7 Reacties
4 maanden geleden
Persoonlijke vind ik een kus op het gezicht niet erg, mond vind ik anders. Kinderen zitten overal aan met hun handen en stoppen dit ook in de mond. Heb daar vrij weinig moeite mee, goed voor de weerstand denk ik dan ;)
4 maanden geleden
Interessant topic ben je gestart!
Ik ben ook nogal op hygiëne gesteld en heb zeker met een kleintje ook bepaalde verwachtingen van anderen die bij ons over de vloer komen.
Bij ons wordt veel geknuffeld en ik laat het dan ook toe dat familieleden onze kleine meid knuffelen en op haar voorhoofd en wangetjes kussen. Ik wil hen niet in hun spontaniteit en uiting van liefde naar ons dochtertje beperken.
Ik ben duidelijk dat het kussen op de mond een echte no-go is. Zelf doen wij (ouders) dit ook niet. Ook eet ze met een eigen lepeltje/vorkje: ik laat haar niet van mijn bestek eten i.v.m. overdracht "30+ oude mondbacteriën" ;-)!
Wij hebben de regel dat iedereen die bij ons komt de schoenen uittrekt en op sokken loopt. Voor sommigen is het onthouden van onze regels lastig, zoals bij binnenkort handen goed wassen met zeep. Mijn schoonmoeder die altijd met openbaar vervoer reist moest ik er in het begin vaak op wijzen, wat mij een "kijk mij de juf uithangen gevoel" gaf. Nu los ik het anders op en speel ik het indirect naar haar toe: als mijn dochtertje haar bij binnenkomst wil knuffelen, zeg ik: "wacht even lieverd, oma wik eerst even haar handen wassen, voordat ze jou knuffelt" (werkt heel goed)!
4 maanden geleden
Reactie op Felici
Interessant topic ben je gestart!
Ik ben ook nogal op hygiëne gesteld en ...
Precies zoals jij het omschrijft is hoe ik het ook zie! Wij kussen ons kind ook niet op de mond, hij eet ook van zijn eigen bestek en hier worden ook geen schoenen binnen gedragen ☺️.
Heel slim om dat speelsgewijs te doen, ga ik ook proberen! Als je iets vaker moet herhalen wordt het soms voor m’n gevoel echt zo’n ding of voel ik me ook altijd overdreven..
Ik snap dat kindjes weerstand moeten opbouwen maar die bouwen ze ook op vele andere manieren op, vind ik.
4 maanden geleden
Op de wang/voorhoofd vind ik prima, dat doet onze familie. Mond doet niemand in onze familie en zou ik niet goedkeuren. Onze vrienden doen geen kus in het gezicht, nooit gedaan ook. We zijn wel echt van de hygiëne maar geven onze zoon wel een kus op de mond; naar mijn idee niets met hygiëne te maken.
4 maanden geleden
Kus op de mond is in mijn geval een no go. Ivm mondbacterieën dit ook gewoon gezegd tegen familie direct toen ik het zag. Ze reageerde verbaasd maar ons kind dus onze regels. Ook in het openbaar als hij zelf een kus op de mind wil geven zeg ik er gelijk wat van alleen op de wang of op het voorhoofd. Gewoon zeggen hoor.
4 maanden geleden
Oe, heel herkenbaar. Zelf ben ik helemaal niet van het kussen en knuffelen, alleen met mijn partner en mijn kindjes vind ik het fijn.
Ik krijg echt kriebels als iemand mijn dochter wilt kussen.
De meeste mensen om ons heen geven haar nu vooral high fives, heerlijk haha. Alleen mijn schoonmoeder wil heel de dag kussen (ook net nadat ze de hond heeft laten likken in haar gezicht, gadver). Ik wil het gesprek hierover nog een keer met haar aangaan, maar vind dit wel spannend.
Mijn dochter wil ik meegeven dat ze nooit iemand hoeft te kussen als ze dat niet wil. Dat zwaaien of een high five ook goed is.
4 maanden geleden
Als je het niet wilt en je partner staat er ook zo in, zul je het gesprek aan moeten gaan.
Ik vind het niet zo erg en laat mijn kinderen zelf kiezen wat ze doen. Mijn zoontje geeft opa’s en oma’s zelf altijd gewoon een kusje. Dat vind ik prima.
Toen ze kleiner waren en bij het weggaan iemand vroeg; kusje? Dan zei ik altijd, of een high five, of een boks of een knuffel 🙃