8 Reacties
3 jaar geleden
Zelf heb ik een heftige koemelkallergie. Wij geven op advies van de allergoloog en kinderarts iedere dag 10ml flesmelk. De rest borstvoeding. Het liefst gaven we haar een hele fles kunstvoeding waar melk inzit, maar ik wordt dan zelf allergisch bij aanleggen en alleen al die poeder bij het klaarmaken. Ik weet niet of allergie毛n veel voorkomen in je familie, maar het nieuwste advies blijkt vanuit onderzoek zo vroeg mogelijk je kindje met verschillende allergenen in contact brengen. Vanaf 4 mnd kun je het meeste in speciale vorm introduceren. Het consultatiebureau zal je daarin begeleiden.
Wat betreft je vraag, melkvrij eten is echt (behalve in de horeca) goed te doen. Dikke tip zijn alle vegan zuilvelproducten waar dus ook geen melk inzit. Verder kun je echt heel veel eten maar is het goed de verpakkingen lezen. Eigenlijk is er in iedere productgroep genoeg te vinden. Let op, melkzuur is geen melk dus dat kun je gewoon eten.
Dit is wel een aardig lijstje met ingredi毛nten met melkbestanddelen. https://koemelkallergie.net/koemelkvrije-producten/ ook staan hier producten per groep. Nog een tip, je hoeft echt niet naar een speciale bakker voor brood. Het meeste brood is melkvrij. Taart en gebak is wel een stuk lastiger, maar met de toenemende populariteit van vegan bakrecepten kom je een heel eind door te googlen.
Succes!
3 jaar geleden
Reactie op sparklem
Bedankt voor de uitgebreide reactie en tips 馃檹
Mocht je nou op zoek zijn naar melkvrije producten in een specifieke categorie, laat het dan even weten. Dan kan ik je wel wat tips geven welke merken melkvrij zijn. De beste melkvrije zuivelproducten zoals toetjes en kaas kun je vinden bij AH en Lidl. Let wel goed op verborgen melkproducten zoals chips (bijna alle smaakjes van bijv lays, vleeswaren (vaak in samengesteld vlees zoals kipfiletplakjes) maar ook medicijnen zoals iboprufen en de anticonceptiepil. Succes he! Het lijkt me echt wel even pittig om om te schakelen als je melkvrij nog niet gewend bent. Maar supergoed dat je dit doet en hopelijk is jouw kleine niet allergisch馃槉 ik heb er echt heel veel aan gehad dat ik als baby ruim een half jaar borstvoeding heb gehad. Anders was ik wss voor veel meer allergisch geweest.
3 jaar geleden
Reactie op Enva
Mocht je nou op zoek zijn naar melkvrije producten in een specifieke catego ...
Bedankt voor de tips, met verborgen, bedoel je dan dat je het niet verwacht maar dat het er wel inzit op de ingredi毛nten lijst?
Of zijn er nog cryptische omschrijvingen. Ik weet dat suiker als gluscose, fructose en nog 101 varianten kan worden benoemd.
3 jaar geleden
Reactie op Enva
Mocht je nou op zoek zijn naar melkvrije producten in een specifieke catego ...
PS ben begonnen met havermout pap met amandel melk aanmaken. Wat werkt en lekke is en kokosyoghurt met fruit als lunch en avond groente en vlees. Maar om dat nou 2 weken eten, met jullie tips ja. Ik het menu gaan uitbreiden 馃槂
3 jaar geleden
Reactie op sparklem
Bedankt voor de tips, met verborgen, bedoel je dan dat je het niet verwacht ...
Precies dat, producten waar je het niet van verwacht. Wat er stiekem best veel zijn. Zie daarnaast ook deze enummers https://lactosevrij-eten.nl/lactose-e-nummers/#:~:text=E101%20%2F%20Riboflavine,%2C%20eieren%2C%20lever%20en%20bladgroenten. Er is ook e270 maar dat is melkzuur en mag je gewoon hebben. Melksuiker daarin tegen niet.