19 Reacties
3 jaar geleden
Ja hier heb ik ook last van en gebruik ook de lekschalen tijdens het voeden. Ik bewaar de melk niet meer want het is alleen maar “lekmelk”.
3 jaar geleden
Ik gebruik ook een lekschaal tijdens het voeden, heb zo'n 30-50cc per keer wat ik ermee opvang (baby nog geen week oud). Doe het in de vriezer, kan me man of grote broers binnenkort een flesje van geven. Ik was vorige keren wel blij met vriezer voorraad, kon zo nog een maand bv melk geven zonder dat ik er moeite voor hoefde te doen.
Weet niet waarom je geen vriezer vol wilt, maar misschien zou weggeven aan een ziekenhuis een optie zijn voor je?
3 jaar geleden
Zit zon lekschaal vacuum? Zoals de haakaa ladybug (die heb ik). Zo ja, dan stimuleer je de productie wel iets, want dat is dan een beetje ‘light-kolven’. Ik gebruik hem dan ook alleen als ik voel dat de andere borst echt heel vol zit, en duw hem dan zo min mogelijk vacuum. De andere momenten hou ik het lekken tegen door met een spuugdoekje op mn tepel te drukken tijdens de toeschietreflex, dan komt er minder melk en wat er komt komt in het spuugdoekje. Ik wil namelijk ook geen overproductie stimuleren.
3 jaar geleden
Bij mij zitten de lekschalen ook steeds vol, die ik heb zuigen niet vacuüm. Heb het overlegd met lactatiekundige en kraamzorg, kan bewaard in de vriezer 😉 is gewoon volwaardige melk. Wel meteen koelen na de voeding natuurlijk. Mijn vorige zwangerschap kende ik ze niet en had ik maandverband in mijn bh, lekte ik net zo veel dus heb niet het idee dat het met de lekschalen erger is. Heb er nu wel een paar met een afsluitdopje, anders stroomde er nog van bovenaf melk uit als ik mn kind op ging pakken of ging draaien in bed🫣
3 jaar geleden
Reactie op Marloesoe
Bij mij zitten de lekschalen ook steeds vol, die ik heb zuigen niet vacuüm. ...
Goed om te horen dat er ook lekschalen zijn met afsluitdopjes🙈 Ik bewaar nu ook alle melk die ik lek en dat is ruim per dag al 300 ml😱 maar je kan het maar 3 maanden bewaren, dus ik vraag mij af hoe dit allemaal op gaat komen in 3 maanden tijd😅 heb jij hier ook al over naar gedacht?
3 jaar geleden
Reactie op Ro2020
Vraagje, ik lek ook veel in de nacht. Slaap jij met die lekschalen? Ik voed ...
Nee ik slaap niet met de lekschalen. Als ik slaap heb ik wasbare zoogkompressen in deze absorberen beter heb ik het idee. Verder doe ik ze echt op als ik alleen voed. De kleine drinkt aan het ene borst en aan de andere borst heb ik een lekschaal om omdat mijn borst dan pas echt door gaat lekken. Maar als ik niet voed dan moet ik wel van mijn borsten af blijven anders begint de melk weer te stromen😅
3 jaar geleden
Reactie op Saskia__
Zit zon lekschaal vacuum? Zoals de haakaa ladybug (die heb ik). Zo ja, dan ...
Nee de lekschalen zijn niet vacuüm. Heb voordat ik de lekschalen had eerst de haakaa geprobeert, maar dan hat ik het dubbele aan melk wat ik nu lek (bij de stuwing was het wel even fijn om de druk er snachts even vanaf te halen, maar dan wel echt 1x om overproductie zo min mogelijk te stimuleren) toen ik de haakaa eerst gebruikte deed ik ook altijd een spugdoekje in mijn bh maar die lekte ook op een gegeven moment door, dus ik ben echt super blij met de lekschalen.
3 jaar geleden
Reactie op Blessedmomtobe
Goed om te horen dat er ook lekschalen zijn met afsluitdopjes🙈 Ik bewaar n ...
Zo dan, 300 ml per dag, daar zal menig moeder jaloers op zijn.
Ik deed regelmatig een flesje met vriezermelk die me man dan gaf, bijv savonds, en dan deed ik kolven wat ik dan nieuw in de vriezer deed. Zo bleef er wel roulatie in de vriezer voorraad
3 jaar geleden
Reactie op MomOfL
Ik gebruik ook een lekschaal tijdens het voeden, heb zo'n 30-50cc per keer ...
De kleine is hier nu alweer 8 dagen oud😱. Door stuwing was het lekken echt vreselijk erg, maar inmiddels is het wel wat minder geworden en heb ik aan de lekschalen genoeg.
Ik wil de melk niet weggooien, omdat ik echt wel besef dat ik blij moet zijn dat ik überhaupt melk nu al invriezen kan en het goed uitkomt dat je al een voorraadje hebt en het niet bij iedereen zo makkelijk gaat, maar ze zeggen dat lekmelk minder vult en je kan bv maar 3 maanden bewaren in de vriezer (is ons 1e kindje) heb geen flauw idee of dat dan allemaal wel voor die tijd opkomt. En ook omdat je straks de fles gaat geven en je dan alsnog die voeding moet kolven. Hoe ga jij dit doen?
3 jaar geleden
Reactie op MrsApplejuice
Ja hier heb ik ook last van en gebruik ook de lekschalen tijdens het voeden ...
Zo zat ik dus ook al, maar ik vind het zonde om het weg te gooien😅. Heb je ook met een lactatiedeskundige hier over gehad of heb je zelf deze keuze gemaakt?
3 jaar geleden
Reactie op MomOfL
Zo dan, 300 ml per dag, daar zal menig moeder jaloers op zijn.
Ik deed rege ...
Jha daarom voel mij echt ondankbaar als ik het weg ga gooien😅 maar ik wil ook niet dat straks de hele vriezer uitpuilt van de bv😅 dus misschien dat ik iets doneren geen flauw idee of dat überhaupt ergens kan. Heb ook wel gehoord dat je de bv kan gebruiken voor fruithapjes/eten en dit dan weer invriezen.
3 jaar geleden
Goed om te horen dat er ook lekschalen zijn met afsluitdopjes🙈 Ik bewaar n ...
Haha, goede vraag! Ik heb een dochter die in Januari 2 wordt en die drinkt er ook van (niet uit de borst maar die opgespaard is) , was een tip van de kraamhulp. Ze vind dit ook net zo lekker als gewone melk 🫣 daarnaast geeft mijn man 1 flesje later op de avond zodat ik vast wat kan slapen, de rest vries ik in maar dat is dan maar 1 zo’n zakje per dag. Ik wil zodra ik ga werken (1 dec) afgebouwd zijn dus dat is ook al weer vrij snel
3 jaar geleden
Jha daarom voel mij echt ondankbaar als ik het weg ga gooien😅 maar ik wil ...
Ik had het er net over met mijn kraamhulp, zij gaf aan dat er ook verloskundigen zijn die het inzamelen. Zelf heb ik 4 jaar geleden gezocht naar een plek waar ik het weg kon geven en toen kon ik alleen Utrecht vinden.
3 jaar geleden
Reactie op MomOfL
Ik had het er net over met mijn kraamhulp, zij gaf aan dat er ook verloskun ...
Ow nou bedankt voor de tip! Dan zal ik mijn verloskundige even horen☺️
3 jaar geleden
Nee ik slaap niet met de lekschalen. Als ik slaap heb ik wasbare zoogkompre ...
Ik gebruik ook wasbare. Maar ze verschuiven zo erg.. dus dan heb ik vaak alsnog een natte bh. Dus dacht dan zijn lekschalen een idee, maar dat gaat dan niet werken. Even kijken voor een strakkere bh denk ik
3 jaar geleden
Reactie op Ro2020
Ik gebruik ook wasbare. Maar ze verschuiven zo erg.. dus dan heb ik vaak al ...
Lekschalen die leg je er ook los op maar ze zijn wel groter dus die blijven wel zitten op hun plek. Ik smeer mijn tepels altijd naar het voeden in met medela tepelzalf hierdoor blijvende de zoogkompressen bij mij wel beter zitten🙈 overdag heb ik gewoon wegwerp kompressen in.
3 jaar geleden
Ik gebruik de lekschalen ook. We hebben een extra vriezer aangeschaft en die ga ik vol leggen 🙈😂
De melk kun je wel tot een jaar later gebruiken. Er zijn zelfs die het nog langer bewaren.
Ook de lekmelk is gewoon volwaardige melk en kun je mits goed gekoeld goed invriezen.
Als je het echt kwijt wil… er is een Facebook groep maar moedermelk op aangeboden en gevraagd wordt. Bestaat uit heel Nederland en Vlaanderen.