29 Reacties

3 jaar geleden

Ik schrik daar ook van. Ons zoontje is 7 mnd en probeer hem zo gezond mogelijk te laten eten. Heb laatst van die haver knabbels gehaald voor 6+ en vond dat eigenlijk al te ongezond..

3 jaar geleden

Ik laat mijn meisje van 7maanden ook alles mee proeven, van spaghetti tot aan ijsjes toe. Ze vind dus alles wat ik eet interessant daarom dat ik haar in hele kleine hoeveelheden laat proeven

3 jaar geleden

De oudste heeft eigenlijk nooit interesse getoond in voeding wat minder gezond is. Misschien doordat wij haar dat nooit lieten proeven, geen idee. Wat betreft mee eten wat wij aten. Dat deden we eigenlijk net voor de 1 jaar. Wel lette we nog wel op (en nog steeds ookal is ze bijna 2,5) het zout. Wij eten eigenlijk zo veel mogelijk zoutloos. Wel vond ik dat ze eens in de zoveel tijd een lekker koekje gewoon mocht krijgen, of een ongezonder toetje. Ben benieuwd hoe het met onze tweede nu gaat.

3 jaar geleden

Ja vind ik ook heftig. Zolang ze niet bewust is van ongezond eten, geef ik het haar ook niet. Wij hebben ook niks ongezonds in huis en onze naaste omgeving eigenlijk ook niet.

3 jaar geleden

Ik denk juist dat lekker proeven een kind kan stimuleren om te eten. Ik ben wel nog voorzichtig met Puten suiker, maar ben ook van mening dat je er niet te strict mee om moet gaan. Ze krijgt hier af en toe een likje vla en als er wat zout is gebruikt bij het koken van de groenten of aardappelen krijgt ze alsnog wel een paar hapjes als ik zie dat ze geïnteresseerd is. Sauzen enzo zou ik nu nog even niet doen, maar vanzelf dat ze dat ook graag zal willen proberen

3 jaar geleden

Hier af en toe hapjes van van alles. Maar te sterk gekruid, hard of anders krijgt ze niet. Ze is nu bijna 9 maanden en ze eten vanzelf toch met de pot mee. Moet wel zeggen dat ze heel makkelijk alles eet, dat scheelt ook.

3 jaar geleden

Ik laat mijn kleine ook alles proeven, ze is morgen 7 maanden. Met proeven bedoel ik dan ook gewoon een klein hapje. Zoals een ijsje, of laatst een heeeeel klein stukje stroopwafel. Gekruid eten kan prima, maar je moet natuurlijk wel met zout eten wel oppassen. Overigens denk ik dat wij Nederlanders ook wel erg streng zijn hoor, in andere landen eten kinderen volgens mij al met de pot mee zodra dat enigszins kan, ook gekruid eten. Mijn oudste at alles tot ze 2,5 ofzo werd. Daarna werd ze ineens kieskeurig. Nu wil ze dingen niet meer eten waarvan ik zéker weet dat ze het lust 🤦🏼‍♀️

3 jaar geleden

Leuk om te lezen hoe jullie er in staan. Mijn partner en ik liggen niet helemaal op 1 lijn hierover. Hij is ook van het alles laten proeven. Ik ben meer van het motto wat ze niet kent, mist ze ook niet. Dus ik sta er geregeld als een politieagent naast. 🙄

3 jaar geleden

Ik ben heel streng met voor 1 jaar sowieso géén suiker en geen/zo min mogelijk zout. Ik vind het nergens voor nodig dat ze suiker krijgt, want ze snappen toch nog lang niet dat een stukje taart lekkerder is dan een boterham, of dat mama het wel mag en zij niet. En ik hoop dat als ze vanaf jongs af aan hartig en gezond lekker vindt en graag water of thee drinkt, ze later ook meer neigt naar gezond. Mijn zoontje van 2,4 jaar krijgt meestal gewoon water of melk te drinken en eet zelfs juist graag smeerkaas ofzo op brood. Hij is dol op fruit. Helaas krijgt hij bij opa en oma wel zoet op brood en zelfs op de opvang! Daardoor wordt het thuis ook steeds vaker een discussie 😟 Verder beperk ik zoveel mogelijk zoetigheden, maar als iedereen taart krijgt, mag hij nu ook een klein stukje.

3 jaar geleden

Reactie op Clarakoe

Ik ben heel streng met voor 1 jaar sowieso géén suiker en geen/zo min mogel ...
Smeerkaas is toch ook hartstikke zout? Mijn peuter is dol op fruit en eet er kilo's van. Maar ze is (sinds een jaar ofzo) ook dol op ijs, snoepjes, chocoladekoekjes enz.. Ze heeft ook heel lang alleen mar water gedronken, maar nu wil ze alleen nog ranja. Daar hebben wij de suikervrije variant van. Ook drinkt ze veel melk. Op brood kaas, hummus, smeergeitenkaas, appelstroop, pindakaas en af en toe wil ze hagelslag. Aangezien ze op de grens van ondergewicht zit (vraag me niet hoe) laat ik haar lekker gaan. Alles met mate natuurlijk.

3 jaar geleden

Reactie op MamaBamboe

Smeerkaas is toch ook hartstikke zout? Mijn peuter is dol op fruit en eet ...
Zit idd heel veel zout in en onverzadigde vetten

3 jaar geleden

Mijn moeder is voedingsdeskundige. Buiten de discussie of het goed is om kinderen te stimuleren met verschillende etenswaren is het wel hartstikke ongezond om kinderen vroeg suikers te laten eten. Hun lichaam kan dit nog niet aan, en is er een reden waarom er tegenwoordig zoveel mensen gluten-lactosevrij moeten eten, omdat de nieren het niet kunnen. Wil uiteraard niet zeggen dat je het nooit mag geven alleen ben hier gewoon heel voorzichtig mee en geef het niet omdat wij het leuk vinden om onze kindjes ijsjes te zien eten. Zolang mijn zoontje het verschil nog niet weet ga ik hem proberen net zo enthousiast maken over n komkommer als chips. 😉

3 jaar geleden

Wat interessant om alle verschillende reacties te lezen! Ik denk zelf inderdaad: wat ze niet kent, mist ze niet. Zonde om haar nu al actief snoeperij aan te bieden, terwijl ze nu nog helemaal wild wordt van een stuk komkommer :) Hoewel ik het qua avondeten dan weer lastiger vind. Doe je dingen als sausjes, bewerkt vlees/ vegaburger, etc. dan ook niet...? Dat zijn toch bewerkte producten en niet super gezond.

3 jaar geleden

Mijn zoontje vind alles geweldig wat ik hem geef (gelukkig!). Dus ik geef alleen gezonde dingen. Ik denk dat ze het niet missen, als ze het niet krijgen. Verder ben ik dan denk ik juist weer ‘extreem’ in het gezond doen (kan zelf niks met de adviezen van het cb) dus enkel borstvoeding, pas vanaf 6mnd hapjes, alles biologisch, vlees haal ik bij de biologische boerderij, nog geen brood/tarwe, kook alles zelf en vries het in in glazen bakjes etc. Voor ieder die dit ook interessant vind: de poepdokter junior van de groene vrouw vind ik een aanrader 👌

3 jaar geleden

Reactie op MamaBamboe

Smeerkaas is toch ook hartstikke zout? Mijn peuter is dol op fruit en eet ...
Ja klopt. Ik bedoelde zuivelspread (light). En de laatste tijd wil hij boterhammen "met niks" 🤣 dus alleen boter voor de vetten. Hij is ook lang en dun.. Hij at een tijdje kaas op brood tot ik las dat het voedingscentrum dat af raadt tot 4 jaar vanwege het zout. Het blijft enorm lastig om het 'goed te doen', gezond te laten eten en drinken en het gevecht er überhaupt iets in te krijgen soms... Dan is dat gelukkig nu nog makkelijk met onze baby's.

3 jaar geleden

Reactie op Clarakoe

Ja klopt. Ik bedoelde zuivelspread (light). En de laatste tijd wil hij bote ...
Ja dat zag ik idd laatst ook, over kaas. Maar mijn oudste kaas verbieden is echt onmogelijk, onze kaasboer kent haar zelfs bij naam 😂 er gaat hier een kilo per 1,5 week door ofzo (niet alleen door haar hoor haha). Allemaal echte kaaskoppen.

3 jaar geleden

Hier voor de baby onder de 1 gewoon alles volgens richtlijnen maar mn zoontje vab 1,5 krijgt ook wel eens een taartje want de strijd en struggle is real als wij iets eten dat hij niet mag. Maar met zout enzo letten we gewoon op dat we niet of zo Min mogelijk uit zakjes eten en zout voor onszelf pas na het opscheppen toevoegeb. Verder drinkt hij alleen water of thee door de dag heen Daar hebben wij dan weer mazzel mee

3 jaar geleden

Tot 1 geef ik geen suikers en krijgt hij alles zoveel mogelijk zoutloos. Bij de oudste vanaf 1 jaar het iets meer los gelaten maar echt wel zwaar met mate. Vanaf 2 jaar nog iets meer los gelaten, maar vooral qua zout nog wel voorzichtig etc.

3 jaar geleden

Reactie op Lottiee

Mijn zoontje vind alles geweldig wat ik hem geef (gelukkig!). Dus ik geef a ...
Leuks tip! Ik heb het boek opgezocht, kende wel de poepdokter voor volwassenen, maar wist niet dat ze er ook één had geschikt voor kinderen (tips voor een gezonde bips) 😊! Ik ben ook zo'n extremist 😉! Geen potjes, maar echte gekookte prakjes. Zelfs in het hotel waar we pas geleden in verbleven, durf ik de kok te vragen om aardappelen en broccoli zoutloos te koken haha!

3 jaar geleden

Reactie op Lottiee

Mijn zoontje vind alles geweldig wat ik hem geef (gelukkig!). Dus ik geef a ...
Eigenlijk jammer dat 'we' dat extreem vinden. Aandacht voor gezond eten zou juist de norm moeten zijn. Ik stoom de babyprakjes ook zelf met bio groenten/fruit. Vind het nu helemaal leuk om te doen, maar ben benieuwd of ik over een paar maanden nog steeds zo fanatiek ben haha. Ze krijgt ook vaak stukjes aardappel of groente van ons bord of een knabbeltje fruit of groente als ik iets aan het snijden ben. Het lijkt mij goed voor het leren eten om niet teveel onderscheid te maken in wat 'voor de baby' is en wat 'niet mag'. Gewoon leren om voor alles open te staan en te proeven. En eten wat de pot schaft, waar je ook bent.