9 Reacties
één jaar geleden
Hier ook hypermobiel, ik heb zelf ook hypermobiliteitssyndroom. Hoewel onze dochter inmiddels sinds een paar maanden kan kruipen als de beste heeft ze ook echt een voorkeur voor billenschuiven.
CB houdt het wel wat in de gaten, maar is er verder niet zo bezorgd over. Wij hebben dus ook geen fysio, zolang ze zelf lekker fysiek speelt en wel haar spieren gebruikt. We houden er rekening mee dat ze zich misschien iets langzamer ontwikkelt dan andere kindjes van haar leeftijd en dat ze sneller moe is, en dat is helemaal prima, komt vanzelf.
Jullie doen zelf vast ook al van alles, maar hier zijn wat dingen die wij actief doen. We proberen haar wel te stimuleren lekker fysiek te zijn. Ze heeft een klimrekje waar ze zich tegenwoordig wel aan optrekt (door er bvb een speeltje bovenop te leggen en de eerste paar keer haar te helpen waar ze zich vast kan pakken en overeind kan komen), en we hebben haar een tijdje rechtop op de voetjes over onze salontafel laten leunen, eerst met ondersteuning tot ze genoeg kracht in de beentjes had om zelf te kunnen staan. Verder staat ze zelf nog helemaal niet, maar het helpt wel voor de spierontwikkeling en het gevoel. En we gaan regelmatig met haar naar het zwembad, gewoon een beetje dobberen in het warme bad, dan gebruikt ze de spieren natuurlijk ook weer op een andere manier.
Los daarvan hoort die frustratie echt een beetje bij deze fase merk ik, dat ligt niet alleen aan jouw kindje hoor. Ze snappen op deze leeftijd nog niet zo goed waarom iets soms niet lukt en wat ze daarbij voelen, en dat komt er dan zo uit. Ik zou het lekker de tijd gunnen, zo te horen krijgt jullie zoontje genoeg uitdaging en voorbeeld van zijn grote broer.
één jaar geleden
Misschien een gekke vraag en off topic maar hoe weten jullie dat je kindje hypermobiel is? Ons dochtertje is ook superlenig (vooral in haar benen) maar heeft ook van 5-9 maanden een spreidbroekje omgehad. Geen idee of het normaal is dat ze zo lenig is of dat er meer aan de hand is. Vandaar mijn vraag :)
één jaar geleden
Reactie op baby22024
Misschien een gekke vraag en off topic maar hoe weten jullie dat je kindje ...
Bij de opvang viel meerdere leidsters met een maand of 4-5 specifiek op dat ze als ze op haar rug lag altijd met haar benen wijd naar buiten lag (echt plat met de knieën naar buiten zeg maar) en raadden ons aan om eens te overleggen met de jeugdverpleegkundige van het cb. Die heeft al haar gewrichten gevoeld en is idd tot die conclusie gekomen. Nu controleert ze elke afspraak haar gewrichten, maar maakt ze zich er verder geen zorgen over zolang ze zich goed ontwikkelt.
10 maanden geleden
Reactie op baby22024
Misschien een gekke vraag en off topic maar hoe weten jullie dat je kindje ...
Geconstateerd door fysio😊
MOD
10 maanden geleden
Hier ook een hypermobiel dametje.
Lag tijdens de zwangerschap in stuit en dwars.
Is aan het licht gekomen tijdens fysio controle in het ziekenhuis dat ze hypermobiel is. Met 6 maanden geloof ik, fysio gestart, ook aan huis.
Dochter miste ook de motivatie om te bewegen, heeft heel lang stil gelegen. Lage spierspanning er bij.
Inmiddels is ze bijna 16 maanden. Heeft beweeg motivatie gevonden. Maar dat is wel veel oefenen geweest. Aanpassingen in de dagelijkse zorg om haar te helpen sterker te worden in de spieren. En nog zit ze met bolle rug hoor, dus die romp is niet super sterk. Maar er zit verbetering in.
Sinds 1ste kerstdag is ze ineens zelf los gaan staan. Midden in de ruimte stond ze ineens😍
De verwachting van de fysio was/is dat ze pas loopt met 20-22 maanden. Door de sprong van kerst durf ik dat wat los te laten. Al kan ze zomaar bedenken dat ze het staan niet meer doet de komende weken.
Want dat merk ik wel. De ontwikkeling gaat met sprongen. Ze staat heel lang stil en dan ineens kan ze weer wat nieuws. Om vervolgens weer heel lang stil te staan in wat wij zien.
10 maanden geleden
Ons dochtertje (15 mnd) is ook veel flexibeler dan anders kindjes van haar leeftijd. Ze gaat via de spagaat naar haar buik en andersom naar de zithouding ook. Ze kan het ook wel op de normale manier. Ze is in korte tijd (rond 1 jaar) gaan zitten en kruipen op knieën en gaat nu ook staan als ze genoeg stevigheid heeft. Ze wiebelt aan alle kanten. Op advies van consultatiebureau de kinderfysio aan huis gehad. Zij gaf inderdaad aan dat ze in haar heupen, knieën en enkels erg flexibel is maar zag wel mooie sprongen en maakte zich geen zorgen. Het kan wat langer duren met lopen etc, maar dat is dus wel logisch omdat ze meer spierkracht moet hebben. Ze vertelde dat ze eigenlijk pas rond de 6/7 jaar de diagnose 'hypermobiel' mogen geven.
10 maanden geleden
Hier ook een meisje van 15 maande met hypermobiliteit in de heupen. Wij pakken haar bij de hand en maken er een spelletje van. Haar probleem zit echt in de heupen. Laatst stond ze ff zelf. En daarna snel dat handje aan de tafel. Dus het komt goed. Heeft alleen wat hulp nodig. Fysio geeft veel oefeningen en tips.
10 maanden geleden
Ook hier een meisje dat hypermobiel is. Vooral in haar heupen en knieën. Toen ze haar been omhoog zwiepte, knie overstrekte en been bijna in haar nek legde hebben we maar aan de bel getrokken 😉.
Fysio, CB en kinderarts zijn betrokken en maken zich geen zorgen. Ze verwachten dat ze wat langer de tijd nodig heeft met de grove motorische ontwikkeling omdat ze moeilijker stabiliteit kan vinden door het overstrekken en de flexibele heupen. Ze kruipt niet (heeft haar vader overigens ook nooit gedaan) en doet ook nog niet aan billenschuiven. We hebben wel oefeningen gekregen waarbij ze uit zichzelf heel krachtig gaat staan en wij haar knietjes moeten tegenhouden zodat ze deze niet overstrekt, om zo haar spierspanning op de juiste plekken verder op te bouwen. Fysio is al langere tijd betrokken en we zien geen grote sprongen, maar wel kleine stapjes in de goede richting.
Ik ben zelf ook hypermobiel (ook heupen en knieën) en dat heeft mij nooit in de weg gezeten.