16 Reacties

één jaar geleden

Mijn kindje is bij mijzelf in de opvang. Ik werk sinds kort als gastouder. Bij 1 dag loop je het risico dat ze niet goed genoeg kunnen wennen. Maar dat is wellicht ook wat kind afhankelijk. Kun je privé iets regelen of afspreken dat je kindje met leeftijdsgenoten in contact komt? Op school merken ze het wel altijd of een kind naar een opvang /psz geweest is. Die zijn vaak toch wat vrijer. Ik denk er over om de mijne met 2, 5 naar psz te doen. Even los van mama een ochtendje

één jaar geleden

Wij hebben pas plek in februari. Ik heb over 2 weken een grote operatie en mijn man een nieuwe baan. Wij zijn blij dat familie ff bij springt. Ze ziet dus niet vaak andere kinderen. Maar heb ook geen referentiekader of dat beter of slechter is.

één jaar geleden

Ik ben juf van een kleuterklas en wij pikken de kinderen er vaak direct uit als ze niet naar een psz of kinderopvang zijn geweest. Over de frequentie of welke keuze maken kan ik niet oordelen, maar dat het goed is qua contact maken, leren delen, omgaan met regels, leren in een groep e.d. is echt waar.

één jaar geleden

Reactie op Ashxx

Ik ben juf van een kleuterklas en wij pikken de kinderen er vaak direct uit ...
Hahaha hier ook een kleuterjuf. Als ze starten zonder iets met 4 jaar krijgen ze echt een cultuurshock vooral als ze geeneens Nederlands spreken. Heel veel huilen en drama.

één jaar geleden

Mijn zoontje gaat nu 1 hele dag naar de opvang en als hij 2 is 1dag opvang en twee dagdelen peuterspeelzaal.

één jaar geleden

Mijn zoontje is ook altijd thuis bij mij. Als twee jaar is, wil ik hem naar de psz sturen twee dagdelen, juist voor het sociale en leren omgaan met andere kindjes. Hopelijk is dat genoeg.

één jaar geleden

Mijn zoontje is net 1 geworden en gaat sinds dat hij 3 maanden is 2 dagen naar de opvang. Hier kunnen ze t/m 4 jaar heen. Elke leeftijdscategorie is ingedeeld in 1 groep (dus 4 groepen totaal). Ik merk aan ons zoontje dat hij het hartstikke leuk vind om onder andere kindjes te zijn. Ook vind ik het belangrijk dat hij hier alvast aan wennen kan en samen leert spelen en delen. Als ik de andere kindjes zie van vrienden en familie die niet naar de opvang gaan zie ik vooral verschil dat ze minder vrij zijn. Ze zijn vaak wat afwachtende en moeten veel meer wennen dan kindjes die wel al bij de opvang zijn geweest. Dus ja ik denk zeker dat het niet verkeerd is om je kindje alvast eens een dagdeel of dag naar de opvang te brengen, zodat ze hier alvast aan kunnen wennen en ook al veel leren kunnen☺️

één jaar geleden

Lieverd. Je kind wordt echt niet slechter van niet naar de opvang gaan. De meesten zullen dan iets langer moeten wennen als ze naar school gaan, maar dat betekent niet dat ze dan gelijk een achterstand hebben. (Er zijn doelgroepen waar het wel echt heel belangrijk is dat ze gaan..) 1 hele dag opvang is niet voor alle kindjes weggelegd. Soms is het dan te lastig om ècht te kunnen wennen. Het duurt dan steeds weer zo lang voor de volgende keer en begint het weer helemaal opnieuw. Peuterspeelzaal is echt ook al heel erg leuk. Vooral kiezen wat voor jou handig is.

één jaar geleden

Joh vroeger ging bijna geen enkel kind naar een kdv.... Hier mijn mannetje ook heerlijk thuis tot ju toe! Is 13 mnd en vermaakt zich prima. Is ook echt wel sociaal en kan leuk met andere kindjes spelen. We komen namelijk regelmatig bij andere kindjes over de vloer. Uiteraard speelt hij met het ene kind leuker/beter dan met het andere kind. Als hij straks 2 is, wil ik hem 2 ochtenden naar de psz doen. Gewoon omdat ik dat voor hem ook leuk vind.

één jaar geleden

Heb mijn 1e naar de psz gedaan wat een drama 2 ochtenden waren eigenlijk net niet genoeg was altijd huilen, en binnen de maand dat ze er heeft gezeten kwam ze er weg met luizen, scheldwoorden en waterpokken dus van mij hoeft die psz niet zo. Op school heeft ze geen problemen gehad met contact of vriendjes maken.

één jaar geleden

Reactie op Babymama94

Heb mijn 1e naar de psz gedaan wat een drama 2 ochtenden waren eigenlijk ne ...
Weet je misschien of ze op de basisschool wel kinderen willen inschrijven ook al zijn ze niet naar een psz of kinderopvang geweest?

één jaar geleden

Reactie op Babymama94

Heb mijn 1e naar de psz gedaan wat een drama 2 ochtenden waren eigenlijk ne ...
Even hoor..🤭 Luizen is vervelend, maar dat heb je op de basisschool ook. En waterpokken is juist fijn. Want als je dat niet hebt gehad en je krijgt het als volwassene ben je er heel erg ziek van en is het zelfs gevaarlijk!! 😅 En die scheldwoorden.. zelfde als de luizen. Mega vervelend, maar op de basisschool zal het hetzelfde zijn.🙈 T is misschien ook maar net waar de psz zit en wat voor “Volk” er zit 😬 Maar goed, psz is inderdaad ook niet voor ieder kind weg gelegd. Het zijn maar een paar uurtjes en sommigen kunnen daar, wat je zegt, gewoon niet genoeg aan wennen om het nut te laten hebben. Dus dan is het goed om het niet te doen en je kindje “in het diepe te gooien” als ze 4 zijn.

één jaar geleden

Mijn jongste gaat sinds ze 6 maanden is 2 halve dagen en sinds 11 maanden 2 hele dagen naar de opvang. Ik merk vooral aan mijn oudste (hij ging vanaf 3 maanden dus weet niet beter) van bijna 3 dat hij het echt leuk vindt om met kindjes te spelen, ze leren al veel (2 ochtenden een soort voorschoolse activiteiten) en hij doet daar vanalles dat we thuis niet snel doen zoals schilderen, 'gymen' etc. Het is voor iedereen persoonlijk maar mijn insteek is dat ze deels met andere kindjes en in groepen leren spelen ('socializeren') en deels alle aandacht thuis krijgen van papa, mama en opa en oma. Nu gaat de oudste ook 1 dag naar opa en oma zodat ik 1 dag alle tijd heb voor de jongste. Voor mij voelt dit als een goede balans. Want ik heb ook tijd voor mezelf nodig zodat ik daarna weer een leukere mama kan zijn.

één jaar geleden

Reactie op Rishaya

Weet je misschien of ze op de basisschool wel kinderen willen inschrijven o ...
Scholen zijn verplicht kinderen binnen een bepaalde regio aan te nemen dus daar hoef je je niet druk om te maken

één jaar geleden

Reactie op Mysecret

Mijn zoontje gaat nu 1 hele dag naar de opvang en als hij 2 is 1dag opvang ...
Ik overweeg ook om dit te doen! Hoe zit het dan met kdv toeslag? Krijg je dat ook over de psz uren?

één jaar geleden

Mijn oudste gaat sinds hij 2 is naar de peuterspeelzaal, eerst was er maar 1 dagdeel plek, elke week weer drama en wennen. Toen 3 maanden later eindelijk ook het tweede dagdeel dat we hadden aangevraagd kon ging het gelijk veel beter! Ik ben tevreden over 2 ochtenden per week psz en verder oppas in de familie, hij is ook wel echt moe na zo’n halve dag maar vind het nu heel leuk. De jongste zo ongeveer met de geboorte ook aangemeld zodat hij hopelijk direct 2 dagdelen kan als hij 2 is. Overigens vond ik met 2 vroeg genoeg voor het contact en samen spelen, dat doen ze daarvoor toch nog niet echt en dan mogen ze die eerste jaren lekker genieten van veel aandacht van oma ;).