijn ofzo.. sterkte in ieder geval. Hopelijk doet iedereen zijn uiterste best om het voor elkaar een beetje dragelijk te houden. En ik weet zeker dat inderdaad de begeleiding op zo'n groep zijn of haar best doet om het beste voor de kindjes te doen!!

één jaar geleden

Dat het niet goed is voor de kinderen, zo lang, ben ik helemaal met je eens ...
Soms een stukje eigen tijd inleveren voor werk vind ik ook zeker geen probleem! We zijn altijd al 15 voor onze dienst start aanwezig omdat anders ouders hun kinderen niet op tijd kunnen brengen dus daar begint het al bij. Mocht er onverhoopt iets gebeuren waarom ze te laat komen, hebben we er over het algemeen ook niks van. Alleen helaas is het zo dat die ouders vaak zowat naar binnen sprinten, kind oppakken en nog net niet zonder overdracht weer naar buiten gaan 😂. De wat laksere ouder doet rustig aan alle spulletjes pakken en sommige willen zelfs nog even op de grond gaan zitten 😅. Dat is het ergernis puntje van mij als leidster. Uiteindelijk heeft ieder beroep een of meerdere nadelige punten. Alleen ik vind als wij rekening houden met ouders, is het fijn als dat andersom ook gebeurd. En zeker weten, ik zou al mijn lieve opvang kindjes voor geen goud willen missen en zorg met alle liefde die ik in me heb voor ze!

één jaar geleden

Ons kindje gaat niet naar een opvang maar in principe mogen ouders zelf wet ...
Ze moeten en mogen het absoluut zelf weten. Maar ik vind het een zorgelijke ontwikkeling dat kinderen (onnodig) lange dagen maken in de opvang. En ik denk dat dát niet goed is voor de ontwikkeling van de kinderen. Op zich is de opvang, als je een goede hebt (ik hoor helaas wel eens andere verhalen..), echt niet per se verkeerd of slecht. Maar het aantal uren dat sommige kinderen komen/er zijn..😔 Daar gaat het mij om 😊 Ik snap ook dat ouders het af en toe fijn vinden om een dagje voor zichzelf te hebben en dat is ook echt oké daar zou ik ook nooit een ouder over “veroordelen”. En ik vind het sneu voor een kind dat die “gestraft” wordt om het feit dat papa en mama eerst nog even gezellig samen gaan eten (standaard heb ik het dan over hè, een enkele keer is allemaal echt niet erg..) want zo’n kind is op een gegeven moment gewoon op, moe, klaar. Dus echt. Ik vind ook dat ouders het zelf moeten weten. Maar je bent een ouder en jij bent verantwoordelijk voor je kind en het welzijn. En daar wordt, in mijn opzicht niet altijd even goed meer naar gekeken. Tuurlijk sommige werken lange diensten, hebben files, moeten overwerken.. dat is een ander verhaal.

één jaar geleden

Reactie op Queenie97

Helaas werkt dat niet, we kunnen niet zomaar tijd krijgen om af te sluiten. ...
Ik denk dat ouders geen flauw benul hebben eigenlijk... Ik ga er eerlijk gezegd ook vanuit dat leidsters netjes betaald krijgen vanaf het moment van opstarten tot afsluiten. En voor €1500 per maand verwacht je toch ook wel een paar minuten te mogen kletsen over je kind. KDV's zouden hier best duidelijk centraal over mogen communiceren wat de regels zijn omtrent brengen en halen (hoe laat, wel niet kletsen, trek je zelf de jas uit of doet de leidster dat, etc.). Beetje sneu als die communicatie afhankelijk is van leidsters die maar lukraak geïrriteerde opmerkingen naar onwetende ouders moeten maken.

één jaar geleden

Ik zou persoonlijk zelf als ik en mijn partner allebei een baan hebben waarbij we niet weten of we optijd onze kinderen optijd op kunnen halen een oplossing zoeken voor dat probleem. Is er een andere mogelijkheid dat de kinderen zeker weten optijd opgehaald kunnen worden. Ik vind dat niet een probleem voor de kinderopvang... die krijgen anders vervolgens hetzelfde probleem en dan schuift het maar door.

één jaar geleden

Kinderopvang in Nederland lijkt me zo te lezen een heel ander systeem dan in België🙈

één jaar geleden

Reactie op Pufje94

Ik denk dat ouders geen flauw benul hebben eigenlijk... Ik ga er eerlijk g ...
Voor elk bedrag dat je per maand betaald voor de opvang van je kind(eren) mag je een overdracht verwachten. Maar als dat (standaard) een paar minuten voor de sluiting is. Is dat kort maar bondig. Ik zou nooit zomaar een kind in iemand zijn handen drukken en alleen zeggen dat alles goed is gegaan. Maar ouders zullen ook moeten begrijpen dat leidsters na hun werktijden graag naar huis willen met eigen kinderen. De regels staan over het algemeen in je contract die je getekend hebt. Zo niet dan kan je altijd vragen of ze die naar je willen sturen. Als leidsters “lukraak geïrriteerde opmerkingen” gaan maken dan kan je als ouder altijd het gesprek aan gaan. Wellicht dat de leidster niet door heeft dat zij dit doet, ook wij zijn mensen met emoties en het kan zo zijn dat ze die emotie helemaal zo niet wilde projecteren op een ouder. Ik ben wel van mening dat je als ouder zelf ook de reglementen van de opvang van jouw kind(eren) kunt inlezen. Zo kan je nooit de regels “schenden”. 😃

één jaar geleden

Reactie op Queenie97

Voor elk bedrag dat je per maand betaald voor de opvang van je kind(eren) m ...
Bij ons speelt dit trouwens helemaal niet. Maar ik heb uit interesse toch even gezocht, en het niet terug gevonden in de voorwaarden. Zelfs al staat het daar in, dan zou het best makkelijker vindbaar mogen zijn. (Wie leest die 10 pagina's voorwaarden echt door...?) Mijn punt is dat als de leidsters niet doorbetaald krijgen tot "echte" sluitingstijd, ik hen groot gelijk geef dat ze uitvallen richting ouders (zoals bij ts). Maar is aan de werkgever om dit centraal op te pakken met centrale communicatie richting ouders.

één jaar geleden

Reactie op Pufje94

Bij ons speelt dit trouwens helemaal niet. Maar ik heb uit interesse toch ...
Ik heb ook niet de volledige voorwaarden gelezen hoor 🤭. Heb wel naar de belangrijke kopjes gekeken. Ben het zeker met je eens dat zulke dingen duidelijk vindbaar moeten zijn! Zeker als je wrijving tussen ouders en leidsters wilt voorkomen. Helaas blijft het een geldkwestie, zoals alles in de wereld.

één jaar geleden

Reactie op annaniempje

Ze moeten en mogen het absoluut zelf weten. Maar ik vind het een zorgelijke ...
Ben het helemaal met je eens! Wij zijn al moe na een lange werkdag, wat van zo'n kleintje in de groei, weg van papa en mama, hersentjes nog helemaal niet zo ontwikkeld. Nee ben het volledig met je eens. Hoe lief begeleiding ook is, hoe lekker het eten ook al is, leuke speelgoed, geweldige activiteiten...

één jaar geleden

Mijn opvang is volgens mij van 7 tot 7 open. Ik breng mijn zoontje altijd rond half 8 a kwart voor 8 en dan blijf ik 10 minuutjes om hem even te laten wennen en te kletsen met de leidster over hoe het met hem gaat. Ik haal hem altijd pas rond 6 uur op, en soms pas tegen half 7, ligt eraan hoe druk het is op mijn werk. Als ik voor 6 uur kom dan is hij nog op zijn eigen groep, als ik later kom dan doen ze alle kindjes die nog over zijn bij elkaar in een ruimte met een leidster erbij. Als ik hem ophaal ben ik meestal wel met 5 minuten weg. Ik heb een app waar hun in zetten hoe zijn dag was dus dat lees ik al voordat ik hem kom halen dus dan hoeven we niet zoveel te bespreken

één jaar geleden

Reactie op Vlinder1809

Mijn opvang is volgens mij van 7 tot 7 open. Ik breng mijn zoontje altijd r ...
Ter aanvulling, ik werk lange dagen van 8 tot 6 uur. En ik ben alleen en heb geen partner die de kleine eerder kan ophalen. Ik heb wel bewust een opvang gekozen die bij mijn werk om de hoek zit dus dat scheelt

één jaar geleden

Ben het helemaal met je eens! Wij zijn al moe na een lange werkdag, wat van ...
Mee eens. Onze zoon gaat om 09.15 en ben daar tot 09.30 en mijn man haalt hem om 16.00 uur op. Soms haal ik hem ook om 15.00 uur op, dan kan hij thuis misschien nog even een dutje doen of gewoon knuffelen.

één jaar geleden

Reactie op annaniempje

Ja weet je wat het is.. Ik snap het ook. Want het is gewoon fijn als alles ...
Dat is bij ons ook zo, maar niet uit luxe. Ik heb 40 min reistijd en mijn man 2,5 uur. En ja ik werk officieel tot 17:00 maar meestal ben ik ook pas 20 minuten later weg. Gelukkig maar 1 dag in de week want 10 uur op het kdv is gewoon lang. Gelukkig de dag daarna ben ik vrij en hebben we lekker samen tijd ☺️

één jaar geleden

Reactie op MrsApplejuice

Dat is bij ons ook zo, maar niet uit luxe. Ik heb 40 min reistijd en mijn m ...
En dat maakt, in mijn ogen, een groot verschil! Bij jullie is het niet anders.. en is het geen keuze, maar noodzaak. 😊

één jaar geleden

Reactie op Cher2022

Mee eens. Onze zoon gaat om 09.15 en ben daar tot 09.30 en mijn man haalt h ...
Oprechte vraag; wat voor werk hebben jullie dan? Ik verwonder me er dagelijks over dat wanneer ik mijn dochter breng om 7:45 ze een van de eerste is en wanneer ik haar haal om 17:45 ze een van de laatste is. Ik snap nooit wat al die mensen doen dat ze een kind zoveel later kunnen brengen en eerder kunnen halen. Op mijn thuiswerkdagen breng ik haar een half uurtje later maar ophalen is dan nog steeds op hetzelfde tijdstip, want op andere dagen werk ik in de trein om haar zo ‘op tijd’ op te kunnen halen. 😅